|
תמיר. אין יכולת לתכנן [צילום: באובאו]
|
|
|
|
|
ועדת החינוך, התרבות והספורט דנה היום בתקציב משרד החינוך לשנת 2007. סכום תקציב משרד החינוך לשנת 2007 עומד על כ-27 מיליארד ש"ח כאשר יש גידול מתקציב 2006 וכן תוספת מיוחדת בעקבות המלחמה לצפון, לדרום ולעוטף עזה. סך הכל התוספת מהשנה הקודמת - כמיליארד ש"ח.
שרת החינוך, יולי תמיר (עבודה), פרשה את עיקרי התקציב בפני חברי הוועדה. "למערכת החינוך חסרים 6-7 מיליארד ש"ח כדי להגיע לנקודת זינוק טובה. רוב תקציב המשרד מיועד לתשלום משכורות, ולפיכך הוא קשיח. יכולת הגמישות היא רק ב-11% מהתקציב - רכישות ותמיכות, ולכן אפילו קיצוץ של 2% פירושו קיצוץ של 20% בפועל".
השרה דיברה על בעיות התקציב של משרדה, "יש מחסור של 6,000 כיתות ו-1,500 כיתות גן, שיפוץ מבנים והצטיידות - מחסור של 4 מיליארד ש"ח, הגיל הרך - גילאי 3-5 אינו מתוקצב, מחסור בשעות לימוד ושכר המורים חייב לעלות. בנוסף, כתוצאה מהמלחמה, שונו דברים רבים. אמנם, קיבלנו תוספת תקציב מהאוצר, אך היא חד פעמית ואינה בבסיס התקציב, כך שאין לנו יכולת לתכנן".
ח"כ זאב אלקין (קדימה) גילה, כי בסעיף תוכניות ויוזמות שעניינו קליטת תלמידים וחפציבה (לימודי יהדות ועברית בברה"מ לשעבר), יש קיצוץ של 30%. על כך ענתה השרה, כי "קודם כל אנחנו צריכים לתת חינוך מינימלי לילדי ישראל. רק אח"כ לילדים בחו"ל".
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל מלכיאור (עבודה-מימד), התקומם כנגד הדברים. "ההחלטה של השרה להסיר אחריות כלפי יהודי העולם אינה נכונה, לא יהודית ולא מוסרית. אין הדברים עומדים זה כנגד זה. אם מדינת ישראל כמדינת העם היהודי תפסיק להשקיע את המעט שהיא עושה למען יהודי העולם, זה ממש יערער את יסוד הקיום שלנו".
ח"כ רונית תירוש (קדימה) אמרה לאחר מכן, כי "אני שמחה לשמוע שיש מגמת עלייה בתקציב, אך לכל אמירות השרה אין ביטוי תקציבי. יש ירידה בסעיפי התקציב בהם המשרד נושא דגלים, למשל קידום חינוך טכנולוגי - ירידה של 15%, לימודי יהדות, אזרחות ודמוקרטיה - ירידה של 28%. הכשרת גננות - ירידה של 25%".
חברי הכנסת מיהדות התורה טענו בוועדה, כי יש לקיים תקציב שוויוני. ח"כ משה גפני אמר כי "איני מבין מדוע תוספות התקציב לצפון ניתנות רק בחינוך הממלכתי. החוק אומר שיש לתקצב באופן שוויוני. בחינוך העצמאי בנו 0 כיתות, וזה בניגוד לחוק". וח"כ יעקב כהן טען, כי "החינוך הוא בראש מעיינינו. אנו תולים תקווה בהצהרת השרה לקיום שוויון בחינוך, כי הקיפוח הקיים כיום הוא קלון. אם יש קיצוץ, הוא חייב להיות אחיד לכל מגזרי החינוך".
מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, אמר ש"תקציב משרד החינוך לשנת 2007 אינו תקציב בשורה. כדי שיהיה כזה, צריכה הממשלה להשקיע סכומים גדולים, כפי שעושות מדינות אחרות. כן, אין לקצץ ולו שקל אחד מהמכללות, כיוון שהן מכשירות את המורים העתידיים".
לסיכום, מתח ח"כ מלכיאור ביקורת על מדיניות משרד החינוך לחלוקת תקציב שונה בין מגזרי החינוך השונים - ממלכתי ומוכר שאינו רשמי. "במצב היום, שאין מספיק תקציב והמשרד נאלץ לקצץ בתחומים שונים, עליו לעשות זאת באופן שוויוני. חייבים לבנות כיתות לימוד באופן שווה לכל מגזרי החינוך. כן לא יתכן לתקצב תלמיד יהודי פי 5 מתלמיד לא יהודי. החינוך במצב של חורבן".
לדבריו, "צריך לעשות מהפכה שלמה, אבל בשביל זה הממשלה חייבת לשנות כיוון. התקציב הקרוב מתקן עוולות קטנות, אך בתקציב הבא, כבר יידרש תכנון לטווח ארוך, ותקציבים בהתאם. אם לא נעשה את זה, חבל על הזמן. אפשר פשוט לסגור את העסק, כי בלי חינוך אנחנו קוברים את העתיד שלנו".