|
גיל אורלי, הציבור טרם הפנים את השינויים
|
|
|
|
|
המשקיע הישראלי נותן אמון בבנקאי שלו - 40% מהציבור מעדיפים להתייעץ עם יועץ ההשקעות בבנק בכל הנוגע למגוון השקעותיו. כך עולה מסקר שערכה חברת יבולים העוסקת בסדנאות ואימון כלכלי אישי בקרב חלק מלקוחותיה לקראת סוף שנת המס.
מתוצאות הסקר שנערך בתחילת החודש עולה נתון מפתיע נוסף: 14% מהנשאלים יפנו לרואה החשבון שלהם ויבקשו את חוות דעתו לגבי כדאיות השקעתם. רק 7% יפנו לסוכן הביטוח שלהם ו-6% ליועץ המס שאיתו הם עובדים.
מתוצאות הסקר עולים שני נתונים מפתיעים לא פחות: רבע מהישראלים אינם משתפים איש בשאלות המטרידות אותם לגבי אפיקי השקעה של כספם וכדאיות ההשקעה. 12% לא יתייעצו ביועצים ומומחים שזו הכשרתם אלא יעדיפו ייעוץ אחר כגון חברים, משפחה וחברים לעבודה.
בסקר שנשלח למאות לקוחות יבולים השתתפו 266 לקוחות שהשיבו לשאלון המפורט. 70% מהם שכירים והיתר עצמאים. לכן, רק שליש מהנשאלים השיבו, כי הם נערכים לסוף שנת המס.
לשאלה אילו הפקדות המוכרות כהטבת מס את/ה מתכוון/ת להשלים בחודש דצמבר, השיבו 60% כי יפקידו כספים לפי הסדר הבא:
קרן השתלמות (34%), קופת גמל (32%) וביטוח פנסיוני
(23%). 71 מהנשאלים אמרו, כי הם מתכוונים להפקיד כספים ביותר מאפיק אחד, כאשר 15% מכלל הנשאלים יפקידו כספים גם בקרן השתלמות, גם בקופת גמל וגם בביטוח פנסיוני.
מנגד, 64% מהנשאלים לא ינצלו את החודש האחרון של שנת המס לפתיחת אפיק השקעה חדש, גם אם הוא מוכר כהפרשה לצורכי מס. % 36 מהנשאלים הודיעו, כי בכוונתם לפתוח החודש אפיק השקעה חדש לפי הסדר הבא: קרן השתלמות, תוכנית חסכון בנקאית, קרן נאמנות (כל אחד כ-7% מהנשאלים). חסכון בחברת ביטוח זכה להיענות דלה ביותר: רק 3% יעשו שימוש במסלול זה. רק 2% מהנשאלים ישקיעו את כספם ביותר מאפיק אחד.
חודש דצמבר נחשב כחודש שיא ברכישות של עסקים ועצמאים תחת הסעיף "הוצאה מוכרת". מדובר בספרות מקצועית, ציוד משרדי, נכס מסחרי, או מחשבים ותוכנות. המפרסמים הגדולים משקיעים במסעות פרסום גדולים בחודש האחרון של השנה אך מתברר כי רוב הציבור (75%) אינו מתכוון לרכוש דבר בחודש דצמבר ולהעמיס את ההוצאה על מס הכנסה.
מבין המשיבים בחיוב, 13% ינצלו את החודש לרכישת ציוד משרדי, 10% ירכשו ספרות מקצועית ו-9% ירכשו מחשבים ותוכנות. 12% ירכשו יותר מסעיף אחד מרשימת המוצרים והשירותים שנחשבים כהוצאה מוכרת לצורכי מס.
גיל אורלי, מנכ"ל יבולים, הביע סיפוק מההיענות הגבוהה של המשיבים שעמדה על כשליש מכלל הנשאלים. הסקר נשלח בדוא"ל ל-823 לקוחות נבחרים. לדבריו, ניתוח לעומק של תוצאות הסקר מוכיח, כי הציבור טרם הפנים את השינויים המתחוללים בשוק ההון בעקבות ועדת בכר וכי לגופי ההשקעה עוד נכונה עבודת שיווק ושיכנוע רבה. כמו כן, הציבור טרם הפנים את הצורך בייעוץ מקצועי אובייקטיבי כדי להגן על כספו ולהשיג תשואות ראויות.