|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

שני רבנים, שתי השקפות ומסע אחד

תחת הכותרת "כאיש אחד בלב אחד" הסתיים מסע הרבנים המשותף של הרב שטיינמן הליטאי והאדמור מגור החסידי עוד על המסע שהפך לשיחת היום בעולם החרדי
26/05/2006  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות



הבוקר (יום ו', 26.5.06) נחת בארץ מטוסו של הרב אהרן לייב שטיינמן. שעה קלה לאחר שהגיע, בא לביתו לביתו אורח חשוב - האדמור מגור - לדון יחד במו"מ הקואליציוני באשר לשאלת הצטרפותה של יהדות התורה לממשלה. האדמור מגור, שנחת בישראל עוד ביום רביעי שהה יחד עם הרב שטיימן בארה"ב, בקנדה ובדרום אמריקה במסע שלא במהרה יישכח.

העיתונאי החרדי שלמה קוק אמר ל-Nfc כי אם נרצה ללמוד על החשיבות שמייחסים בקהילה החרדית למסע הרבנים בשבוע שעבר, ניתן להקבילו, להבדיל, למסעו של ראש הממשלה אולמרט לארה"ב.

המקום: מלון הילטון-יוניברס, בפאתי שכונת הוליווד. השעה תשע בערב. תושבי לוס אנג'לס החרדים מתקשים לעכל שזו מציאות בהתגשמותה. כשהם מכונסים באלפיהם באולם הכנסים הגדול של הילטון. וחלקם, מפאת הצפיפות, ניצבים מול המסכים המוצבים במבואותיו. נשואות עיניהם הכמהות אל קדמת הבמה. אלה הם רגעי השיא במחיצת הרב אהרן לייב שטיינמן והאדמור מגור, שניים מ"גדולי הדור" של הציבור החרדי, אשר באו מישראל, במסע תחת השם השאוב מן המקורות: "כאיש אחד בלב אחד", למסע חיזוק מיוחד בסימן חג מתן תורה המתקרב.

הרב שטיינמן והאדמור פצחו בסבב משאי חיזוק והרעפת ברכות על בני הקהילות היהודיות בגולה. הרב אשר וייס מישראל שעמד לצידם כל אותו מסע שימש כמתורגמן מקצועי. מטרת הביקור אחת: להרבות כבוד שמיים.

"מי שלא ראה את המעריב (תפילת ערבית - ע.י.) בסוף הערב, לא ראה תפילה מרוממת מימיו", סיפר בהתלהבות אחד מנאמני ביתו של הרב שטיינמן שהצטרף למסע בצאתו מהאולם הגדול. "היה חשמל באוויר. היתה תחושה של התעוררות אדירה. ה'השפעות' פעלו במיידי".

עוברים ושבים נעצרו בהשתאות. גם מי שאינם יהודים תהו על פשר התכונה. כוחות הביטחון שהוצבו לאבטחת הביקור ההיסטורי הסבירו להם שזהו יום חגם של יהודי לוס אנג'לס.

לא באו לנופש

כיממה קודם לכן נחתה הטיסה המיוחלת כל-כך מישראל על אדמת לוס-אנג'לס. בנמל התעופה המקומי המתינה משלחת מכובדת של רבני ועסקני הקהילות שבאו להודות מקרוב על היענות הרבנים להפצרותיהם ובואם מרחוק בציפייה כי ביקורם יותיר רושם בבני הקהילות.

השעה היתה שבע וחצי בערב, שעון מקומי. תכונה רבה ניכרה ברחוב מנספילד, סמוך לבתי האכסניה. בתיהם של המארחים, הרב יוסף נחום ניימאן והרב קראוס, שוכנים בסמיכות של שלושה בניינים בלבד.

השיירה עצרה בסמוך לבית מארחו של הרב שטיינמן, שם המתינו מאות איש שבאו לצפות בהגעת ענקי הרבנים החרדים. האדמור מגור יצא מהרכב וליווה את הרב שטיינמן עד לחדרו באכסניה, שם גם ארגנו מניין מצומצם לתפילה. רק לאחר מכן פנה האדמור מגור לכיוון בית האכסניה בו הוא שוהה.

מיד לאחר תפילת מעריב החל הרב שטיינמן לקבל קהל שצבא על האכסניה, עד לאחר חצות הלילה. "לא באנו כאן לנופש", התבטא בפני מקורביו שהציעו לו לפרוש למנוחת לילה.

מילה מפי צדיק

מוקדם יותר, בצהרי היום, התקיימה חניית ביניים קצרה, בת שעתיים, בנמל התעופה היתרו שבלונדון. שעתיים בלבד. אבל כשמדובר ברב שטיינמן ובאדמור מגור, גם חניית-הביניים, שנועדה למנוחה חפוזה מהטיסה הארוכה במבנה סמוך, הפכה עד מהרה למוקד עלייה לרגל לחרדים בלונדון, שדבר העצירה התגנב לאוזניהם.

האדמור והרב שטיינמן נוסעים יחדיו ברכב אחד. תפילת מנחה מתקיימת ברוב עם. ולאחריה ההמולה רבה. זה חפץ בברכה, האחר שואל עצה, עסקן פלוני נמצא במקרה על אדמת לונדון ומבקש פסיקה הלכתית. וזה, אומרים משתתפי המסע, רק על קצה המזלג.

שלב אחר שלב, בכל חלקי המסע, זה הפרט המאחד בין כל העדות והחוגים: הרצון לחזות בפניהם של שני מאורי התורה שהגיעו מארץ-הקודש. להתבונן בהם מקרוב. לשמוע מילה מפי צדיק.

אבל כעבור שעתיים, כאמור, החגיגה חייבת להסתיים. ארבע אחר-הצהריים והפמלייה, על-רקע שירה חרישית של 'ימים על ימי מלך תוסף', עולה למטוס 'בריטיש-אירוויס'. היעד: לוס-אנג'לס. באוויר לא פוסק פיהם של הרבנים מדברי תורה וחסידות.

קבלת התורה במדבר

יומו השני של הביקור. לא כל יום בשעת בוקר מוקדמת צפוף כל כך בבית-המדרש 'בית אברהם' שבשדרות בוורלי. אבל היום, מעין יום חג. השמועה כי הרב שטיינמן יעשה גם כאן כמנהגו בבני-ברק ויתפלל תפילת שחרית מוקדמת ("כוַתיקין") עשתה עד מהרה כנפיים, והאברכים, בהמוניהם, השכימו קום. לאחר התפילה כובד הרב שטיינמן בסנדקאות בברית וכן מסר שיעור בפני אברכי הכולל. האדמור מגור התפלל שחרית בבית האכסניה ובעשר בבוקר יצא לסנדקאות בבית-המדרש 'עצי חיים'.

בשעה 11 בבוקר נפגשו השניים בסמוך להיכל הגדול של בית-המדרש 'בית יהודה'. אל המקום זרמו מכל העברים ילדי הת"תים (תלמודי התורה - ע.י.) בלוס-אנג'לס, לחוגיהם ועדותיהם. הילדים, חלקם אין עדיין בכוחם להשכיל את גודל המעמד, לא יכלו שלא לחוש את התכונה בבית הוריהם. הרגישו את ה"חג".

והנה זה קורה. שירה אדירה של "ימים על ימי מלך תוסיף" בוקעת מפיותיהם של למעלה מאלף תינוקות של בית רבן, הניצבים נרגשים ברחובה של עיר לצד הכביש ודגלים בידיהם. ראש הישיבה והאדמור פוסעים בתווך, מביטים בעיניהם של צעירי הצאן, דור העתיד. ילדי הכיתות הגבוהות מכונסים תכף בבית-המדרש לעצרת.

"ילדי ישראל היו במתן תורה ערבים לקדוש-ברוך-הוא", אומר הרב שטיינמן במשאו בפני הילדים, המוקדש לנושא קבלת התורה. "הם ערבים לכלל ישראל, ולכן הם צריכים לשאוף להיות גדולים בתורה. ובפרט כאן, במדבר הרוחני בלוס-אנג'לס, אתם, תינוקות של בית רבן, הערבים! הרי תורה ניתנה במדבר...".

הזמן דוחק והמחזה המפעים חוזר על עצמו גם בישיבת לוס-אנג'לס.

איש לא מתקנא באיש

צמד הרבנים מגיע יחדיו במכונית אחת, ושניהם נכנסים להיכל הישיבה הליטאית הגדוש מפה לפה, וזוכים לקבלת פנים של שירה אדירה. ראש ישיבת לוס-אנג'לס, הרב ח' גרוס, מקדים דברים על חשיבות כבוד התורה, על ה"מחייב שבביקור גדולי ישראל שהטריחו עצמם למעננו" ועל משמעות ה'יחד' האדירה.

גם האדמור מגור מקדיש את משאו לסימן המסע המשותף - קבלת התורה. "לפני קבלת התורה נתן יתרו עצה למשה רבנו עליו השלום, למנות שרי אלפים, שרי מאות ושרי עשרות. משה רבינו קיבל את העצה. כלל ישראל היה במדרגה שלאף אחד לא היתה כל טענה: שרי מאות לא נתקנאו בשרי האלפים. שרי עשרות לא הלינו על שרי המאות. וכאשר מגיעים לדרגה זו אפשר לקבל את התורה..."

שאלות ותשובות של מחנכים

שעת אחר צהרי יום שני בלוס-אנג'לס. לאחר פגישה ארוכה עם רבני הקהילה, בה יעצו להם בענייני ההנהגה המקומיים - באים הרבנים, זו הפעם השנייה היום, בשערי היכל בית-המדרש 'בית יהודה'. במקום מתקיימת ועידת מחנכים שכמותה לא נראתה.

מחנכי הת"תים ומנווטי מערכת החינוך ברשת בית יעקב ממתינים למוצא פיהם בשאלות הבוערות העומדות על סדר היום של החינוך החרדי בגולה, כאשר במוחו של כל אחד, או בקלסרו, מקננות השאלות שמעסיקות אותו מול תלמידיו.

השניים משיבים במסירות, בסבלנות, בפרטנות. שאלה אחר שאלה. "ראינו בחוש", אמר אחד המשתתפים, "כמה נושא החינוך בוער בנפשם". כאן גם ניתן היה לראות את מידת ההערכה והקירבה בין השניים. את השיח המיוחד, את הארת הפנים איש לרעהו.

זה היה דיון מרתק. שאלות מהותיות לצד שאלות אקטואליות. על גישה לתלמיד; ענישה - אם וכיצד; 'עבודה' המתבקשת מהמחנך עצמו; דרכי לימוד; הישגי תלמידים ועוד. שאלה אחת שהוצגה, למשל, על-ידי מחנך צעיר בת"ת בלוס-אנג'לס, היתה קצרה מאוד, מבחינת טווח הזמן, להכרעתה: האם להוציא את הילדים למחרת, ל"ג בעומר, לטיול, מבחינת שמירת העיניים (שלא יביטו במראות בלתי צנועים - ע.י.)?

רבים מהמחנכים ישבו ורשמו מילה אחר מילה, למען יישאר להם זיכרון כתוב מהמעמד המיוחד. בשעת ערב, כשהוועידה החשובה הסתיימה, זכו המחנכים לעבור על פניהם של הרב שטיינמן והאדמור מגור, ללחוץ את ידיהם ולהתברך אישית מפיהם.

העולם לפי התורה

ביום שלישי עבר המסע המשותף עם כל הפמליה לכנפי מטוס פרטי.
היו שם הרב יהונתן בורנשטיין, מהמשמשים בקודש בחסידות גור ומראשי הנהלת האיחוד והנהלת בית המדרש החדש בירושלים; הרב משה שטיינמן, הבן של, והרב יצחק לוינשטיין, נאמן ביתו. כן יצאו למסע: ר' ישראל שניידר מעורכי 'המודיע', ר' ישראל פרידמן מעורכי 'יתד נאמן' והצלם החרדי ר' שוקי לרר, שלא פסק לצלם ולהנציח במצלמתו.

בלונדון הצטרף אל הפמליה הרב רפאל רכניצר, שהיה מבאי ביתו של ה'לב שמחה' ומקורבו של האדמור, ובלוס-אנג'לס עלה גם צוות רפואי מצרפת.

הרב שטיינמן והאדמור מגור נחתו בטורונטו בצהרי יום שלישי. בני הקהילות הקנדיות קיבלו את פניהם בשירה ובזמרה. הרב שטיינמן פנה לבית מארחו, הרב שלמה מילר, מגדולי הפוסקים בארה"ב, והאדמור פנה לאכסניה בבית הרב עזריאל רייכמן.

בשעות הצהריים המאוחרות פגשו בהם כל דייני מונטריאול ונועצו בהם. לקראת ערב התקיים הכנס המרכזי לכבודה של תורה. אולם 'בית יעקב' המקומי מלא היה מפה לפה. זאת, מדגישים אנשי המסע, למרות שבאותו ערב התקיימו בטורונטו - כמו בכל מקום יהודי בעולם - לא מעט חתונות כנגזר מל"ג בעומר, אבל לבני הקהילות היה קשה לוותר על המחזה ההיסטורי.

"העולם מותאם לפי התורה", זעק הרב שטיינמן בדרשתו בפני בני הקהילות בטורונטו. "לא התורה לפי העולם". בהמשך הביא הרב שטיינמן בפניהם דרכים קצרות כיצד להתחזק ולהכין עצמם בקדושה לקראת קבלת התורה.

המונים במונטריאול

ביום שלישי היה אמור המסע ההיסטורי להגיע למונטריאול. אולם בסופו של דבר החליטו האדמור והרב שטיינמן, בעצה אחת, להישאר בטורונטו. רק בבוקרו של יום רביעי, לאחר תפילת שחרית, מרגע לרגע, חזרה ההחלטה: נוסעים למונטריאול!

במונטריאול התקבלה הבשורה ורבני הקהילות עומדים דרוכים באווירת חג באוויר. המשלחת החשובה הגיעה לנמל התעופה במונטריאול, וערכה ביקור משותף בעיר בהיכלי הישיבות ובתלמודי התורה של חסידויות בעלזא, סקווירא ועוד.

הרב שטיינמן המשיך ממונטריאול לניו ג'רסי, שם התקיים כינוס של 'תורה ומסורה'. ביום שישי הגיע הרב שטיינמן להיכל הישיבה הגדולה בלייקווד, שם נשא שיעור מיוחד בפני אלפי משתתפים. בשבת שהה אצל הנגיד הרב שמעון גליק, מארגן הנסיעה.

תאריך:  26/05/2006   |   עודכן:  26/05/2006
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסנאט האמריקני אישר ברוב גדול (שישי, 26.5.06) את מינויו של הגנרל מייקל היידן, איש חיל האוויר לשעבר, לעמוד בראש ה-CIA. זאת לאחר שהיידן הבטיח בפני חברי הסנאט, כי הוא יפעל באופן עצמאי מהפנטגון.
26/05/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
ג'ורג' גאלוואי, פוליטיקאי ותיק וחבר בפרלמנט הבריטי, אמר (שישי, 26.5.06) כי יהיה "מוצדק מבחינה מוסרית" אם רוצח מחליט להתנקש בחיי ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר. עם זאת, הוא הדגיש כי אין בכוונתו להסיט נגד ראש הממשלה המכהן. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.
26/05/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
דוד בן-נחום השאיל את מצלמתו לחברו, בנימין רייך, שהלך לשמחת "הקפות שניות" בכיכר השבת בירושלים. את מה שהתרחש בשעות שלאחר מכן, לא יכלו לתאר השניים, אפילו בחלומותיהם הפרועים ביותר.
26/05/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
נשיא אירן לשעבר, האשמי רפסנג'אני, הזהיר (שישי, 26.5.06) את ארה"ב ואת בריטניה ואמר, כי שתי המדינות יתחרטו על המדיניות הקשה שהן מובילות כיום נגד תוכניתה הגרעינית של אירן, "בדיוק כפי שהן מתחרטות על הטעויות בעירק".
26/05/2006  |  אריאל שמידברג  |   חדשות
חשיפה: חזית חדשה באישור העברת הכסף למכבי נתניה? נציגים דתיים וחרדים במועצת עיריית נתניה, מקדמים מהלך להעברת משחקיה של מכבי נתניה ליום חול, כך נודע לפורטל האינטרנט "קקטוס".
26/05/2006  |  אלכסנדר כץ  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il