ועדת הכלכלה סיימה (יום ב', 21.3.16) את השימוע הציבורי לבלימת הקטל בכבישים, שמוביל היו"ר ח"כ
איתן כבל, בשתי ישיבות שעסקו באכיפה המשטרתית ובפעילות נגד נהגים מסוכנים, וכן בפעילות
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להפחתת תאונות ובפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בהן הופיעו השר לביטחון הפנים
גלעד ארדן ושר התחבורה ישראל כ"ץ. כבל פתח את הדיון וחזר על כך שהוא וחברי הכנסת מכל סיעות הבית נחושים לעשות מעשה שישנה בצורה דרמטית את המציאות. "בי נשבעתי לא לוותר, אני אעשה הכל, יחד עם חברי הכנסת, להילחם בכל הכוח כדי להוריד את עקומת ההרוגים והפצועים באופן משמעותי. זה בידנו, ומי שלא יירתם למאבק יידרש לשאת בתוצאות", אמר.
היו"ר ציין כי אחד הדברים המרכזיים שצריך לטפל בהם זו האכיפה. "אני מסיר את הכובע בפני שוטרי אגף התנועה על העבודה שהם עושים במעט התקציב והמשאבים שלרשותם", אמר. ראש אגף התנועה, ניצב
ירון בארי, אמר כי כיום ישנם 112 ניידות ו-379 סיירי תנועה, וזו ירידה של 196 ניידות ו-240 שוטרים. "עם כוח האדם שיש לנו אנחנו עושים 754 אלף פעולות אכיפה ש-74% מהן בעבירות שגורמות לתאונות דרכים", אמר. לדבריו, במציאות הזו נהג פוגש שוטר כל 3 ימים בממוצע. באשר לתקציב אמר ניצב בארי כי המשטרה משקיעה מעל 600 מיליון שקל באכיפה והתקציב מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עמד השנה על 25 מיליון שקל בלבד. הוא ציין כי ישנה תופעה של מכוני רישוי שמעלים רכבים לא תקינים על הכביש ואמר כי זה מתרחש בכל הארץ. לדבריו, המשטרה סגרה לאחרונה שני מכונים ובכוונתה לטפל בכך.
"אגף התנועה פעל בידיים קשורות"
השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר כי "המבנה שבו מטפלת הממשלה במאבק בתאונות הדרכים הוא מעוות וחסר היגיון, ותלוי בתשומת לב של שרים ספציפיים או של משרד האוצר. הכנסות המדינה משוק הרכב הם של עשרות מיליארדים ואני שואל כמה המדינה משקיעה מתוך זה לשיפור המאבק בתאונות הדרכים. אחד הביקורים הראשונים שלי בתפקיד היה באגף התנועה וראיתי לאן דרדרו אותו, הוא פועל בידיים קשורות", אמר. הוא הוסיף כי סיכם עם האוצר שתקציב האכיפה ינותק מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ויועבר ישירות למשטרה. "בימים הקרובים אנחנו אמורים לסכם עם האוצר על תוספת של 2,500 שוטרים ב-5 שנים, כשרוב התוספת לטובת פתיחת תחנות ביישובים ערבים שתשפר את מצב האכיפה. ברגע שגם תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יעבור אלינו השאיפה היא לפחות להכפיל את מספר הניידות של משטרת התנועה עד מרס 2017", הוסיף השר.
בשורות נוספת שהציג השר בדיון הן על השאיפה להקים יחידה לטיפול ברכבים כבדים, משאיות ואוטובוסים, והכוונה לדאוג שבכל מחוז במשטרה תוקם יחידה בדומה ליחידה המרכזית (ימ"ר) שתעסוק באכיפת תנועה.
לחשוב פעמיים
בדיון השתתפה גם בתיה אזולאי, אמו של יונתן שנהרג בשובו מאילת לשם נסע לחלק הזמנות לחתונה. "בדרך חזרה נהג שנסע במהירות מופרזת, אחרי מסיבת טבע, פגע בחלק האחורי של המכונית בה נסע עם חברו ומשאית שבאה ממול פגעה בהם ולא השאירה להם שום סיכוי. אם הנהג היה יודע שהוא ייתקל בניידות אולי הוא היה חושב פעמיים לפני שעלה על ההגה בגילופין", אמרה אזולאי, שסיפרה בדמעות איך "בשבריר שנייה נדם הבית שלנו". היו"ר כבל הגיב בהתרגשות ואמר כי "ניתנה לנו היכולת להציל חיי אדם ובי נשבעתי לעשות הכל כדי שזה לא יחזור על עצמו".
"הרשות נולדה נכה"
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, השתתף בדיון בנושא פעולות משרדו ואמר כי "מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקידי, לפני 7 שנים פחות כמה ימים, התמקדתי בבלימת הקטל בדרכים". לדבריו, הרכב האוטונומי יוריד בוודאות את מספר התאונות, עם שאיפה לאפס נפגעים. הוא הוסיף כי הפעילות בנושא התשתיות עולה עשרות מונים על כל פעילות אחרת שהייתה בעבר, ולדבריו זה משפיע על הכלכלה ומועיל למאבק בתאונות הדרכים. הוא התייחס לפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואמר כי "הרשות נולדה נכה, בחקיקה עצמה לא הייתה הצלחה לקחת סמכויות ממשרדים ולהעבירם לרשות. אז נולד הרעיון לתת לה תקציבים גדולים כדי שהיא תשפיע על מהלכים דרך הכסף. אני לא חושב שאי פעם החזון הזה מומש. במצב הנוכחי אני תומך בכך שמשרד האוצר יעביר למשרד לביטחון הפנים את התקציב לניידות". הוא הוסיף כי ביקש מגיורא רום, שעמד בראש רשות התעופה האזרחית והוביל את חוק הטיס, לבנות חקיקה שתטפל גם בנושא הרשות.
יו"ר ומייסד אור ירוק,
אבי נאור, אמר כי ב-20 שנים האחרונות היו הישגים, אך אם המגמה של 3 השנים האחרונות תימשך הם עלולים להימחק. "הדיונים בוועדה ומה שקורה בעקבותיהם זה אחד האירועים המכוננים בתחום הבטיחות בדרכים ב-20 השנים האחרונות, ויש להם פוטנציאל להפוך את המגמה. יש הזדמנות לעשות שינוי וכדי שההישגים לא ימחקו צריך לעגן בחוק את תקציב הרשות הלאומית ולעמוד ביעד הממשלה להקצות 400 מיליון שקל בשנה לטיפול במוקדי סיכון", אמר. בתגובה לכך אמר השר כ"ץ כי כל מוקדי הסיכון נמצאים בטיפול, ללא מגבלה תקציבית. מנכ"ל נתיבי ישראל,
ניסים פרץ, הוסיף כי כל 48 נקודות הסיכון נמצאות בשלבים שונים של תוכנית וסיום הביצוע צפוי בתוך שנתיים.
ד"ר יעקב שיינין, לשעבר יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אמר כי צריך לאמץ מדיניות שתביא אותנו ל-5 המדינות הבטוחות בעולם בעוד עשור, ב-2025. לדבריו, בהשקעה נוספת של 660 מיליון שקל בשנה אפשר להציל עד 2025 1,000 איש ולחסוך 18 מיליארד שקלים. מנכ"ל הרשות, מרדכי בהירי דואני, אמר כי ב-9 שנות קיומה החליפה הרשות 6 מנכ"לים ו-6 יושבי ראש.
לדבריו, "הפתרון למאבק בבטיחות בדרכים נקרא הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וכדי שזה יקרה צריך להסיר את סימן השאלה מעל קיומה ומעל תקציבה". היו"ר המיועד של הרשות, גיורא רום, אמר כי מה שצריך לעשות זה את הדבר הכי קשה וזה לקבל החלטות. הוא התייחס לפרויקט מצלמות המהירות ואמר כי מראש הוא נועד לכישלון בשל הגדרות המשימה שלו. "אם אני הייתי מקבל החלטות הייתי עוצר אותו. הפתרון הוא בטח לא בזה שהממשלה תצא למלחמה באזרחיה על-ידי 600 אלף דוחות בלתי ניתנים לטיפול", אמר רום. הוא הוסיף כי את המיקומים לא צריכה לקבוע ועדה ציבורית אלא הרשות המבצעת, שזה תפקידה. "זה דוגמה להמון דברים שצריך לטפל בהם, רק אם לבעלי העניין יהיה אמון ביושר של הרשות", אמר.
רכזת תחבורה במשרד האוצר, דניאלה גרא מרגליות, טענה כי סך כל התקציבים לטיפול בבטיחות בדרכים עולים על 500 מיליון שקל בשנה. עם זאת היא הוסיפה: "לצערנו הרב יש תת ניצול של התקציבים, אז יכולנו להקצות יותר אבל עדיין זה לא היה מנוצל. ב-2015 ניצלה הרשות הלאומית 47% מהתקציב השוטף". היא התייחסה להצעות לעגן בחקיקה את תקציב הרשות ואמרה: "ככלל משרד האוצר מתנגד להצעות כאלה, מאחר שתפקידה של הממשלה הוא לקבוע סדרי עדיפויות כל שנה". היו"ר כבל אמר בתגובה כי "כשהאוצר מתבכיין שלא מוציאים מספיק כסף זה מדאיג אותי". הוא ביקש מגיורא אום דוח מסכם באשר לביצוע תקציב הרשות ומדוע הוא לא נוצל.
כבל סיכם את הדיונים ואמר כי הם מסכמים כמעט חודשיים ימים שבהם קיימה הוועדה שימוע ציבורי בישיבות אינטנסיביות, מדי שבוע, לבלימת הקטל בדרכים. הוא דרש משר התחבורה להציג לוחות זמנים למתן תקצוב נוסף לטיפול בכבישים אדומים ברשויות המקומיות ומתן עדיפות לטיפול בכל מוקדי הסיכון. "אני עדיין דורש תוספת של 150 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון ברשויות המקומיות", אמר. הוא הוסיף כי מחלקת המחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים צריכה לעבור מהפכה, כך שהיא תהייה האורים ותומים של כל גורמי הביצוע. היו"ר כבל אף ציין כי בכוונתו לקיים דיון נוסף של חברי הוועדה יחד עם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, כדי להוציא תחת ידה של הוועדה את התוצאה הטובה ביותר.