סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
נתניהו. צניחת שיעורי התמיכה מחייבת פתרונות יצירתיים (צילום: אלכס קולומויסקי)

רה"מ רוצה הטבה מינימלית לחיילי מילואים, אבל ניקוד מקסימלי אצל המתפקדים

ראש הממשלה נתניהו יתארח באופן תקדימי בישיבת רמ"י שתתקיים היום על מנת לקדם הטבה למילואימניקים: הגדלת ההנחה ברכישת בית בפריפריה עד ל־95%. ההטבה מסתכמת, לפי בדיקת כלכליסט, בחיסכון של 150-100 אלף שקל לאדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להשתתף בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שתתקיים היום. זהו הגוף שקובע את מדיניות הקצאת הקרקעות שבבעלות המדינה. ספק אם בארכיוני העיתונים קיים תיעוד של ביקור ראש ממשלה כלשהו בישיבה שכזו. נתניהו לא נכח בדיונים אלו בעבר אף שכיהן כראש ממשלה בימים שבהם מחירי הדיור זינקו בעשרות אחוזים והוציאו מאות אלפי מוחים לרחובות.
המצב הפעם שונה: הסעיף בדיון שיגרום לו כנראה להגיע למשרדי רמ"י עוסק בהנחות שיינתנו לאנשי מילואים לצורך רכישת מגרשים באזורי עדיפות לאומית, כלומר בפריפריה.
לא המילואימניקים מעניינים את נתניהו, אלא מצביעים פוטנציאליים. ראש הממשלה מנסה לרכך את הכעס על חוסר השוויון בנטל, ובאותה הזדמנות קורץ לאנשי ימין, משום שמשיכת אנשי המילואים לפריפריה משרתת את הרעיון של ייהוד הנגב והגליל.
יגאל מלכה ואוסנת זוהר, שמנהלים כבר כמה חודשים קמפיין לייהוד הגליל בשם "הוועד להצלת הגליל", זומנו במיוחד לדיון שנערך בעניין ב־25 בפברואר בלשכתו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, שבה נכח גם חבר הכנסת מהליכוד אריאל קלנר. ארבעה ימים אחר כך הודיע נתניהו במסיבת עיתונאים כי יקדם חוק שיקנה הנחות "עצומות", כלשונו, למשרתי המילואים, ואף הציג דוגמאות של מקרים שבהם תתאפשר הנחה של 90% ואף 95%.
מלכה וזוהר הם פעילי ימין והתפקדו לליכוד כדי לקדם את עמדותיהם. העניין של נתניהו בהם נובע מהיכולת שלהם להשפיע על מצביעי הימין האידיאולוגי. מלכה, למשל, הוא תושב שער השומרון, אורח קבוע ואף מגיש באתר הימין "TOV אקטואליה יהודית". יש לו אלפי עוקבים בדף הטלגרם ובעמוד האיקס (טוויטר) שלו (לעמוד האיקס של זוהר 29.5 אלף עוקבים).
מלכה מודה כי המטרה שלו היא לאו דווקא הסיוע למילואימניקים, אלא מטרה רחבה יותר - "אני רוצה שיהודי ייהנה מאותן זכויות של ערבי. אם קרקע נמכרת בכפר ערבי ב־60-50 אלף שקל, גם יהודי צריך ליהנות מתנאים כאלה", הוא מסביר בשיחה עם "כלכליסט". "מאז פרצה המלחמה סיירתי המון בגליל ואני רוצה להגיד, היום המדינה צריכה לשלם לכל מי שמוכן לגור ביישובים האלה. רמת האחיזה שלנו בחבל הארץ הזה היא קטסטרופה". הוא אף מזהיר כי ערבים שלהם רוב אתני בגליל יוכלו לנתק את חבל הארץ מהמדינה.
מטרה נוספת וגלויה יותר של נתניהו היא לרכך את ההתנגדות לחוק הגיוס ולאפליה העמוקה שממנה סובלים אזרחים שאינם חרדים. באותו נאום שבו סיפר על ההנחות בקרקע אמר במפורש: "אני משוכנע שבכוחנו להתגבר על נושא חלוקת הנטל והגיוס. צריך להקל את נטל המילואים ולתגמל עוד יותר את משרתי המילואים. אני מכין חוק שיתגמל יוצאי צבא באופן דרמטי על ידי מתן הנחות עצומות באזורי עדיפות לאומית, של 90% עד 95%, כמעט בחינם". כלומר, על פי נתניהו, השוויון בנטל לא יושג על ידי השוואת החובות האזרחיות של חרדים לשאר האוכלוסייה, אלא על ידי מתן הטבות לאלה שנשלחים להיהרג בקרב.
אבל הפער בין ההבטחות של נתניהו למציאות גדול - אומנם על פי התוכנית באזורים מרוחקים, מילואימניק יוכל לחכור קרקע ב־90% הנחה, אבל זאת משום שההנחה שהוא יקבל מתווספת להנחה שקיימת כבר היום לרכישת קרקע, וגם בזכות ערך הקרקע הנמוך בפריפריה.
כבר היום קיימות הנחות לרכישת מגרשים באזורי עדיפות וביישובי קו עימות. ההצעה שתעלה להצבעה היום היא על הגדלת ההנחה למילואימניקים. שיעור תוספת ההנחה הסופי יוחלט בדיון. בטיוטת ההחלטה מדובר על הגדלה בשיעור של 10% לחייל מילואים שבבעלותו דירה, ושל 15% למחוסר דירה.
בניתוח שערכנו נמצא כי שווי ההטבה הנוספת לאנשי המילואים יגיע לכ־100 עד 150 אלף שקל. נאה, אבל עבור הטבה בשווי הזה כמה אנשי מילואים יעדיפו לבנות בית באופקים, דימונה או נגוהות, ויוותרו על דירה במרכז ליד מקום העבודה?
על פי הכללים שקיימים היום, באזורי קו עימות אין כלל תשלום על הקרקע, באזורי עדיפות לאומית א' נדרש תשלום של 31% משווי המגרש בלבד, ובאזור עדיפות לאומית ב' התשלום הוא בשיעור של 51%. ישנה כאמור מחלוקת באשר לגובה ההנחה הנוספת שיקבלו חיילי המילואים. מחלוקת נוספת היא בשאלה האם תהיה תקרה להנחה ומה יהיה הגובה שלה, משום שכיום ההנחה מוגבלת למגרשים בשווי של עד 850 אלף שקל - אם המגרש שווה יותר, על החלק הנוסף משוויו אין הנחה. אנשי המילואים וכל אדם אחר נדרשים לשלם בנוסף למחיר המגרש את עלויות הפיתוח שלו, שמגיעות למאות אלפי שקלים.
בדיון תעלה הצעה אחרת ששווייה גבוה בהרבה: העדפה לאנשי המילואים תהיה בהגרלת דירה מוזלת בתוכנית מחיר מטרה. כיום 10% מהדירות מוגרלות בין אנשי מילואים לאחר שהוקצו דירות למקומיים ולנכים רתוקים. התיקון יגדיל שיעור הדירות שיוקצה לאנשי מילואים ל־20% מתוך כלל הדירות בפרויקט, למעט נכים רתוקים.