סגור
טרמינל אחד טרמינל 1 ב נתב"ג
טרמינל 1. "אי אפשר לקבל החלטה על פתיחה של טרמינל תוך שבוע וחצי" (צילום: שאול גולן)

קופון ממירי רגב: אל על ורשות שדות התעופה ימשיכו לחגוג

משרד התחבורה החליט לאפשר את המשך סגירת טרמינל 1 עד תחילת יוני; אל על תמשיך לגבות מחירי טיסה גבוהים ללא תחרות בפסח, ורשות שדות התעופה תחסוך עלויות ותיהנה מתעריף מסי נמל גבוה; אלא שחברות הלואו קוסט לא יגיעו והצרכנים ייפגעו

החלטת משרד התחבורה לאפשר את המשך סגירת טרמינל 1 עד תחילת יוני מיטיבה בעיקר עם אל על ועם רשות שדות התעופה (רש"ת). אל על היא חברת התעופה הגדולה היחידה שמאז פרוץ המלחמה בעזה ממשיכה להוציא טיסות סדירות מנתב"ג ותמשיך ליהנות, גם בתקופת פסח שבה צפוי זינוק במספר הנוסעים לחו"ל, מהיעדר תחרות ממשית תוך הגדלת הכנסותיה ממכירת כרטיסי טיסה במחירים אסטרונומיים לעומת אלה מהתקופה שקדמה למלחמה. רש"ת מצדה תמשיך לחסוך את עלויות התפעול וההוצאות על כוח אדם בטרמינל 1 תוך גביית התעריף הגבוה של מסי הנמל שהיא גובה מהנוסעים שיוצאים מטרמינל 3 ומגולמים במחירי כרטיסי הטיסה שלהם.
המשמעות של המשך סגירת טרמינל 1 היא שמשרד התחבורה משמר את המצב הקיים בשוק התעופה, שבו רוב חברות הלואו קוסט לא טסות לישראל וממנה ובאופן שלא מאפשר לקיים תחרות על הנוסעים ולהוריד את מחירי הטיסות.
"המדינה מרחיקה את חברות הלואו קוסט מנתב"ג. המודל העסקי שלהן מבוסס בין השאר על פעילות מטרמינלים זולים או משדות תעופה שאינם מרכזיים", אמר אתמול בשיחה עם "כלכליסט" סמנכ"ל שיווק בחברת נסיעות גדולה. לדבריו, "רש"ת ומשרד התחבורה נקלעו לפלונטר. הם לא יכולים לאפשר גביית מסי נמל מוזלים מלקוחות של חברות לואו קוסט שבשל סגירת טרמינל 1 טיסותיהם עברו לטרמינל 3 בעוד שנוסעים אחרים שטסים בטיסות רגילות ועוברים גם כן באותו טרמינל משלמים מסי נמל בתעריף הגבוה. במצב כזה שאר החברות יטענו, ובצדק, לאפליה וידרשו לשלם את התעריף הנמוך של מסי הנמל, 11 דולר לנוסע בטרמינל 1 לעומת 27 דולר לנוסע בטרמינל 3".

"גררו רגליים"

הדיונים במשרד התחבורה על חידוש הפעילות בטרמינל 1 החלו בחודש האחרון בעקבות הודעת חברת הלואו קוסט האירית ריינאייר על הפסקת פעילותה בישראל. היא טענה כי סגירת טרמינל 1 והעברת הפעילות לטרמינל 3 אינה כדאית לה, בשל מסי הנמל הגבוהים. הניסיון להחזיר את ריינאייר לישראל, מהלך שבעקבותיו גם חברות לואו קוסט נוספות עשויות לחדש את פעילותן בארץ, הנחה את משרד התחבורה לחדש את הפעילות בטרמינל 1 כבר בתחילת אפריל ובאופן שיתמוך בביקושים שצפויים לגדול במהלך פסח.
אלא שרש"ת נעמדה על רגליה האחוריות והתנגדה לתוכנית בטענה שאין הצדקה כלכלית להפעיל שני טרמינלים בו זמנית. בדיון שערך שלשום מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן נציגי הרשות הציגו לו נתונים שלפיהם היקף הביקושים לשירותים בנתב"ג לתקופת פסח עדיין נמוך. כיום מספר הנוסעים הממוצע שעובר בנתב"ג עומד על כ־30 אלף איש ביום, פחות משליש ממספר הנוסעים שעברו בו בעונה המקבילה ב־2019 שלפני פרוץ מגפת הקורונה שקרקעה את ענף התעופה העולמי והשפיעה עליו קשות.
מלבד קצב הנוסעים הדליל, ברש"ת חוששים ממחסור חריף בעובדים שיאיישו את העמדות בטרמינל 1 בנוסף לאלה שבטרמינל 3 תוך התמקדות בהיעדר מאבטחים, שכן כ־600 מעובדי האבטחה שלה נמצאים עדיין בשירות מילואים. שם אמרו בדיונים סגורים כי לא ייתכן מצב שבו חייל מילואים שנמצא כבר חודשים ארוכים בצו 8 בעזה יתבשר שלתפקידו ברשות גויס עובד אחר.
3 צפייה בגלריה
מטוס של ריינאייר
מטוס של ריינאייר
מטוס של ריינאייר. כיצד תגיב החברה להחלטה?
(צילום: REUTERS/Ints Kalnins)
לצד הסגירה של טרמינל 1 רש"ת הוציאה בדצמבר האחרון, בתיאום עם ועד העובדים שבראשות איש הליכוד פנחס עידן, כ־600 מעובדיה לחופשה ללא תשלום (חל"ת) וקיצצה ב־25% משכרם של עוד כ־1,000 עובדים. בחודשים האחרונים, עם חידוש חלק מהטיסות לחו"ל והעלייה היחסית בנפח הפעילות בנתב"ג, היא החזירה לעבודה כ־200 מהעובדים שהוצאו לחל"ת.
במשרד התחבורה סבורים שההחלטה לפתוח את טרמינל 1 בתחילת יוני מספקת לרש"ת די זמן כדי להיערך מבחינת כוח האדם הדרוש להפעלתו ובאופן שיתמוך בעלייה הצפויה בביקושים לטיסות בחודשי הקיץ ובחגי תשרי. שם מאמינים כי מספר הנוסעים היומי בחודשי הקיץ יעמוד על כ־70 אלף איש ביום ושבאותה התקופה יפעלו כ־60 חברות תעופה בינלאומיות שיציעו טיסות לכ־100 יעדים בעולם.
אלא שבענף הנסיעות מתייחסים להחלטה לא לפתוח את טרמינל 1 כבר בתחילת אפריל כהחמצת הזדמנות לחידוש פעילותן הסדירה של החברות הזרות בישראל בתקופת פסח. "במשך כל החודשים האחרונים משרד התחבורה גרר רגליים בקשר לטרמינל 1. אי אפשר לקבל החלטה על פתיחה של טרמינל תוך שבוע וחצי, לא מבחינת רשות שדות התעופה ולא מבחינת החברות הזרות שבכלל מתכננות את הטיסות שלהן חודשים ארוכים קדימה. אם משרד התחבורה היה רוצה לחדש את הפעילות בטרמינל 1 בתחילת אפריל הוא היה צריך לקבל החלטות מתאימות כבר בינואר או פברואר", אמר אתמול ל"כלכליסט" סמנכ"ל שיווק בחברת נסיעות גדולה.

3 צפייה בגלריה
טרמינל 1 נתב"ג שרת התחבורה מירי רגב
טרמינל 1 נתב"ג שרת התחבורה מירי רגב
טרמינל 1 ושרת התחבורה מירי רגב. גורם ממשלתי טען כי סגירת הטרמינל היא תוצאה של מחסור בעובדים
(צילום: שאול גולן, קובי גדעון לע"מ)
לפי סמנכ"לית אשת טורס שירלי כהן עורקבי "פתיחת טרמינל 1 היתה יכולה להיות צעד שמעודד את חברות הלואו קוסט שהן חברות מוטות מחיר לחדש פעילות וגם להעביר מסר לכלל החברות בעולם על עסקים כרגיל וחזרה לשגרת פעילות שיצרו אפקט מתגלגל שישפיע על החלטת החברות לחדש טיסות. מבחינת הצרכן הישראלי יש כאן פספוס". סמנכ"ל אופיר טורס יוני וקסמן סבור כי בכל מקרה, פתיחת טרמינל 1 ביוני הקרוב לא תישא בשורה צרכנית משמעותית. "ברמת המחירים הנוכחית של 500–600 דולר לכרטיס טיסה הפער בין מסי נמל בתעריף המוזל לבין התעריף היקר הוא משתנה פחות מהותי לנוסעים. מה שטוב בהחלטה על פתיחת טרמינל 1 ביוני זה שיהיה לריינאייר מניע לחדש פעילות בישראל ובעקבותיה יבואו נוספות". בכיר אחר בענף סבור ש"מה שיעשה טוב לענף התעופה בארץ ולמחירי הטיסות זה שהמלחמה תסתיים: "כל הענף פועל כיום במצב של אי ודאות בשל הימשכות המלחמה ולאנשים אין מצב רוח לטוס". אלא שחרף המצב הביטחוני ומצב הרוח הלאומי השפוף ישראלים רבים שהיו רוצים לטוס לחופשות מתקשים להרשות זאת לעצמם, בשל רמת המחירים הגבוהה.

מי רשם רבעון חלומי

לפי הערכה של גורם בענף התעופה במצב הנוכחי, שבו הטיסות מישראל יוצאת רק מטרמינל 3, רש"ת מכניסה מדי יום כ־200 אלף דולר רק ממסי נמל המשולמים לה לפי התעריף הגבוה.
גורמים בענף התעופה תהו אתמול באשר למהלכיה של ריינאייר האירית על רקע ההחלטה לפתוח את טרמינל 1 ביוני וכעת ממתינים להחלטתה אם לחדש את פעילותה בישראל בקיץ או שהיא תמשיך להשהות אותה לפחות עד אוקטובר. זאת, בין השאר כשברקע המחסור החריף במטוסים שמורגש בריינאייר ובחברות תעופה רבות אחרות.
סמנכ"לית אשת טורס: "פתיחת טרמינל 1 יכולה היתה לעודד את חברות הלואו קוסט לחדש פעילות ולהעביר מסר לחברות בעולם על עסקים כרגיל. זה פספוס"

כך או כך, אותם גורמים אומרים כי את החלל שהותירה ריינאייר בהפסקת פעילותה בישראל ימלאו בקרוב חברת הלואו קוסט ההונגרית וויז שמתכוונת להוציא במהלך אפריל מעל 400 טיסות מנתב"ג ואיזי ג'ט הבריטית שתגדיל את נפח הפעילות שלה בנתב"ג ותוציא ממנו במהלך אפריל יותר מ־140 טיסות. מי שלפחות בחודשים הקרובים תמשיך ליהנות מהמצב הנוכחי היא אל על. את הרבעון הרביעי של 2023, שהתאפיין במלחמה בדרום ובהפסקת הפעילות של מתחרות מחו"ל היא סיכמה עם הכנסות בהיקף חלומי של כ־680 מיליון דולר, עלייה של 21% לעומת הרבעון הרביעי של 2022. אל מול העלאת מחירי הטיסות שלה במאות אחוזים בתקופה זו אל על טענה כי מדובר במחירים שנדרשים במקרים של הזמנות ברגע האחרון וכי העלתה את מחירי הטיסות שלה בכ־5% בלבד. אל על נמצאת בשליטת איש העסקים היהודי-אמריקאי נפתלי (קני) רוזנברג ובנו, אלי.
רש"ת טרם פרסמה את הדו"חות הכספיים שלה ל־2023 שאמורים לשקף את היקף הפגיעה בפעילותה בעקבות המלחמה שפרצה בתחילת הרבעון הרביעי של השנה. ברש"ת גם לא מוסרים נתונים על תנועת הנוסעים הצפויה בפסח.
גורם ממשלתי אמר כי בשל המלחמה היקף הנוסעים שעברו בנתב"ג הסתכם בשנה שעברה בכ־20 מיליון תנועות לעומת צפי לכ־25 מיליון תנועות נוסעים. הגורם הזים את הטענות שלפיהן למדינה עומד אינטרס להשאיר את טרמינל 1 סגור, בשל מסי הנמל הגבוהים שנגבים בטמינל 3 ואומר כי סגירת הטרמינל היא תוצאה של מחסור בעובדים. הוא הוסיף וטען כי הפעלת טרמינל 1 לא משפיעה על הביקושים או על מחירי הטיסות שכן חברות התעופה פועלות ממילא ברמות מחיר גבוהות כדי לפצות על הפסדים שצברו בתקופת הקורונה.