חיפושים מסוימים ברשת מובילים את המשתמשים לאתרים אשר חושפים אותם לדואר זבל, תוכנות ריגול והורדות מסוכנות אחרות. כך מגלה מחקר חדש שנערך על-ידי חטיבה בחברת מקאפ'י. על-פי המחקר, המלים המסוכנות ביותר בחיפוש הינן: "שומרי מסך בחינם".
הדוח מצא כי 64% מהאתרים שנמצאו אחרי חיפוש שכזה סומנו כגורמי בעיות למשתמשים. עורכי המחקר מפצירים באתרי החיפוש להחמיר את חוקיהם כדי לוודא שהמשתמשים לא יחשפו בשגגה לנזק.
ידוע כי ביקור באתרים המציאים פורנוגרפיה, הימורים וקבצי MP3 בחינם, משאירים את המשתמשים במצב מסוכן ביותר של נפילת קורבן לתוכנות ריגול ופרסום. אולם, המחקר שנעשה על-ידי בן אדלמן וחנה רוזנבאום חושף, כי אלו המבצעים שאילתות חיפוש לנושאים לכאורה לא מסוכנים, נמצאים בסיכון גם הם.
הדוח בחן את האתרים שהתקבלו לאחר 1394 חיפושים ומילות מפתח דרך אתרי החיפוש Google, Yahoom MSN, AOL ו-Ask.
התוצאות שהתקבלו לכל מונח חיפוש נותחו על-ידי כלי האבטחה Site Advisor. תוכנה זו, לאחר ההתקנה, מזהירה את המשתמשים ברגע שהם נכנסים לאתרים אשר ידועים כמסוכנים.
האתרים הכי פחות מסוכנים אשר Site Advisor מסמן הינם אלו המנסים לשנות את הגדרות הדפדפן (כדי להפנות אנשים לאתרי פרסומות). האתרים המסוכנים ביותר הם אלו המציפים את המשתמש בפרסומות ודואר זבל או המשלבים תוכנות פרסום וריגול עם הורדות.
באחד המקרים, רישום באתר מסוים הביא לכך שכתובת דוא"ל שנוצרה לצורכי מחקר הוצפה ביותר מ-300 הודעות ספאם בשבוע אחד.
חלק מהאתרים המסוכנים הללו משתמשים בפגמי אבטחה ופרצות בדפדפנים, כדי להתקין תוכנות בלי ידיעת המשתמשים ויכולים להביא להשתלטות על המחשב או לאובדן מידע אישי.
כאמור, מונחי החיפוש המסוכנים ביותר קושרו להורדות חינמיות (כגון "שומרי מסך" ו"רינגטונים בחינם") ושיתוף קבצים (כמו "BearShare" ו"LimeWite"). חיפוש תחת קטגוריות אלו השיג כמות ניכרת של אתרים מסוכנים.
עורכי המחקר משערים כי שולחי דוא"ל הזבל ושאר הרמאים פונים להקמת אתרים המנסים להפיל את הקורבנון בפח, בעוד שהמאמצים האמיתיים נעשים כדי לעצור את דוא"ל הזבל לפני שהוא מגיע לתיבה כלל. "לאן שמשתמשי האינטרנט הולכים, המתקיפים באים אחריהם", כתבו העורכים.
במבט כולל על כל החיפושים, בערך 4%-6% מהאתרים שהתקבלו סומנו כמסוכנים. עורכי המחקר ציינו כי דבר זה הינו יותר מדאיג מאיך שהוא נראה באופן ראשוני, מפני שמשתמשי האינטרנט האמריקנים מבצעים יותר מ-6 מיליארד חיפושים כל חודש. דבר זה מתרגם ל-285 מיליון קליקים על אותם אתרים מסוכנים בפוטנציה כל חודש.
"אפילו לביקור יחיד לאתר מסוכן יכולות להיות השלכות רציניות ומתמשכות למשתמש האינטרנט הממוצע", כתבו העורכים.
מספר האתרים המסוכנים גדל כאשר המשתמשים לוחצים על תוצאות ממומנות - הפרסומות אשר נוצרות באופן אוטומטי כדי להופיע בחיפושים מסויימים. אתרים מסוכנים הינם פי 2 עד 4 יותר נפוצים בתוצאות ממומנות אשר נמצאו במסגרת המחקר.
"אנחנו מודאגים מכך שהפרסומות של מנועי החיפוש פשוט אינן ראויות לאמון הגולשים", כתבו.
העורכים הפצירו במנועי החיפוש השונים להתחיל להיות הרבה יותר נוקשים בפני אלו הקונים פרסומות שיופיעו בחיפושים מסויימים, ולחשוף את אלו הפוגעים במבקרי האתרים.
"אנחנו מודאגים גם מהיקף הבעיות האלה - ממספר הדרכים הגדול שבהן מנועי החיפוש מובילים את המשתמשים לאתרים אשר מתגלים כלא אמינים או גרוע מכך", סיכמו מחברי הדוח.