ועדת הביקורת של הכנסת דנה היום (ב' 10.7.06) בחשדות למנהל לא תקין בהסכם שנחתם בין עירית תל אביב ובין משרד התעשיה והמסחר שהיה בראשות אהוד אולמרט בנושא נמל יפו. החשדות הועלו על-ידי מנהל מקרעי ישראל שטען כי ישנו חשד, לכאורה, של ניגוד אינטרסים בין השר ובין העיריה, כאשר העיריה ביקשה להעביר קרקעות למדינה בתמורה לשליטה בנמל.
"פירוש הדברים לא היה נכון"
החשדות נחקרו בידי מבקר המדינה והמסקנה היתה כי הנייר החתום לא היה הסכם אלא נייר עמדה לא מחייב ולכן, כיוון שאין זה נייר רשמי, החשדות הובררו כלא רלוונטיות. אולם, מעז יצא מתוק משום ששר השיכון והבינוי, מאיר שטרית, שהיה בתחילת הדיון ועזב לישיבת סיעת קדימה, אמר כי "השטחים יועברו לעיריית תל אביב ולא ימסרו ליזמים פרטיים. כל חוזה וכל עסקה צריכה לבוא לאישור מועצת מקרקעי ישראל".
מנהל מנהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי טען בדיון כי "העסקה טרם הושלמה אך מעורבות השר היא חיונית. אנו מגנים על האינטרסים של הדייגים וכמעט כל דבר שכתוב בהסכם שונה על-ידי מועצת מקרקעי ישראל בלי כל קשר לביקורת". ל- Nfc אמר לאחר הדיון כי "מותר לבקר עובדים ונהגנו בשקיפות ובפתיחות רבה. אולם, הביקורת היתה במהלך העבודה ומכיוון שזו היתה בתחילת העבודה, הפירוש של הדברים לא היה נכון. בסופו של דבר, הנמל היה ונשאר בניהול ציבורי והתוקף החוקי יהיה לאחר שינוי החלטת הממשלה שכבר גובשה."
"הדברים נעשו בתום לב"
ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי-מפד"ל) אמר כי "הביקורת מעלה תופעות של העדר שקיפות. במקרה זה ובמקרים דומים שר עלול להיות במצב של ניגוד אינטרסים בין תפקודו כשר לבין תפקידו כראש מנהל מקרקעי ישראל".
ח"כ עמי איילון (עבודה) טען, כי "הביקורת בתהליך מחייבת רגשות ויש לראות את המסמך כחוזה. איפה כל השרים שבמשך 17 שנים גרמו לכך שדבר לא השתנה בנמל". ואילו, מנכ"ל אומ"ץ, אריה אבנרי, אמר בדיון כי "מעורבות של שר בהליכים היא פסולה מיסודה. הבעיה שמנהל מקרקעי ישראל הפך להיות אחוזה פרטית של השר, החל משרון וכלה באולמרט".
יו"ר הוועדה אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו) ציינה בסיכום הדיון, כי "הדברים נעשו בתום לב. כמו כן, אני מאמינה ומבקשת שהדברים ייעשו כפי שאנו חייבים ולפי המנהל התקין. אין לי ספק שהכל נעשה כמו שצריך. צריכים לטהר את מדינת ישראל מהשחיתות כמו גם את משכן הכנסת".
"לא עסק רק של הדייגים אלא עניין לאומי"
אולם, אין מדובר רק בביקורת על ניהול ועל חתימת הסכמים. הנמל העתיק עמד במרכזה של סערה כאשר הוחלט לפני מספר שנים להפריט אותו ולהפסיק את השליטה הציבורית עליו. הנמל, המשמש פרנסה לכ- 200 משפחות של דייגים, כמו גם המשמעות ההיסטורית שלו מול יכולת המשיכה הפיננסית של הקרקע גרמו למתח רב ולתהליך שלמעשה הסתיים היום עם הודעת השר כי יציע להשאיר את הנמל בידי הציבור כלומר בידי עיריית תל אביב-יפו.
אורי שרון, יו"ר ועד דייגי יפו אמר ל- Nfc, כי "זה לא עסק רק של הדייגים אלא עניין לאומי שלצורך המאבק התאחדו מספר עמותות ביניהן החברה להגנת הטבע והמועצה לשימור אתרים". תמר טוכלר, מנהלת מחוזות ת"א ומרכז במועצה אמרה לאחר הדיון, כי "מי שתכנן את התוכניות, לא הבין שום דבר. בלי דייגים אין נמל. זו החלטה הזויה. אנחנו הצענו לשמר את עקרונות עליהם מושתת הנמל כיום ובנוסף ליצור מנוף כלכלי כלומר להפוך את ההאנגרים הענקיים שבנמל למקום שימשוך תיירים. וכך, ניתן יהיה לשמור על שרידים מהתקופה הטורקית, לשקם את המקום ולהפוך אותו לרווחי מבחינה כלכלית".
שרון מספר כי הנמל הוא אי של שפיות שבין הבלוקים הגדולים של בת ים ובין המגדלים הגבוהים של תל אביב. "חובה לשמור על העיר העתיקה וחובה לשמור על מעגן הדייגים שעובדים, ערבים ויהודים יחד גם למען הפרנסה, גם בשביל החיידק שנקרא דייג וגם למען שימור הנמל עצמו".