שר התקשורת, ראובן ריבלין, החליט לאמץ את עיקרי המלצות ועדת קרול, לגיבוש מדיניות וכללים לפתיחת התחרות בתחום התקשורת הנייחת בישראל. ריבלין מסר אמש (יום ג', 18.9.02), "מדיניות פתיחת השוק לתחרות, במתכונת שהועדה הציעה, מהווה מדיניות נכונה אשר צפויה להביא לפיתוח חדשנות טכנולוגית והקטנת מעורבות הממשלה בענף התקשורת".
בשורה התחתונה, מצהיר בזאת ריבלין, כי פתיחה מלאה של השוק הנייח לתחרות, ללא חובת אזורי ביקוש, תתבצע באוגוסט 2004. אולם תחומי שירותי התשתית, התמסורת ותקשורת הנתונים ייפתחו לתחרות כבר עתה - ללא חובת אזורי ביקוש.
דו"ח הועדה יהווה את מסמך המדיניות המנחה בתחום התקשורת הנייחת בכפוף למספר שינויים ודגשים. משרד התקשורת ייערך ליישום ההמלצות שאותן ניתן ליישם בזמן הקרוב. כמו כן, תחל עבודת ההכנה הנדרשת לשינויי רשיונות, שינויי חקיקת משנה ושינויי חקיקה ראשית הקשורים ליישום שאר ההמלצות, ככל שאלה נדרשים.
בתחום שירותי תשתית, תמסורת ותקשורת נתונים החליט ריבלין, כי בעלי רשיונות מיוחדים יוכלו לספק שירותי תמסורת ותקשורת נתונים, מסוגים אשר על פי מהותם אינם מיועדים לכלל האוכלוסיה, , גם למשתמשי קצה. אם זאת החליט השר, כי שירותי גישה לספקי אינטרנט עבור משתמשי קצה, לא יכללו במסגרת הרשיונות המיוחדים, וייחשבו כחלק משירותי הטלפוניה או הנתונים - הניתנים במסגרת רשיון כללי (למעט חריגים שהמשרד יקבע לעניין זה).
על-פי החלטת השר, מערך הרישוי בתחום המפ"א לגבי חברות הכבלים, ישקף את החלטות הועדה באשר להיקף השרות האוניברסלי שיידרש מהן. השר קבע, כי תקנות התמלוגים בתחום זה, יותאמו כך שגם בעל הרשיון הכללי, כמו בעל רשיון מיוחד, לא יחויב בתשלום תמלוגים בגין הכנסותיו מאותו שירות. בעניין זה ובנושא הפחתת שיעור התמלוגים שי\חלים על מפעילים בענף התקשורת, ידון ריבלין בקרוב, עם שר האוצר, סילבן שלום .
ועדה קרול המליצה, כי חברת הכבלים המאוחדת תחויב באספקת שירות אוניברסלי בשירותי הגישה לאינטרנט והטלפוניה. בהתחשב בהמלצה האמורה ובכך ששירותי גישה לאינטרנט וטלפוניה מיועדים לכלל האוכלוסיה, החליט ריבלין, כי שירותים אלה יסופקו במסגרת רשיון כללי בכל מקום ולכולם.
כמו כן, בעניין שירותי התמסורת ותקשורת הנתונים שאינם מיועדים לכלל האוכלוסיה (למעט, שירותי גישה לאינטרנט כאמור), החליט ריבלין, כי יותאם מערך הרישוי של חברות הכבלים ולא תחול מחויבות של אזורי ביקוש ושירות לכל.
בנושא אזורי הביקוש יפעל משרד תקבע תחנת בדיקה, שבה יבחן שר התקשורת את התקדמות הפריסה בפועל וההכנות לאספקת שירותי טלפוניה בידי חברת הכבלים. על-פי החלטתו של ריבלין, אם יתברר בבדיקה זו, כי קצב הפריסה בפועל וההכנות של חברת הכבלים לאספקת שירותי טלפוניה בפריסה נרחבת עונים על הוראות הרשיון הכללי וכי הפריסה הינה על-פי התוכניות העסקית וההנדסית שהגישה חברת הכבלים בבקשתה לרשיון, תישקל הארכת המועד לביטול חובת אזורי הביקוש ל-1 באוגוסט 2005.
ריבלין מסר, כי אם יתברר בבדיקה, כי קצב הפריסה בפועל לא עומד בתנאי הרשיון, יקוצר המועד לביטול חובת אזורי הביקוש עד ל-1 בספטמבר 2003. בהתחשב בכך שהשר מאמץ את המלצת הועדה לדחיית ביטול אזורי הביקוש לעניין אספקת שירותי טלפוניה בהתאמות כאמור, לא יתאפשר למפעילי הרט"ן ביצוע קישורים ישירים נייחים בין מרכזיית לקוח למערכות הסלולר.
הפרדה גם בחברות הסלולר שיכנסו לתחום הנייח
בנושא ההפרדה מבנית החליט שר התקשורת, כי ממפעילים מהותיים, אשר יבקשו לפעול בתחום הפנים ארצי הנייח, תידרש חובת הפרדה תאגידית. מדובר בפגיעה עתידית בחברות הסלולר.
בעתיד במידה ויוחלט על הקלות בנושא ההפרדה המבנית בחברת בזק ובחברת הכבלים, תישקל גם הקלה בנושא ההפרדה התאגידית בחברות הסלולר. השר מסר, כי יתכן וישקול מתן הקלות,בנושא היקף ההפרדה המבנית, בין חברת בזק לחברת בזק בינלאומי, בכל הנוגע לאספקת שירותי בזק בינלאומיים, עוד לפני ינואר 2004.
ממשרד התקשורת נמסר בעניין זה, כי היקף פעילותם של כל אחד ממפעילי הסלולר המהותיים, עולה על היקף פעילותה של חברת הכבלים. חברת הכבלים מחויבת על פי חוק התקשורת, להפרדה בין פעילותה בתחום השידורים לפעילותה בתחום הנייח. שר התקשורת סבור, כי לצורך הבטחת התחרות נדרשת הפרדה תאגידית, גם ממפעילי הסלולר המהותיים וממפעילים מהותיים אחרים.
בנושא הפרטת חברת בזק החליט ריבלין, כי במידה הפרטתה לא תצא אל הפועל, הוא ימליץ, כי יוטל על גורמי הממשלה השונים לשקול הקטנה של הפיקוח הממשלתי, על אופן פעולת החברה, בכל הנוגע למגבלות החלות עליה בהיותה חברה ממשלתית.
מימון השירות האוניברסלי
דו"ח ועדת קרול אינו מתייחס לסוגיית מימון השירות האוניברסלי, ולכן החליט השר להפעיל את שיקול דעתו, על פי הסמכות המוקנית לו להביא למספר שינויים בתחום זה. השר יהיה רשאי מעתה לחייב בעל רשיון מיוחד המספק שירותי תקשורת נייחת, להשתתף במימון השירות האוניברסלי.
כמו כן, ישונו התנאים לפיהם קיימים אזורים, בהם ניתן שירות שבסל השירותים לכלל הציבור, על-ידי בעל רשיון כללי אחד או שניים. במסגרת זו יחוייבו חברת בזק וחברת הכבלים, לאספקת סל שירותים בפריסה אוניברסלית. פתיחת התחרות ללא חובת אזורי ביקוש, כפי שהמליצה הועדה, מחייבת לדעת השר התאמות טכניות בחוק התקשורת, שיאפשרו הקמת קרן, למימון השירות האוניברסלי שיסופק על-ידי שתי החברות. זאת באופן שכלל המתחרים ישתתפו במימונה.
התיקון שמבקש השר לבצע בחוק, יאפשר לחייב השתתפות בעלי רשיונות מיוחדים, המתחרים בבזק, להשתתף במימון הקרן. תיקון נוסף שמתכוון השר להכניס לחוק, מאפשר הפעלת הקרן גם לעניין שירותי טלפוניה וגישה לאינטרנט. על פי הנוסח הקיים של הסעיף בחוק, בסמכות השר להפעיל את הקרן רק לאחר שהשתכנע, בין היתר, כי קיימים אזורים שבהם ניתן שירות שבסל השירותים לכלל הציבור, על-ידי בעל רשיון כללי אחד בלבד. לעניין שירותי טלפוניה וגישה לאינטרנט, מחויבות בזק וחברת הכבלים לאספקת שירות אוניברסלי. על כן, הסעיף במתכונתו הנוכחית לא יתקיים. לשם הפעלת הקרן מתחייב אם כן, תיקון הסעיף על פי החלטת השר.
ניצול תשתיות של גופים בעלי תשתיות
שר התקשורת החליט להביא לשילוב תשתיות קיימות (תשתית חברת חשמל, תשתית הרכבת ועוד) כדי להביא להתפתחותה של תחרות בשוק התקשורת הפנים ארצי. ריבלין מבקש לאפשר לגורמים המחזיקים בתשתיות אלו, להחכירן לבעלי רשיונות בשוק התקשורת, ללא מתן בלעדיות. עם זאת, קובע השר, כי אין מקום לקבוע כלל גורף לפיו יותר לבעלי תשתיות, לפעול כמפעילי תקשורת עצמאיים. בתחום זה, קובע משרד התקשורת, יבחן כל מקרה לגופו, כאשר השקול המנחה, יהיה מבנה הענף של בעל התשתית המבקש להיכנס לתחום התקשורת והאחזקות בו.
תחום התקשורת הבינלאומית, החליט שר התקשורת, כי משרדו יערך לקראת הענקת רשיונות נוספים, עד תום הרבעון השני של שנת 2003. על-פי החלטת השר, מתן השירות על-ידי מפעילים חדשים יתאפשר החל ב-1 בינואר 2004.