י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בגיל 82

הסנאטור היהודי שומר השבת והמועמד לסגן הנשיא הלך לעולמו

ג'ו ליברמן סנאטור אורתודוקסי ראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שהיה מועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד סגן נשיא ארצות הברית בשנת 2000, הלך לעולמו היום. ממשפחתו של ליברמן נמסר כי הוא נפטר "בגלל סיבוכים מנפילה"

הסנאטור היהודי שומר השבת והמועמד לסגן הנשיא הלך לעולמו
ג'ו ליברמן צילום: Hadas Parush/Flash90

ג'ו ליברמן, סנאטור אורתודוקסי שהיה מועמד לתפקיד סגן הנשיא, הלך לעולמו בגיל 82. אביו היה בן למהגרים מפולין, ואמו בת למשפחה שהגיעה מאוסטריה.

בשנת 2000 בחר בו המועמד לנשיאות אל גור כשותפו למרוץ בבחירות, והוא הפך ליהודי האורתודוקסי הראשון שהתמודד על תפקיד סגן הנשיא. אמונתו הדתית של ליברמן עזרה לאל גור בקרב מצביעים נוצרים דתיים שהעריכו את דבקותו של ליברמן באמונתו ובדתו.

בבחירות לנשיאות הפסידו גור וליברמן על חודם של כחמש מאות קולות בפלורידה, ליברמן עצמו ניצח ברוב גדול בבחירות על מושבו בסנאט.

ג'וזף איזדור ליברמן נולד בסטמפורד, קונטיקט, ב-24 בפברואר 1942, הבכור מבין שלושה ילדים במשפחה יהודית אורתודוקסית. אביו, נהג משאית לשעבר, חסך בסופו של דבר מספיק כדי לפתוח חנות משקאות. הוריוהטמיעו בו שאיפה להצליח. הוא היה נשיא הכיתה ומנהיג בבית הספר התיכון שלו.

ה'וושינגטון פוסט' ציין כי "בחיים הפרטיים, היה ליברמן שומר קפדני על חוקי היהדות האורתודוקסית. הוא הקפיד על תזונה כשרה, התפלל מדי יום וסירב לעשות קמפיין בשבת. הוא הביא וודאות מוסרית גם לחייו הציבוריים".

ממשפחתו של ליברמן נמסר כי הוא נפטר "בגלל סיבוכים מנפילה. הוא היה בן 82. אשתו הדסה, ובני משפחתו היו עמו בזמן הפטירה".

ליברמן סיפר לתקשורת בראיון לקידום ספרו 'מתנת המנוחה' ב-2021 כי לעתים קרובות כשהוא היה צריך לקבל החלטה אם לפעול בשבת, והוא לא ידע עד כמה זה פיקוח נפש. "אז אני חייב לבצע את הפעולה, זה מה שהמסורת היהודית מלמדת אותי. כאשר רופא שומר שבת נכנס לרכבו בשבת כדי לנסוע לבית החולים כדי לעזור למטופל, הוא אינו יודע אם יצליח להציל את חייו של המטופל. הוא יודע שהוא חייב ללכת ולנסות".

לדבריו, "כשהתחלתי את הקריירה הפוליטית שלי כסנאטור בתחילת שנות השבעים, התמודדתי עם כל הבעיות, לא הייתי עושה פוליטיקה בשבת, אבל הייתי מבצע דברים רגישים שדרשו אחריות שאף אחד אחר לא יכול היה לעשות".

"הרבה אירועים פוליטיים מתרחשים ביום שישי בערב וביום שבת, במיוחד כשאתה עושה קמפיין בשנת בחירות. תמיד יש מפגשי קהילה ואירועים חברתיים בשבת שבדרך כלל הייתי משתתף בהם במהלך השבוע אבל לא בשבת. בהתחלה אנשים לא הבינו, חלקם אפילו כעסו כשלא הגעתי לאירועים שלהם. אבל כשהבינו שאני לא משתתף מסיבות דתיות ושאני מקיים את מצוות שמירת שבת בעקביות, הם קיבלו וכיבדו". סיפר.

הסנאטור לשעבר הוסיף: "הם אמרו לא פעם שהם מעריצים את שמירת השבת שלי. אני מקווה שזה מעביר מסר עידוד לצעירים שומרי מצוות כי שמירתם לא תהווה בעיה בפוליטיקה האמריקאית. זה גם אומר לכולנו הרבה על ערכי העם האמריקאי".

"לפעמים, אני אפילו חושב ששמירת השבת שלי עזרה לקריירה הפוליטית שלי, למרות שכמובן לא הפכתי להיות שומר שבת בגלל סקר דעת קהל".

ליברמן סיפר בספרו על אין ספור פעמים שעוזריו היו בדילמה אם להתקשר אליו בשבת, אבל תמיד בסוף הוא הצליח לשמור את השבת כמו שצריך.

אירוע מיוחד שנצרב בזיכרונו על שמירת השבת, היה בקונטיקט בשנת 1988, "כאשר התמודדתי לסנאט האמריקאי, לא יכולתי ללכת לוועידה כי זה היה בשבת. אז הקלטתי מראש את הנאום שלי. ביום שאחרי, העמוד הראשי של רבים מעיתוני המדינה הראו עם המסך הגדול בכנס את הסרטון שהקלטנו. הכותרת ציינה כי קיבלתי זה נאום מוקלט מראש מכיוון ששמרתי את השבת".

המעבר מפוליטיקה מקומית לרמה הלאומית מגיע עם אתגרים חדשים. בסנאט של מדינות הצבעות בימי שישי או בשבת היו נדירות. לעומת זאת בסנאט האמריקאי הם נפוצים יותר. "כאשר סנאטור אמריקאי מצביע, זה יכול ממש חיים או מוות לאנשים אחרים. הדוגמה הברורה ביותר לכך היא החלטת הסנאט לצאת למלחמה, אך ישנן הצבעות רבות נוספות המשפיעות על בריאות הציבור ובטיחותו ועל הרווחה הכללית של הקהילה".

ליברמן מספר כי הוא מעולם לא היסס לעסוק בפגישות, דיונים או הצבעות או לקבל שיחות בנוגע לביטחון לאומי בשבתות. זה קרה לראשונה בקריירה שלי בסנאט האמריקאי במהלך הדיון וההצבעה ב-1991 אם לאשר לנשיא ג'ורג בוש לצאת למלחמה כדי להדוף את הכוחות העיראקים של סדאם חוסיין מחוץ לכווית הכבושה. הדיון וההצבעה הסתיימו ביום שבת אחר הצהריים. נכנסתי לסנאט והשתתפתי באופן מלא בדיון ובהצבעה.

"מכיוון שרוב הדמוקרטים בסנאט התנגדו למלחמה נגד סדאם חוסיין, ואני תמכתי בתוקף ובפומבי, ממשל בוש ביקש ממני להיות הדמוקרטי הראשי של ההחלטה המאשרת, זה היה דיון טוב וסוער. בסוף, ההחלטה התקבלה, אך בחמישה קולות בלבד, חמישים ושניים תומכים, מול ארבעים ושבע נגד, האמנתי עמוקות שהביטחון הלאומי והכלכלי שלנו עומד על הפרק באותו דיון והצבעה, ולכן האמנתי שאחריותי המוסרית להשתתף בדיון מחויבת מדין פיקוח נפש".

 

 

ג'ו ליברמן ארצות הברית שמירת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד