סגור
מימין יו"ר לידר שוקי הון עמית ורדי ומנכ"ל הפועלים דב קוטלר
יו"ר לידר שוקי הון עמית ורדי ומנכ"ל הפועלים דב קוטלר (צילומים: אלי דסאו, גדי דגון)

בלעדי
העסקה נחתמה: בנק הפועלים רכש 20% מלידר שוקי הון תמורת 58 מיליון שקל

העסקה הושלמה לאחר שהבנק הבינלאומי מכר את חלקו (20%) בחברת החיתום לחברה־האם לידר שוקי הון תמורת 17 מיליון שקל. בעקבות העסקה, פועלים אקוויטי צפוי למכור את מניותיו (22.5%) בחברת החיתום אי.בי.אי. חיתום והנפקות

אחרי עיכוב של כחודשיים נחתמה בסוף השבוע העסקה למכירת 20% מבית ההשקעות לידר שוקי הון לבנק הפועלים, כך נודע ל"כלכליסט". עיכוב העסקה נבע ממחלוקות מול הבנק הבינלאומי על מכירת חלקו (20%) בחברה־הבת, לידר הנפקות, חברת החיתום של לידר שוקי הון. מניות אלה נמכרו בסופו של דבר תמורת 17 מיליון שקל, בעסקה שמשקפת לחברת החיתום שווי של 85 מיליון שקל. המניות נרכשו על ידי החברה־האם לידר שוקי הון, שמניותיה מוחזקות בידי היו"ר עמית ורדי ויתר חברי ההנהלה. הפועלים יזרים 58 מיליון שקל ללידר שוקי הון ויקבל 20% ממניותיה ו־20% ממניות חברת החיתום, כך שמדובר בהחזקה כפולה של הבנק.
המו"מ נחשף ב"כלכליסט" בדצמבר 2023. מלבד תחום החיתום שכולל הנפקות אג"ח ואקוויטי, פעילה לידר שוקי הון גם בתחום הברוקראז', ניהול קרנות פרטיות, גיוסי הון לחברות פרטיות, שירותי מחקר ואנליזה ושותפות עם בנק ההשקעות הזר ג'פריס. כך, למשל, יחד עם ג'פריס ניסה לידר לרכוש את השליטה בשופרסל על ידי קבוצה אמריקאית בראשות מייקל אלפרט, אבל המוסדיים העדיפו למכור את השליטה (24.9%) לאחים שלומי ויוסי אמיר, לפי שווי של 6 מיליארד שקל.
מנהלי לידר לא כללו בעסקה את השותפות בחברת הנדל"ן טופ קפיטל (שבה הם מחזיקים עם הפניקס). את העסקה הוביל מטעם לידר היו"ר עמית ורדי. מנכ"לי החברה הם רנן כהן אורגד ופלג פאר. שי בן יקר הוא יו"ר לידר הנפקות. מטעם הפועלים הוביל את העסקה ידין ענתבי, יו"ר פועלים אקוויטי, זרוע ההשקעות של הבנק, עם מעורבות של דב קוטלר, מנכ"ל הבנק, שרואה בפעילות פועלים אקוויטי פעילות מהותית.
מבחינת מנהלי לידר, העסקה עם הפועלים משמעותית פחות מבחינת פיננסית ויותר חשובה מבחינת הקשר עם הבנק ולקוחותיו, שיצטרפו ללקוחות הקבועים של לידר, כמו ביג, קרן פימי ואחרים.
לאחר העסקה פועלים אקוויטי צפוי למכור את מניות המיעוט (22.2%) שבהן הוא מחזיק בחברת החיתום אי.בי.אי. חיתום והנפקות. שווי המניות עומד על 46 מיליון שקל, ולבית ההשקעות אי.בי.אי, שמחזיק ב־33.12% ממניות חברת החיתום, יש זכות סירוב לרכישת המניות. אי.בי.אי. חיתום והנפקות נסחרת בשווי של 206 מיליון שקל, גבוה בהרבה מהשווי של לידר הנפקות, שאינה נסחרת. זאת, לאור היקף המזומנים בקופת חברת אי.בי.אי. חיתום והנפקות.
בנק הפועלים החליט לצאת מהשותפות בחברת החיתום המשותפת עם אי.בי.אי על רקע סכסוך קשה, שנולד מתנאי השכר של מנהלי חברת החיתום. הפועלים התנגד לאישור שדרוג תנאי השכר של מנכ"ל אי.בי.אי. חיתום והנפקות עופר גרינבאום, המשנה למנכ"ל שי נבו ומנכ"ל החברה הציבורית ירון מוזס, לעד 8-7 מיליון שקל בשנה. דירקטוריון אי.בי.אי. חיתום והנפקות אישר את שדרוג שכר הבכירים למרות התנגדות הבנק.
בתגובה הודיע בנק הפועלים בסוף 2022 כי הוא מוותר על הזכות למנות דירקטור בחברה ודרש להסיר את שמו משמה. נציין כי בכירי לידר הנפקות מתוגמלים על פי הערכות בצורה לא פחות טובה מבכירי אי.בי.אי. חיתום והנפקות, אבל בשונה מהם הם גם מחזיקים במניות החברה, ומכיוון שמדובר בחברה פרטית, השכר שלהם איננו גלוי.