ה- EuroNCAP, הארגון האירופאי העורך מבחני ריסוק הנחשבים למחמירים מסוגם, פרסם לפני ימים מספר את התוצאות של סדרת מבחני הריסוק האחרונים שנערכו. התוצאות, בלשון המעטה, מאכזבות. ולתשומת לבכם - ארבע מבין המכוניות הנבחנות משווקות בארץ: טויוטה ראב4, לנד רובר דיסקברי 3, שברולט אוויאו וניסאן נוט.
טויוטה ראב 4
במהלך המבחן נתגלה בטויוטה כשל בטיחותי שבא לידי ביטוי בפתיחה איטית של כריות האוויר בעת תאונה חזיתית. סיבת הכשל נתגלתה באחד מחיישני כריות האוויר. בתגובה הודיעה חברת טויוטה כי המכונית שנבחנה היא מסדרה קודמת (המכוניות מיוצרות בסדרות כשכל סדרה מיועדת לשוק אחר) וכי בסדרות החדשות הבעיה טופלה והחיישן תוכנן לפעולה מהירה יותר, כולל במקרה של כשל.
ומה לגבי הסדרה הישנה, זו עם החיישן הלקוי? בטיוטה הבטיחו כי עם ההגעה למוסך תסודר הבעיה, אבל, למורת רוחו של ארגון ה-NCAP, לא מצאה טויטה לנכון לזמן את בעלי המכוניות מהסדרה המדוברת, סדרה שנמכרה בכמויות גדולות, לתיקון דחוף ומיידי. ציונה של הראב 4 בהגנה על הנוסעים הוא ארבעה כוכבים (מתוך חמישה אפשריים). מנגד, בהגנה על הולכי רגל וילדים זכתה הראב 4 לציון גבוה - שלושה כוכבים מתוך ארבעה אפשריים. עד היום השיג ג'יפון אחד בלבד את התוצאה הטובה הזו.
לנד רובר דיסקברי 3
למען האמת התוצאות של הדיסקברי סבירות - ארבעה כוכבים (מתוך חמישה) לנוסעים. אבל... במבחן הפגיעה בהולך הרגל התגלה כי הג'יפ הגדול מעניק הגנה מינימלית להולכי הרגל. מה שאומר שבמקרה המצער של מפגש עם הולך רגל יסבול זה האחרון מפציעות קשות ואף חמור מכך. בהתאם לתוצאות הוענק לדיסקברי כוכב אחד בלבד (מתוך ארבעה) בהגנה על הולכי הרגל.
שברולט אוויאו האצ'בק
האוויאו, הפופולארית בישראל בקרב ציי הרכב, זכתה בציון של שלושה כוכבים בלבד עם הגנה "הרחוקה לספק את המצופה", כדברי הבוחנים. ציון של שלושה כוכבים הוענק לה גם על ההגנה על ילדים בתא הנוסעים ושני כוכבים בהגנה על הולכי רגל. לפני חודשים מספר נחלה גרסת הסדאן של האוויאו כשלון חרוץ במבחני הריסוק (שני כוכבים עם הערת אזהרה. ציון מהנמוכים ביותר מאז שנת 2000). האם בשברולט ייקחו לתשומת ליבם את צמד הכישלונות הללו? ימים יגידו. אגב, בחו"ל משווקת האוויאו תחת השם קאלוס.
ניסאן נוט
גם בנוט (מיניוואן קומפקטי) נתגלה כשל בטיחותי. במקרה הזה מדובר בחיבוק לא תקין של עיגון האיזופיקס (ISOFIX) למושב הבטיחות לילד. במקרה של תאונה התנתק המושב ממקומו. חברת ניסאן הודיעה מיד כי בכוונתה לתקן את הליקויים ולזמן במיידית את הלקוחות למוסכים לתיקון. לדברי החברה, המכונית שנבחנה היתה מסדרה מוקדמת ובסדרות החדשות כבר הוכנס השינוי הנדרש. חוץ מזה, זכתה הנוט לשני כוכבים בלבד.
את התוצאות המלאות, כמו גם את כל התוצאות הקודמות שראוי שתדעו לפני רכישת מכונית, ניתן למצוא באתר האינטרנט של ארגון ה- NCAP.