סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין מנכ"ל אינטל העולמית פט גלסינגר ונשיא ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע
מנכ"ל אינטל העולמית פט גלסינגר (מימין) ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע. החולשה במובילאיי לא מוסיפה נחת לחברה האם (צילום: מובילאיי)

הצפצפה של מובילאיי עוברת למגרש גרוטאות

חברת הרכב האוטונומי שהודיעה על הפסקת ייצור מערכות ההתראה הוותיקות לנהגים ופיטורי עובדים עדיין רחוקה מלהתאושש מהחבטה שספגה בתחילת השנה כשהודיעה על צניחה צפויה בהכנסות. במובילאיי מתעקשים כי המהלך הנוכחי לא קשור להרעה החדה בעסקיה המרכזיים

מובילאיי מכבה את "הצפצפה" ההיסטורית. חברת הרכב האוטונומי הישראלית סוגרת את חטיבת "האפטר מרקט" ותפטר כחלק מהמהלך 130 עובדים, מתוכם 90 בישראל. מדובר בפחות מ־5% מכלל מצבת העובדים של מובילאיי שמונה כ־3,700 עובדים, 3,400 מהם בישראל.
מחלקת האפטר מרקט אחראית לייצור של מערכות ההתראה ההיסטוריות לנהגים, שמובילאיי היתה הראשונה להביא אותן לעולם והיו הפיתוח המקורי שלה עוד לפני שחזון הרכב האוטונומי הפך למוחשי. מערכות אלה מוכרות למרבית הנהגים בישראל ובעולם ועם השנים אף נהפכו לא אהודות במיוחד בגלל הצפצוף שהן משמיעות בעת סטייה מנתיב או התקרבות מהירה מדי לרכב אחר.
מערכות אלה נחשבו למהפכניות לפני עשור, אך מאז הפכו לסוג של מוצר בסיסי שפותח עם הזמן על ידי יצרניות הרכב עצמן, כך שהצורך להתקין אותן לאחר השלמת ייצור המכוניות על ידי ספק חיצוני התייתר. לאחר כעשור של מכירות, מובילאיי אמנם עדיין רושמת הכנסות של כ־40 מיליון דולר בשנה ממוצר זה, אך לטענת החברה הוא כבר לא תורם לרווחיות שלה.

2 צפייה בגלריה
מכשיר התראה ישן של מובילאיי
מכשיר התראה ישן של מובילאיי
מכשיר התראה ישן של מובילאיי. יצרניות הרכב מעדיפות מערכות מובנות
(צילום: מובילאיי)

למעשה, מה שקרה למובילאיי מזכיר את דיסק־און־קי שפיתחה אם סיסטמס של דב מורן - ההצלחה הגדולה של המוצר ואימוצו הנרחב, הביאה לכך שהפך לקומודיטי, מוצר קל להעתקה שאינו רווחי. לאורך השנים מובילאיי שיווקה את המערכת ככזו שמסייעת במניעת תאונות דרכים ובמסגרת זו אף החליט משרד התחבורה הישראלי על עידוד התקנת מערכות אלה ומתן הנחה באגרת הרישוי לרכב שהיא תותקן בו.
אלא שככל שחלף הזמן, בדיקות שנעשו לא מצאו קורלציה בין התקנת מערכת ההתראה של מובילאיי לבין מניעת תאונות דרכים. היום מרבית הרכבים החדשים שמיובאים לישראל מגיעים עם מערכות מובנות.
"זו היתה החלטה קשה", אמר אתמול אמנון שעשוע נשיא ומנכ"ל מובילאיי עם פרסום ההחלטה על סגירת הפעילות, "היחידה תרמה בתחילת הדרך למובילאיי והוכיחה שניתן לספק בטיחות בצורה יעילה ומחיר נמוך, והיוותה זרז מרכזי להטמעת טכנולוגיית ADAS בכלי רכב חדשים. למרבה הצער, ההצלחה של מוצרי ה־ADAS של מובילאיי המותקנים על ידי יצרניות הרכב בתהליך ייצור הרכב, צמצמה את ההזדמנויות להטמעת פתרונות בשוק לאחר ייצור הרכב, עד לנקודה שבה המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי", הוא הוסיף.


במובילאיי מתעקשים כי המהלך הנוכחי של סגירת הפעילות ופיטורי העובדים לא קשור להרעה החדה בעסקיה המרכזיים של מערכות סיוע לנהג שמקרבות את הנהיגה לאוטומטית. בחברה אף ציינו אתמול כי היא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות האחרות שלה. בתגובה לשאלה מדוע, אם כך, לא בחרה לנייד את עובדי חטיבת האפטר מרקט למחלקות אחרות במובילאיי שלכאורה זקוקות לעובדים, אמרו בחברה כי מדובר בעיקר בעובדי לוגיסטיקה ותמיכה להם היא לא זקוקה כעת. מובילאיי כבר לא השקיעה אמנם משאבים בפיתוח ושיווק מערכות אלה בשנים האחרונות, אך על פי הערכות רק בישראל עדיין יש כ־300 אלף מערכות פעילות כאלה.
נראה כי המשקיעים של מובילאיי בכל זאת פירשו את המהלך כסימן ראשון של קיצוץ בעלויות התפעול והמניה רשמה עלייה של כ־3.5% בתחילת המסחר בוול סטריט. עם זאת, היא עדיין רחוקה מלהתאושש מהחבטה שהנחיתה על בעלי המניות שלה בסוף דצמבר כאשר הודיעה על צניחה צפויה בהכנסות ברבעון הראשון של 2024 בעקבות הצטברות מלאים אצל לקוחותיה.
אם ברבעון הרביעי ההכנסות הסתכמו ב־637 מיליון דולר ושיקפו עלייה של 13% מול הרבעון המקביל, הרי שברבעון הנוכחי היא צפויה לדווח על שליש מהכנסות אלה - מעט יותר מ־200 מיליון דולר. כתוצאה מהירידה החדה בהכנסות, גם הרווחיות צפויה להיפגע עם הפסד תפעולי חזוי של 468-378 מיליון דולר ב־2024 על הכנסות של 1.96-1.83 מיליארד דולר. את 2023 סיימה מובילאיי עם הכנסות של 2.1 מיליארד דולר, צמיחה של 11% מול 2022. מאז פרסום אזהרת הרווח שהפילה את מניית מובילאיי ב־50%, המניה לא מתרוממת בחזרה ונסחרת כיום במחיר שמשקף לחברה שווי של 23 מיליארד דולר. גם השתתפותו המסורתית של שעשוע בתערוכת האלקטרוניקה השנתית הגדולה CES בלאס ווגאס בתחילת ינואר והכרזה שניתנה שם על הסכם עם יצרנית רכב גדולה, לא הצליחו לחלץ את מניית מובילאיי מהשפל.
החולשה במובילאיי לא מוסיפה נחת לחברה האם אינטל - מחזיקה ב־88% מהמניות - שהנפיקה אותה לפני כשנה וחצי כדי להציף ערך. בינתיים, גם בגלל הצרות הפרטיות שלה, אבל גם בגלל הקריסה של מניית מובילאיי, אינטל סובלת מתשואה שלילית של 11% מתחילת השנה וזאת מול העליות בכל המדדים המובילים בוול סטריט.
עיקר המכירות של מובילאיי מגיעות כיום ממערכות ADAS, לסיוע לנהג, שמאפשרות רמות אוטומציה גבוהות מאוד בנהיגה, אם כי עדיין לא מדובר בהתגשמות חזון הרכב האוטונומי שנדחה כל פעם מחדש. במערכות אלה היא נהנית מנתח שוק גבוה של כ־70% בקרב הרכבים המערביים (כמעט כל היצרנים הגדולים פרט למרצדס וטויוטה) ונתח שוק נמוך משמעותית של כ־40% בסין.
עיקר המכירות של מובילאיי נעשות באמצעות הסכמי OEM עם יצרניות חלקי רכב שעובדות ישירות מול יצרניות רכב, מה שמכונה TIER 1. לפי מובילאיי, ההרעה המשמעותית בביצועיה שצפויה לאורך 2024 ובעיקר במחצית הראשונה של השנה, אינה נובעת משינוי משמעותי בשוק שלה, אלא רק באי קבלה בזמן אמת מידע על הצטברות מלאים גבוהים של מוצריה בחברות השותפות. הצטברות שנוצרה לאחר הצטיידות מוגברת כתוצאה מתנודות שחוו יצרנים רבים בתקופת הקורונה ואשר מפניהן ניסו לבטח את עצמן.
בחברה מתעקשים כי היא לא מאבדת נתחי שוק או חוזים חדשים ליריבות החזקות ובראשן אנבידיה וקוואלקום שקמו לה בשוק זה וכי היא תשוב לצמוח בשנים הקרובות. עם פרסום הדו"חות הכספיים ל2023, עדכנה מובילאיי כי צבר ההזמנות שלה עומד על 7.4 מיליארד דולר ככל שתספק את 61 מיליון היחידות של מערכות סיוע לנהיגה על פי החוזים שחתמה לטווח ארוך. לשם השוואה, מדובר בכמות מערכות שהיא מכרה בשנתיים האחרונות. "אנחנו מבינים שהביצועים הטובים של הרבעון הרביעי עומדים בצל השפעות הצטברות המלאים ברבעון הראשון, אך אנחנו צופיה שיפור ניכר בהכנסות ברבעון השני של 2024 והתייצבות במהלך המחצית השנייה של השנה", אמר שעשוע.
מעבר להמתנה להתרוקנות המלאים, מרחפות שאלות מרכזיות על עתיד הצמיחה של מובילאיי, בהן קצב החדירה שלה לשוק הסיני, שהוא השוק הצומח והרווי פחות בתחום מערכות ה־ADAS. החברה עצמה ציינה בדו"חות הכספיים המלאים שלה ל־2023 כי בשנים האחרונות שוק מערכות ה־ADAS בקרב היצרניות המערביות צמח בקצב גבוה יחסית ליתר המערכות, כך שלא בטוח כמה מקום עוד נותר לצמיחה משמעותית שם.
בסין, כאמור, נתח השוק של מובילאיי נמוך יותר, בין היתר משום שיש בו שחקניות מקומיות חזקות בתחום מערכות הסיוע לנהגים. אם מובילאיי לא תראה סימנים של חזרה לצמיחה וקצב ההכנסות של כחצי מיליארד דולר ברבעון כפי שהיה לאורך השנים האחרונות, היא תידרש לצעדי קיצוץ נוספים ומשמעותיים יותר מאלה שהיא בחרה לעשות בשלב זה. עוד לפני החולשה הצפויה ב־2024, מובילאיי לא הגיעה לרווח תפעולי אם כי צמצמה את ההפסד התפעולי מ־37 מיליון דולר ב־2022 ל־33 מיליון דולר בשנה שעברה.
במובילאיי אומרים שהמהלך הנוכחי של הפיטורים לא ישפיע באופן מהותי על התחזיות הפיננסיות לשנת 2024.