כביש עוקף באר שבע נפתח לתנועה (יום ב', 12.8.02). אורך הקטע החדש כ-8 קילומטרים ועלותו כ-40 מליון שקלים. עלות הגשר שהוקם במקום - 5 מליון שקלים. עלותו הכוללת של הכביש הנסלל במקום, תגיע בחישוב כולל עד ל-85 מיליון שקלים.
הכביש החדש מחליף כביש עירוני פנימי החוצה את שכונות העיר, ומהווה סיכון בטיחותי לנוסעים בו ולתושבים הגרים בשכנותו.
כביש הטבעת, ידוע גם בשמו "כביש הרעלים", באשר הוא מאפשר הובלת פסולת רעילה בכביש העוקף עת העיר.
הכביש החדש, מאפשר מימוש תוכניות בינוי במרחב. הוא עובר מעל מסילת הברזל באר שבע - תל אביב, באמצעות גשר מיוחד, בנוי מפלדה ובטון.
סלילת הדרך חייבה ביצוע חציבות רבות וטיפול בהיקף נרחב בקווי תשתית שונים ובהם דלק ומים. בשלבים מאוחרים יותר, ייבנו מחלפים, שיחליפו את הצמתים המרומזרים, בשלב זה, בחיבורי הדרכים 40 בצפון ובדרום, 60 ו-25 במרכז.
מזה שנים רבות מנסה מע"צ לטפל בשחרור העיר באר שבע מתנועה בינעירונית חולפת, שייעדה הדרום הרחוק והערבה, בעוד שבעבר הנטייה היתה להכנס לעיר ולעצור למנוחה.
עם פיתוח האיזור והצפיפות התעבורתית הרבה בעיר הפכה תנועה חולפת זו למטרד בטיחותי חמור. הכבישים העוקפים נותנים פתרון ליורדים דרומה.
שנים רבות עברה הדרך לבאר שבע ודרומה ליד מחנה משמר הנגב בצומת הנשיא, בתוואי צר, מפותל ומסוכן. בסתיו 1974 פתחה מע"צ לתנועה את "כביש בית קמה". בכך קורבה בירת הנגב למרכזה, תוך שיפור משמעותי ברמת הבטיחות וברמת השירות למשתמשי הדרך.
בשנות ה-80 המוקדמות ביצועה מע"צ פרויקט גדול נוסף, שנשען על קטע כביש זה, כאשר חוברו צומת להבים עם צומת שוקת, בואך עומר ובאר שבע בדרום והעיר ערד, במזרח. כביש זה קירב את העיר ערד, בתי המלון בים המלח ומפעלי ים המלח, למרכז הארץ וגם הוא, נסלל ברמה שאיפשרה רמת שירות ובטיחות משופרים.
כביש זה, איפשר ובכך ייחודו, מעבר כלי רכב כבדים דרומה, מבלי להיכנס אל העיר באר שבע, ובכך מנע סיכונים בטיחותיים, הנובעים ממעבר כלי רכב כבדים רבים ברחובות העיר.
במהלך הזמן החלה מע"צ לסלול את קטעי "כביש הטבעת" הסובב את העיר באר שבע. ב-1977 נפתח לתנועה הקטע המרכזי בין דרך מס' 60 (לערד), ע"י תל שבע לדרך מס' 25 (לדימונה), ע"י "חוות רם", לאחר מכן, נפתח גם הקטע הדרומי לכיוון מצפה רמון וניצנה.
בימים אלה נפתח כאמור לתנועה הקטע הצפון-מזרחי, בין דרך 60 ודרך מספר 40, לכיוון תל אביב - פתיחת קטע זה משלימה את העוקף המזרחי המאפשר קיצור משמעותי של מרחק נסיעה דרומה וכאמור, תוך הקטנת עומס התנועה ברחובות באר שבע, כמו כן ירד עומס התנועה על ציר הדרך, בין צומת להבים וצומת שוקת.
מע"צ עוסקת בתכנון הכביש העוקף הדרום מערבי בתוואי התואם את תכנית המטרופולין באר שבע ותוכנית המתאר של באר שבע לשנת 2020. במסגרת העבודה, הוסדרו צמתים רבים, רובם ככולם, המרכזיים ביציאה מהעיר.
מתכנני קטע החדש, חברת "מהוד" (תנועה וכבישים), הידרומול (ניקוז), ד"ר סקרלט וד"ר בורוש (גישור) אהרוני ופברמן (תאורה ורמזורים), פרלשטיין גלית (שילוט). הקבלנים – ביבי כבישים, בינוי ופיתוח וביצוע עצמי של מע"צ, במחוז הדרום, הגישור נעשה על-ידי חברת אלגד.
במהלך עבודה קיבלה מע"צ סיוע ניכר מהממונה לקידום הבדואים בנגב, בעיקר בנושא תפיסת שטח וכן, מאנשי הקק"ל, שעזרו במעבר דרך השטחים המיוערים.
פתיחת כביש עוקף באר שבע חשובה לבירת הנגב ותושביה ולכל הבאים בשעריה, בהיותו כביש בינעירוני, במתכונת מתקדמת ומאפשר רמת בטיחות ושירות גבוהים לכל המשתמשים בדרך בדרכם דרום ומהדרום. לפיכך נחנך הכביש במעמד מנכ"ל משרד התחבורה, אינג' בן-ציון סלמן, הנהלת מע"צ ועיריית באר שבע.