מהפכה במבחני הנהיגה העיוניים (תיאוריה). חברת "מנפאור", מכללת סכנין וחברת "טלדור" זכו במכרז של משרד התחבורה להפעלת מערך מבחני התיאוריה הנדרשים לצורך קבלת רישיון נהיגה, כך הודיע היום (יום א') מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן.
במסגרת תוכניתם של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, ומנכ"ל משרדו לשפר את רמת השרות לתלמידי הנהיגה נבחרו שלושה זכיינים פרטיים להפעלת מערך מבחני התיאוריה בכל הארץ. כל זכיין יהיה אחראי לתפעול מערך המבחנים באחד משלושת המחוזות בארץ, ירושלים והדרום, מרכז וצפון. בסך הכול יופעלו כ- 25 אתרים בכל רחבי הארץ.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר כי שלוש החברות שזכו במכרז צפויות להפעיל את מערך בחינות התיאוריה כבר במהלך חודש ינואר 2007.
מבחני התיאוריה יערכו לראשונה באמצעות מחשבים מתקדמים שיזהו את הנבחנים ויצלמו אותם באמצעות מצלמת אינטרנט. צילום הנבחנים נועד למנוע זיופים או ניסיונות התחזות במבחני התיאוריה. כיום מתבצעים מבחני הנהיגה העיוניים בכתב, באמצעות טפסים הנבדקים על-ידי בוחנים של אגף הרישוי.
כל נבחן יעבור זיהוי מיוחד באמצעות השוואת תמונתו שצולמה במצלמת האינטרנט עם התמונה שבמאגר התמונות המרכזי של משרד התחבורה. נתוניו של הנבחן יוזנו למחשב משרד התחבורה לצורך קביעת זכאותו לביצוע הבחינה וכדי לוודא כי הנבחן אינו נמצא תחת שלילה או פסילה של רישיון הנהיגה.
מנכ"ל משרד התחבורה ציין כי בעקבות הרפורמה יוזל התעריף למבחן עיוני (תיאוריה) חוזר מ- 116 שקלים כיום ל- 40 שקלים בלבד ואילו מחירו של מבחן מעשי ("טסט") חוזר יעמוד על 76 שקלים בלבד, במקום 116 שקל כיום.
מבחן התיאוריה החדש יורכב מ- 30 שאלות אמריקניות. לכל שאלה ארבע תשובות אפשריות ורק תשובה אחת נכונה. יש לענות לפחות על עשרים ושש שאלות נכונה כדי לעבור את המבחן. זמן המבחן יוגבל לראשונה ל- 40 דקות בלבד. לאחר תום הזמן לא יתאפשר לנבחן להמשיך בבחינה. כיום המבחן אינו מוגבל בזמן.
בכל אולם בחינה יותקן מכשיר אלקטרוני מיוחד למיסוך שיחות סלולאריות אשר ימנע לחלוטין אפשרות לקבל שיחות במהלך הבחינה או להתקשר מהטלפון הסלולארי לצורך בירור התשובות.
מבחני התיאוריה יבוצעו בשפות שונות: עברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, ורוסית ויערכו מדי יום משעה 08:00 ועד לשעה 19:00 בערב ובימי שישי מהשעה 08:00 ועד לשעה 12:00 בצהריים. בערים הקטנות יתקיימו המבחנים שלוש פעמים בשבוע מהשעה 08:00 בבוקר ועד לשעה 19:00 בערב.
יצוין כי מדי שנה נערכים בארץ כ- 290 אלף מבחני נהיגה עיוניים (תיאוריה). שיעור ההצלחה במבחנים אלה עומד כיום על כ-49% בממוצע.
מבחני התיאוריה נערכים כיום על-ידי משרד התחבורה, באמצעות בוחנים של משרד הרישוי הנאלצים לבצע את מבחני התיאוריה. עם הפעלת הרפורמה ניתן יהיה לקצר גם את זמן ההמתנה למבחנים המעשיים ("טסטים").