עו"ד יאיר גבאי
עו"ד יאיר גבאיצילום: באדיבות המצלם

הרב דוד לייבל עורר לאחרונה סערה בעולם החרדי כשפרסם גילוי דעת, שמבהיר שלימוד התורה לא מגן על הכלל אלא רק על הלומד עצמו ומשכך "אין זה פוטרו מכל חובות ההשתתפות והנשיאה בעול".

לעומתו הצהיר הרב יעקב פרידמן ראש ישיבת תפרח, שהאברכים החרדים בישיבה מגינים על עם ישראל מפני האויב. כנראה שלא סיפרו לו שבעוד שתלמידי ישיבת ההסדר הדתית לאומית בשדרות חזרו ללמוד תורה בישיבה כבר לפני ששה שבועות, תלמידי הישיבה החרדית "מעלות שלמה" בשדרות חזרו לישיבה רק לפני ימים ספורים.

הסיבה הרשמית לכך היא, שמבנה הישיבה איננו ממוגן. מדוע בעצם זקוקים בחורי הישיבה למיגון והלא הדברים קל וחומר. מי שלימוד התורה שלו מגן על כלל עם ישראל אינו דין שיגן על עצמו?

כיצד ניתן לטעון ברצינות שלימוד התורה של תלמידי הישיבות מגן על עם ישראל אם אפילו על המגזר החרדי איננו מגן מפני פדופילים, זנות וגילוי עריות שחדרו למגזר. כמו כן, האם פיגועי הטרור שמכים בנו כבר מאה שנה פסחו על הציבור החרדי ? התלמוד הבבלי מספר במסכת כתובות על אמוראים שנמנעו מלהתקרב לחולים מדבקים משום שחששו מכך ואילו רבי יהושע בן לוי היה היחיד שמתחבר עם חולים קשים ומידבקים במהלך עיסוקו בתורה ולא היה מפחד להידבק כי התורה הגנה עליו. מי בעולם הישיבות יכול להעיד על עצמו שהוא במדרגתו של רבי יהושע בן לוי?

אם תשאלו את ח"כ משה גפני מדוע לדעתו צריך לפטור את בחורי הישיבה מהשירות הצבאי יאמר לכם הלה בביטחון (כפי שאמר בעבר) שהם כמו שבט לוי שהיה פטור מהשירות הצבאי בימי קדם. כנראה נשמט ממנו מדרש התנאים שמביא רש"י על הפסוק בספר במדבר: "אֶלֶף לַמַּטֶּה אֶלֶף לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא". "לכל מטות ישראל- לרבות שבט לוי".

סקר עמדות שנערך בדצמבר בקרב הציבור החרדי העלה ש-51% מהציבור החרדי כבר איננו תומך בפטור גורף משירות צבאי ואולם למרות שהעמדה הרשמית של נבחרי הציבור החרדים היא שתלמיד ישיבה שאיננו לומד תורה צריך להתגייס, הם מסרבים בתוקף להקים מנגנון בקרה שיקבע מה הרף המינימלי של הלימוד הנדרש לצורך הפטור. בכך הם מנציחים את העיוות במקום לייצר פתרון.

הממשלה מחויבת לחוקק חוק גיוס חדש עד לסוף חודש מרץ ואולם החוק שדורשות המפלגות החרדיות לחוקק רק מחריף את הבעיה כאשר הוא מבטל את המכסות שהיו בחוק הקודם מבלי לקבוע מנגנון הוגן שיתקבל על רוב הציבור. חבר כנסת שירים ידו בתמיכה בחוק זה יהיה שותף לחלול השם הגדול ביותר בדורנו. קשה שבעתיים להבין איך ציבור שרואה את עצמו מחויב להלכה מרשה לעצמו להוביל בימים אלה חוק, שעומד בסתירה מוחלטת להלכה, שמחייבת אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה לבוא לידי עזרת ישראל מיד צר.

למרות האמור לעיל ככל והכנסת תחוקק את החוק אל לבג"ץ להתערב ולפוסלו. חוק גיוס שפוטר באופן גורף חרדים משירות צבאי מהווה הכרעה ערכית שגויה, ואולם לא מתקנים עוול בעוול אחר. שופטי בג"ץ לא צריכים לקבל הכרעות מסוג כזה. בדיוק בשביל זה יש נבחרי ציבור בכנסת לטוב ולרע וזוהי מהות המשטר הפרלמנטרי.

הבחירה לא צריכה להיות בין פטור לכולם לבין גיוס לכולם. יש גם דרך שלישית, שמחד תשמור על עולם התורה החרדי ומאידך תחולל תיקון גדול וקידוש השם.

הציבור החרדי, שהקים את ארגוני החסד הגדולים במדינה, לא יכול להרשות לעצמו להתעלם ממצוקת אחיו ואחיותיו הזקוקים לעזרתו. לפיכך על רבני הציבור החרדי להקים ישיבות הסדר לצד הישיבות הגבוהות החרדיות על מנת לאפשר לבחורים שמעוניינים לשלב ספרא וסייפא לתרום את חלקם להגנת עם ישראל במשולב עם לימוד תורה. משימה לאומית זו לא תצלח אם תופקד בידי נבחרי הציבור ויש להפקידה בידי הרמטכ"ל הבא של צה"ל.

הרמטכ"ל הבא צריך להגיע לבתי גדולי התורה והאדמו"רים ולהבהיר להם כי שירות החרדים בצה"ל חיוני להבטחת עתידנו ולא נוכל להמשיך להסתדר בלעדיהם. על הרמטכ"ל להתחייב בפניהם שאם יתנו אור ירוק להקמת ישיבות הסדר, יפעל הצבא לאפשר להם שירות שמותאם לאורח חייהם החרדי.

הכותב הוא חבר מועצת עיריית ירושלים לשעבר