סגור
צ'יינג' חלפן כספים מקום ל החלפת כסף רחוב בלפור ב בת ים
צ'יינג' בבת ים. היכולת להמיר צ'קים בעשרות אלפי שקלים מאפשרת לכלכלה השחורה להמשיך ולהתקיים (צילום: צביקה טישלר)

בלעדי
בעלי צ'יינג'ים תרמו אלפי שקלים כל אחד ללובינג נגד חוק המזומן

בעלי חברות המרת מטבע שכרו חברת לובינג שתיאבק בשמם נגד הרחבת החוק להגבלת השימוש במזומן גם על נותני שירות פיננסיים

עשרות בעלי חברות להמרת מטבע תרמו 5,000-2,000 שקל כל אחד לרכישת שירותי לובי, כדי למנוע מהרחבת חוק השימוש במזומן לחול גם על הבנקים ונותני שירות פיננסיים (נש"פים). משרד האוצר החליט, בעידוד רשות המסים, להרחיב את החוק כדי לכסות על ההוצאות הכבדות של המלחמה והגירעון החזוי ל־2024.
המהלך להרחבת החוק יפגע, כאמור, בחברות האשראי החוץ־בנקאי והמרת המטבע, שבין היתר מנכות צ'קים וגובות עמלות על המרת הצ'קים למזומן. לכן, בחודש האחרון התאגדה קבוצת נש"פים במטרה להילחם בשינוי בחוק.
ככל הידוע, נציגי הנש"פים גייסו את חברת הלובינג ריפבליק תמורת 14 אלף שקל בחודש. היה ניסיון לגייס את אימפקט, חברת לובינג נוספת, תמורת 150 אלף שקל לשם טרפוד החוק עד לסוף הכנסת הנוכחית, אך כפי הנראה ההון לא גויס.
במסגרת התיקון השני לחוק, יוגבלו הגופים הפיננסיים במתן הלוואה ופדיון צ'ק עד לסכום של 6,000 שקל בדומה לשאר העסקים. על פי הערכות, הגבלת פעילות במזומן על ידי הגופים הפיננסיים תגדיל את גביית המסים ב־120 מיליון שקל בשנה בשלב הראשון, אולם יש לה תועלת עקיפה של צמצום הכלכלה השחורה שנאמדת במיליארדי שקלים.
החוק לצמצום השימוש במזומן נחקק לראשונה ב־2018 ומטרתו להילחם בתופעת ההון השחור בישראל, שמוערכת בעשרות מיליארדי שקלים בשנה, על ידי קביעת איסורים והגבלות על תשלום במזומן. חוק המזומן הטיל הגבלה לעסקים על עסקה במזומן בעד 11 אלף שקל.
החוק במתכונתו הישנה החריג נותני אשראי פיננסיים, כלומר בנקים וצ'יינג'ים, שלהם ניתנה האפשרות להעניק מזומן ללקוחות ללא הגבלה. המגבלה לשימוש במזומן הוחמרה אשתקד וירדה ל־6,000, אולם גם היא כאמור כללה את ההחרגה של הבנקים והצ'יינג'ים. ב־12 בפברואר אושרה ההחלטה, ללא ההחרגה, בקריאה ראשונה והועברה לוועדת הכנסת לשם קביעה איזו ועדה תטפל בתיקון לחוק.
בקבוצת הוואטסאפ שהוקמה לאיסוף הכספים מעידים בעלי החברות כי הם חייבים ללמוד מלשכת סוכני הביטוח ומפעילותה בכנסת. בעלי הנש"פים מצביעים על ההצלחת סוכני הביטוח בביטול החובה שהוטלה על הסוכנים מרשות שוק ההון להציג ללקוח במהלך פגישת ייעוץ את העמלות אותן הוא מקבל מגופים מוסדיים שאת המוצריהם הוא מוכר או לחלופין כוונת משרד האוצר להביא להחזרת עמלות של סוכן לגוף מוסדי, במידה שהלקוח ביטל את הביטוח טרם תום תקופתו.
האסטרטגיה של הנש"פים, לאחר פגישות עם חברי כנסת, היא להציג בפני הוועדה את הנזק שייגרם לציבור מהגבלת ההלוואות במזומן ולא רק לנש"פים. בהתאם עורך דין גולן שלומי הכין מסמך שמרכז את טיעוני הנש"פים נגד הרחבת החוק שיוצג לחברי הכנסת והוועדה.
על פי נציגי הנש"פים, ביטול המזומן יפגע באנשים שעובדים ואין ברשותם חשבון בנק. "רוב רובם של הצ'קים למשכורת הם מעל 6,000 שקל. מה יעשה האיש הפשוט שממגוון של סיבות אין לו חשבון בנק ומעוניין לקבל את שכר עבודתו במזומן", או לחלופין "חוק יסוד כבוד האדם וחירותו מאפשר לאדם להחזיק כסף מזומן בביתו. ישנם אנשים שלא סומכים על הבנקים ומעדיפים שכספם יהיה ברשותם". בנוסף המסמך מתמקד בכך שישראל נמצאת תחת איומים ביטחוניים ואיומי סייבר ועל כן אסור לה לוותר על האפשרות להתנהל במזומן.
זו לא הפעם הראשונה שרשות המסים מבקשת להחיל את האיסור על שימוש במזומן על הנש"פים. אשתקד ניסתה הרשות להעביר את החוק בוועדת הכספים תחת משה גפני, אך הוא לא עבר, בין היתר בשל החשש לפגיעה בגמ"חים שגם הם פועלים במזומן.
הפעם צפוי החוק לעבור דרך ועדת חוק ומשפט, לכן גופי האשראי מבקשים להשפיע על יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן. במכתב ששלח עו"ד מורני פאיז הוא הסביר לרוטמן כי כל בעלי הרישיונות כיום עברו בדיקה מקיפה כולל בדיקה של משטרת ישראל שבעטיה רישיונות רבים בוטלו וגורמים "שליליים" הוצאו מהתחום. לטענת פאיז, הרגולציה בתחום הפכה את נותני השירותים פיננסיים לכתובת לא אטרקטיבית לגורמי פשיעה ולמלביני הון.
רשות המסים, בראשות שי אהרונוביץ', רחוקה מלהסכים עם נותני השירותים הפיננסיים. להשקפתה, למרות החוק לצמצום השימוש במזומן, היכולת להמיר צ'קים בעשרות אלפי שקלים מאפשרת לכלכלה השחורה להמשיך ולהתקיים.
רשות המסים סבורה כי היא אינה יכולה לפקח על חברות ניכיון הצ'קים וחלוקת המזומן שנעשה על ידן. על פי החשש של רשות המסים, כספי המזומן שיוצאים מהצ'יינג'ים מוצאים את דרכם גם לארגוני פשיעה, או לכל הפחות מקלים על ההתנהלותם. כך, לדוגמה, ארגון פשיעה מספק קבלות פיקטיביות על שירות לקבלן תמורת צ'ק, הקבלה מאפשרת לקבלן לקזז מע"מ ומס, הארגון פודה את הצ'ק בחברה לניכיון צ'קים תמורת מזומן ומחזיר לקבלן את התמורה בניכוי עמלה. רשות המסים תנסה להילחם בלוביזם בעיקר בנוכחות בוועדות הכנסת.