חברת פינוטק השיקה השבוע מכשיר בשם "מדד ישראל 25", זאת למרות התנגדות הבורסה לניירות ערך ובהמשך למאבק משפטי ממושך. לטענת הבורסה לניירות ערך, המדד שהשיקה פינוטק דומה בשמו למדד שלה "מדד ת"א 25", ולה זכויות יוצרים על המותג.
המאבק המשפטי בין פינוטק, המתמחה במסחר מקוון גלובלי, לבין הבורסה לניירות ערך, החל לפני שלוש שנים, בדצמבר 2003, כאשר חברת פינוטק התכוונה להשיק את המכשיר החדשני.
הבורסה לניירות ערך הגישה בקשה לצו מניעה זמני בטענה, כי לבורסה זכות יוצרים על המדד, על שערי החליפין ועל שערי המניות המפורסמים על-ידה ועל סימן המסחר הרשום בבעלותה.
ביוני 2004 דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את בקשת הבורסה לניירות ערך בטענה, כי הבורסה אינה משווקת מוצר כלשהו. לדברי בית המשפט, הבורסה היא נותנת שירות לחברות, הרשומות אצלה למסחר, ולציבור הרחב, הקונה ומוכר ניירות ערך במסגרת המסחר בבורסה.
לדברי השופט יהודה זפט, שדן בבקשה להוצאת צו מניעה זמני, "בנסיבות אלו נראה כי רישום סימן המסחר מדד 'תל אביב 25' חורג מהמטרות לשמן ניתנה הגנת סימן המסחר או השירות, אלא אם כן ביקשה הבורסה למנוע מבורסה מתחרה (וכידוע כזו אינה קיימת בתל אביב בפרט ובישראל בכלל) פרסום מדד בשם זהה או דומה לסימן שנרשם בשם הבורסה".
עוד הוסיף השופט זפט, כי "מטרת התובענה והבקשה שבפני אינה להגן על סימן המסחר אלא לייחד לבורסה את השימוש במכשיר הפיננסי של חוזים המבוססים על שינויים במדד 'תל אביב 25'. זו מטרה זרה לתכלית לשמה קיימת הגנת סימן המסחר. לפיכך אני סבור שגם בעילת סימני המסחר סיכויי הבורסה להצליח בתביעתה מפוקפקים". בית המשפט העליון החליט לא לאפשר לבורסה לניירות ערך של תל אביב לערער על פסיקת בית המשפט המחוזי, ולא לאפשר קבלת צו מניעה.
יתרונו העיקרי של המוצר של פינוטק "ישראל 25", הוא בסחירותו של המכשיר, העומדת על שיעור של 100%, כלומר, משקיע שמעוניין לקנות את המכשיר ולהרוויח מעלייתו של המדד, יכול להיכנס ולצאת מהעסקה בכל עת ועל-פי רצונו.
בנוסף, משקיעים שסוחרים ב"ישראל 25" יכולים לקנות רק את המכשיר, מבלי לקנות את נכסי הבסיס שמרכיבים אותו, וכך ליהנות מעלייתו של המדד. יתרון נוסף וייחודי בחוזה של "ישראל 25" הוא שניתן להרוויח גם מירידות בשוק המניות. כלומר, ניתן למכור את "ישראל 25" מבלי ממש להחזיק בחוזה, ובכך יכול המשקיע לבצע עסקה בחסר, "SHORT", כפי שנהוג בשווקים משוכללים בכל העולם. מפינוטק נמסר, כי ההיענות למוצר גבוהה מהצפוי.