|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: פלאש 90]

ועדת הכנסת אישרה בקשת קצב לנבצרות

ח"כ רוחמה אברהם תזמן דיון נוסף בתחילת השבוע, בו תדון הבקשה להדחת את הנשיא ח"כ מרגי: יש חגיגה תקשורתית סביב הנשיא; ח"כ יחימוביץ': קצב משתמש בנשיאות כשכפ"צ
25/01/2007  |     |   חדשות   |   פרשת קצב   |   תגובות
מאת: רונן ליבוביץ  |    |  תגובות    פרשת קצב

לאחר כשש שעות של דיונים, קיבלה ועדת הכנסת החלטה (יום ה', 24.1.07) המאשרת את בקשת נשיא המדינה, משה קצב, לנבצרות זמנית של שלושה חודשים, או עד שיסתיים השימוע והיועץ המשפטי לממשלה יכריע בעניינו. להצבעה קדם מו"מ בין נציגי הסיעות, שביקשו לגבש החלטה מוסכמת הקוראת לנשיא להתפטר, ולאלתר, על-מנת לחסוך לעצמו הליכי הדחה. המו"מ נכשל ועל-כן התקיימה ההצבעה.

ההחלטה התקבלה בהצבעה גלויה, שמית, ברוב של 13 חברי כנסת נגד 11. מרגע קבלת ההחלטה מכהנת יו"ר הכנסת, דליה איציק, כמ"מ הנשיא לכל דבר ועניין. יו"ר הוועדה, ח"כ רוחמה אברהם, הודיעה כי בתחילת השבוע היא תזמן דיון בבקשת 30 חברי כנסת לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא.

הדיון בוועדת הכנסת נפתח הבוקר (09:08) בבקשת הנשיא לנבצרות זמנית למשך שלושה חודשים, וזאת בהתאם לסעיף 22(א)2 לחוק יסוד: נשיא המדינה; במקביל, הוגשה לוועדה בקשה שהגישו 30 חברי כנסת, המבקשים להדיח את הנשיא, וזאת בהתאם לסעיף 20(ב) לחוק היסוד. כאמור, הדיון בבקשה להדיח את הנשיא יתקיים בשבוע הבא.

נציגי הנשיא לא הגיעו לדיון, על-אף שמדובר, כאמור, בבקשה שהגיש הנשיא. פרקליטי הנשיא הודיעו לאחר שנפתח הדיון, כי הם לא הוזמנו לדיון, ואם יוזמנו, יגיעו. בתגובה, נאמר על-ידי יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אברהם, כי מנהלת ועדת הכנסת והיועצת המשפטית של הכנסת הזמינו את פרקליטי הנשיא.

בפתח הדברים אמרה יו"ר הוועדה כי מדובר בדיון חשוב ביותר שבסופו אמורה ועדת הכנסת להכריע האם להדיח את הנשיא או לאשר לו נבצרות. היא ציינה, כי לכל חברי הכנסת תינתן הזכות להביע עמדתם. במסגרת הדיון פירטו חברי הכנסת את טיעונים - בעד או נגד אישור בקשת הנשיא.

להלן מקצת מדברי חברי הכנסת:

  • ח"כ גדעון סער (ליכוד) - השאלה העומדת על סדר-יומה של הוועדה היא: האם משה קצב יכול להישאר בתפקידו. לצערי הרב, משה קצב לא יכול להישאר בתפקיד נשיא המדינה.

  • ח"כ מיכאל איתן (ליכוד) - מי שמדבר היום בשם הקורבנות חרץ דין. צריך לחזק את המתלוננות. שטפו לציבור את המוח.

  • ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) - מסיבת העיתונאים של קצב היתה מופע אימים של נשיא מדינת ישראל. מתחילת הפרשה, הנשיא לא נהג באחריות ציבורית.

  • ח"כ זהבה גלאון (מצ-יחד) - הנשיא חייב להתפטר לאלתר, או שנדיחו. נבצרות הינה פרס לנשיא. כל אדם אחר עם האשמות דומות היה מוחזק במעצר.

  • ח"כ יצחק גלנטי (גיל) - צפיתי במעמד המבזה של הנשיא בטלוויזיה והרגשתי את עצמי כנשפט. כיצד זה יתכן שנתנו לדבר הזה לקרות שמעל מסך הטלוויזיה משדרים מצג מביך ומבזה לכל אומות האולם? משפט דרייפוס היה קטן לעומת מה שעושים לנשיא מדינת ישראל. צריך לתת לנשיא להגן על עצמו, אך לא מבית הנשיא. צריך לאשר את בקשתו לנבצרות.

  • ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) - לאחרונה אני מרגיש שהנשיא קצב הוא הקורבן. אסור לנשיא קצב להיות נשיא מדינה עוד יום אחד. אם מאשרים לו את הבקשה, הוא לא יודח לעולם. אני אתמול חתמתי על הבקשה להדחת נשיא המדינה.

  • ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) - כדאי שהוועדה תפנה לנשיא ותדרוש ממנו להתפטר ובינתיים תשעה את החלטתה. אני מבקש שהוועדה לא תצביע היום. זה הליך שיזם הנשיא ואני לא מבין מדוע בקשתו של הנשיא נידונה קודם לבקשתה של ח"כ גלאון להדחת הנשיא. למה אנחנו דנים קודם כל בנבצרות? כדאי שהציבור יראה מה הכוונה של כל חברי הוועדה ללא בקשת הנשיא המשרתת את מטרתו המשפטית... מרגע שתאושר הנבצרות אף אחד לא יכול להגיד לנו תוך כמה זמן יסתיים תהליך השימוע. מי שיצביע בעד הנבצרות יצטרך לתת הסברים לציבור מדוע הוא השאיר את הנשיא שישה חודשים כנשיא. הליך ההדחה והקצב שלו תלוי בחברי הכנסת.

  • ח"כ זאב אלקין (קדימה) - אני רואה את ההשתלחות של נשיא המדינה במשטרה וביועץ המשפטי לממשלה כבעיה חמורה מאוד. זאת העילה היחידה שאני רואה להדחה. כרגע, אני לא תומך בהדחה טרם שימוע.

  • ח"כ לימור לבנת (ליכוד) - אני מכירה את משה קצב שלושים שנה והמצב הקיים לא נוח לאף אחד. אני מציעה לכל אחד שידמיין את הקורבנות שלא יכולות לשבת מול הציבור הישראלי ולספר על הטראומות והכאב שחוו במשך השנים. איך אפשר לסבול את החרפה הזו.

  • ח"כ יעקב מרגי (שס) - עבירת האונס היא מזעזעת אבל יש חגיגה תקשורתית. אני קורא לכולם, קצת כבוד וקצת צניעות. בוא נפסיק להתערטל... מי שחס על כבוד הבית וכבודו של הציבור והנשיאות, צריך לקבל את בקשת הנבצרות. יש לי תחושה שהדברים מונעים ממניעים לא כשרים.

  • ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) - כל האזרחים שווים בפני החוק וזהו מסר חשוב מאוד. אתמול ראינו חשוד בעבירות מין חמורות משתמש במוסד הנשיאות שלנו כשכפ"צ להגנתו מפני עשיית דין צדק... הכרזה על נבצרות היא כשיתוף פעולה עם החשוד קצב... נבצרות משמעה חסינות מוחלטת מפני הגשת כתב אישום והענקת פריבילגיה הסותרת את השוויון בפני החוק. מדובר באדם שאסור לו לכהן עוד שנייה אחת כנשיא המדינה. האנשים שמקיפים את הנשיא הזינו את התקשורת בהכפשות חסרות שחר על הקורבנות... אני מסרבת לחשוב שאני נמצאת במקומו של הנשיא. אנו צריכים לחשוב שאנו במקום הקורבנות. אני קוראת לחברי הכנסת לחשוב כאילו הקורבן היא בתו או אשתו. אנחנו צריכים לחזק את הקורבנות.

  • ח"כ אסתרינה טרטמן (ישראל ביתנו) - אני סומכת על רשויות המשפט ומניחה שיש דברים בגו'. לאור האמור, אין זה ראוי שאדם שיוגש נגדו כתב אישום חמור, ימשיך לכהן כנשיא המדינה. אין ספק שאם הנשיא היה מתייחס לשיקולים ענייניים, היה מקל על כולם ומתפטר מתפקידו. לא ראוי שהנשיא ימשיך לכהן עוד יום כנשיא... הצטערתי לשמוע הטעיה זדונית של חברות כנסת משום שמהלך של נבצרות אינה מסכן שום מהלך של נבצרות. חובתנו להצביע בעד נבצרות ואני לא פוסלת את המשך תהליך ההדחה. לדעתי, תהיה זו טעות להימנע מנבצרות משום שאנחנו מסמיכים את המשך נשיאותו של קצב.

  • ח"כ יואל חסון (קדימה) - לאחר התלבטות, בצער ובקושי, אני חושב שאין מנוס אלא להצביע בעד הנבצרות כדי להוציא את משה קצב מבית הנשיא. ראוי שהכנסת תצא בכל כוחה כדי להוביל תהליך של הדחה.

הבקשות: נבצרות או הדחה

המאבק בכנסת התקיים במהלך היום, והוא נמשך גם עתה. שתי הבקשות - נבצרות או הנדחה, הוגשו בעקבות הודעת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כי הוא שוקל להגיש כתב אישום נגד הנשיא באשמה שביצע עבירות מין בארבע נשים. מזוז טרם הציג טיוטת כתב אישום, וכל שהעביר עד עתה, גם לכנסת, היא הודעה לעיתונות שבה מסר על סעיפי האישום שהוא שוקל נגד הנשיא.

בכנסת ציפו לדיון חריף ונוקב, שיגלוש מעבר לזמן שהוקצה לכך הבוקר. הדיון שודר בשידור חי באמצעות ערוץ הכנסת, וגם מטעם זה ניכרה השתתפות ערה מצד חברי הכנסת. במערכת הפוליטית הולך וגובר הלחץ: לכפות על הנשיא לעזוב את המשכן - עם נבצרות או הדחה.

בוועדת הכנסת לא מסתמן רוב, גם בשלב זה, להדחת הנשיא. כדי להדיח נשיא דרוש רוב של 19 חברי כנסת מתוך 25 חברי הוועדה, ולאחר מכן, במליאת הכנסת - דרוש רוב של 90 מתוך 120 חברי כנסת.

היועצת המשפטית של הכנסת, נורית אלשטיין, אמרה כי "תהליך של הדחה הוא לפחות עשרה ימים". חברי הכנסת תקפו אותה לאחר שטענו נגדה כי היא מחווה את דעתה גם מעבר לייעוץ המשפטי שהיא מעניקה, ומדברת רק בעד נבצרות הנשיא. ח"כ לימור לבנת (ליכוד) אמרה כי ציפתה שהיועצת המשפטית תספק חוות דעת משפטית ולא תחווה את דעתה. היועצת המשפטית של הכנסת אמרה כי "באם לא תאושר הנבצרות, הנשיא ימשיך ויכהן לכל דבר ועניין".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ-יחד) אמרה: "ביקשתי לזמן את אנשי הנשיא ויש לי תחושה קשה של אי-נוחות מכך שהם לא הגיעו". ח"כ מיכאל איתן (ליכוד) אמר בציניות על אי-הגעת נציגי הנשיא: "צריך להוציא אותם להורג". ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) אמר: "אני רוצה שהנשיא יסיים את תפקידו כמה שיותר מהר".

יו"ר הקואליציה, ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה), אמר כי "הנשיא טעה שהוא לא הודיע על התפטרותו". לדבריו, יצביע בעד הנבצרות וכשהדבר יגיע למליאת הכנסת, יצביע בעד ההדחה. הוא הוסיף כי "המצב בו חברים אומרים: בואו לא נאשר נבצרות נראה לא תקין משום ששאם הנבצרות לא תאושר, הנשיא נשאר נשיא מדינת ישראל.

ח"כ צבי הנדל (איחוד לאומי-מפד"ל) אמר כי "אולי הוועדה תבקש מהנשיא קצב לשקול שנית ולהודיע שהוא עוזב את תפקידו".

חברי סיעת קדימה הודרכו להצביע בעד נבצרות

עד הרגע האחרון לא היה ברור כיצד יסתיים הדיון, שכן חברי הכנסת השונים מייצגים את הסיעות, וחלק מהם אנוסים להצביע בשם הסיעות עצמן:

  • חברי סיעת קדימה הודרכו הבוקר להצביע בעד בקשת הנשיא לנבצרות. הנחיה זו ניתנה להם, על-אף דבריו של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שקרא פומבית לקצב ללכת הביתה ולעזוב לאלתר את משכן נשיאי ישראל.

  • שלושת נציגי שס בוועדת הכנסת, חברי הכנסת דוד אזולאי, יעקב מרגי וניסים זאב, הודרכו להצביע בעד נבצרות. ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות שהתקיימה בין הרב עובדיה יוסף ליו"ר שס, אלי ישי.

  • ח"כ צבי הנדל (איחוד לאומי-מפד"ל) הציע בתחילת הדיון לחברי הכנסת לחכות כיומיים עם ההחלטה, ובינתיים לפנות אל קצב ולבקשו להתפטר.

  • ח"כ קולט אביטל (עבודה), המועמדת לנשיאות המדינה, אמרה ל-Nfc עוד קודם להצבעה כי היא תצביע נגד נבצרות ובעד הדחה. וכך אכן עשתה.

  • ח"כ רובי ריבלין (ליכוד), מועמד נוסף לנשיאות, החליט שלא להגיע לדיון. מחליפתו, ח"כ לימור לבנת, הצביעה נגד נבצרות.

תאריך:  25/01/2007   |   עודכן:  25/01/2007
רונן ליבוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת הכנסת אישרה בקשת קצב לנבצרות
תגובות  [ 25 ] מוצגות   [ 22 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חרמנא ליצלן
25/01/07 09:39
2
אוהד מחאה
25/01/07 09:46
 
בארשבעית
25/01/07 12:38
3
רפאל1
25/01/07 10:55
 
קיבסון
25/01/07 14:40
4
נ.ש.
25/01/07 11:34
5
BELL
25/01/07 11:48
6
הגומל
25/01/07 12:01
7
הגומל
25/01/07 12:02
8
מיכל מירושלים
25/01/07 12:09
9
המבשר
25/01/07 12:10
10
s
25/01/07 13:06
11
החוטף מאחורה
25/01/07 14:00
12
s
25/01/07 14:35
 
אזרח אכפתי
25/01/07 17:58
13
s
25/01/07 15:00
14
צבי טל
25/01/07 15:21
15
אחת העם
25/01/07 15:56
16
טוהרת המידות
25/01/07 16:10
17
ירדנה
25/01/07 18:14
18
ישעיהו הנביא
25/01/07 19:12
19
שושפרי
25/01/07 19:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
"אין ספק בליבי שהנשיא אינו יכול להמשיך ולמלא את תפקידו ויהיה עליו לעזוב את משכן נשיאי ישראל. זהו יום עצוב למדינת ישראל." כך אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט, בפתיחת נאומו בכנס הרצליה. דבריו אלו זכו למחיאות כפיים מצד חלק מן הנוכחים.
24/01/2007  |  מתי טוכפלד  |  חדשות
נשיא מדינת ישראל מרוויח בחודש 46,278 ש"ח. ראש הממשלה מרוויח 39,817 ש"ח. כך פרסם היום (24.1.07) יו"ר ועדת הכספים, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה).
24/01/2007  |  רונן ליבוביץ  |  חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת קצב  /  מי ומי  
היחידה הכלכלית חוקרת חשדות לאיומים נגד א'  /  מוטי אקסמיט
"הנשיא הטיל דופי ב-28 אלף שוטרים"  /  מוטי אקסמיט
ביילין: "מופע האימים של הנשיא"  /  רונן ליבוביץ
רצח אופי ידוע מראש  /  תמר הר-פז
האם בג"צ מאותת לנשיא?  /  עו"ד יוסי דר
סמכות בג"צ כלפי הנשיא   /  עו"ד יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il