מפעילי כביש 6 נערכים בימים אלה בקדחתנות, לקראת תחילת הפעלתה של המערכת האלקטרונית החדשנית לחיוב כספי.
קטע הכביש הראשון שניפתח באחרונה הושלם מבחינה הנדסית. עתה, על-פי ההסכם, על מפעיליו להחזיר לעצמם את השקעות הכבדות שהיו כרוכות בסלילתו.
"נוציא מספר מירבי של חיובים למשתמשים בכביש, ונעשה הכל על-מנת לגבות את הכספים המגיעים לנו," נימסר למחלקה ראשונה במהלך סיור שנערך במרכז הבקרה החדש של כביש חוצה ישראל.
"אנחנו מתכוונים ללכת עד הסוף. אנשי יחידת האכיפה הממונעת שלנו יעצרו נהגים שינסו להתחמק מתשלום עבור השימוש בכביש, ותחייבם בציות לחוק." מסר למחלקה ראשונה מנהל יחידת הסיור והבקרה, אלון שליט.
יחידת האכיפה פועלת מכוח האגרה, ותשתף פעולה משטרת ישראל: במקרה של ניסיונות התחמקות חוזרים מתשלום, יעצרו הנהגים אשר ינסו להתחמק עם כניסתם לכביש או ביציאה ממנו, וידרשו לתשלום במזומן או בכרטיס אשראי. באם לא יסכימו לכך, תוחרם מכוניתם, ותשוחרר רק בעבור תשלום כספי בעבור השימוש בכביש.
"אנו מחוייבים לנפח תנועה באופן רצוף ובלתי פוסק," מוסר שליט. "בתמורה לאגרה נעניק שרות ברמה שטרם נראתה בכבישי ישראל, לכן אין להשוות את כביש 6 לנתיבי תחבורה אחרים." ניידת שרות של הכביש מסיירת לאורך נתיב הנסיעה, ומחלצת מכוניות במטרה לשמור על רצף התנועה.
"הציבור מזלזל בדוחות החנייה שהוא מקבל ואינו משלם את קנסות החנייה המוטלים אליו, שכן הדבר נעשה מתוקף חוק עזר עירוני, בעוד שאנחנו פועלים מתוקף חוק מדינה," אומרים מפעילי כביש האגרה החדש. מערכות החיוב האלקטרוני כבר מורכבות לאורך נתיב התנועה, ועתה נותר לקבל החלטה בדבר המועד הנכון לתחילת החיוב.
התנועה העוברת עתה בכביש חוצה ישראל, אינה מאפיינת חד-משמעית את אוכלוסיית המשתמשים העתידית. כיום עוברים בכביש תושבים רבים מהיישובים הערביים שבסביבה, אשר ספק אם יוכלו לעמוד בנטל הכלכלי הניכר של השימוש היום יומי העתידי בכביש.
כיום גם משמשים בכביש כלי רכב מסחריים – משאיות ואוטובוסים רבים, אשר בעליהן נהנים עדיין מהנסיעה חינם. מספר מנהלים של ציי רכב גדולים, בהם ראשי איגודים לתובלה ושרות במוניות, כבר הודיעו כי אין בדעתם לשאת באגרה. בחברת דרך ארץ מצהירים כי אין בדעתם לתת הנחות – "בדיוק כפי שלא ניתנת הנחה למשתמשים גדולים במים וחשמל."
"ספק אם המדינה תחייב את הנהלת דרך ארץ במתן מחירים מיוחדים לציי הרבה גדולים שבבעלותה – דהיינו לצה"ל, המשטרה, אגד ועוד, שכן ניפחי תנועה גדולים מהמתוכנן, יחייבו הרחבת התשתית למימדים אשר יחייבו את המדינה בשיפוי היזמים," נימסר למחלקה ראשונה.
כביש מספר 6 מקנה בטיחות תעבורתית גבוהה מכל מה שמוכר עד כה בכבישי ישראל. העובדה שתאונות דרכים בודדות אירעו במהלך כל שבועות הפעלתו הניסיונית, אף שהמהירות המירבית ניצבת על 110 קמ"ש, מדגישה את רמת הבטיחות שמקנה הכביש.
חברת דרך ארץ לקחה על עצמה גם בהיבטים ביטחוניים של האבטחה. חלק ניכר מעובדי יחידת הבקרה, חמושים, ודבריהם הם "יתקלו ראשונים ויעכבו ניסיונות פיגוע, בכביש."
התשלום עבור השימוש בכביש בנוי ממספר מרכיבים: משאית תשלם בערך פי 3 ממכונית פרטית, ואופנוע ישלם כמחצית ממנה. קיימים גם 3 תעריפים שונים – למנוי "מזדמן", "מנוי וידאו" ומנוי "פסקל" קבוע.
הלקוח המזדמן יחוייב בתוספת כספית עבור פיענוח תצלום הוידאו של מספרי הרישוי במכוניתו, וכן עבור השאילתא למשרד הרישוי – ממנה יהיה פטור מנוי הוידאו. במכוניתו של המנוי הקבוע יותקן מתקן ניטור – "פסקל", המחוייב בערבון בגובה 150 שקלים.
באמצע חודש ספטמבר הבא, יפתח לתנועה הקטע הדרומי החדש של כביש חוצה ישראל, עד לצומת בן-שמן. מדובר באחד מצווארי הבקבוק של התנועה במדינה, אשר אמור להשתחרר עם פתיחת הקטע החדש.
חברת רייטו'ן האמריקנית (הזרוע האזרחית של יצרנית טילי הפטריוט) השלימה את פרישתה של המערכת האלקטרונית לביצוע החיובים בכביש האגרה, ועתה ממתינים להחלטה הניהולית בדבר תחילת הפעלתה של המערכת החדשנית.