|
שאול מופז ועופר לינצ'בסקי בסימולטור רכבת ישראל [צילום: שאול רחמני]
|
|
|
|
שאול מופז ועופר לינצ'בסקי בסימולטור רכבת ישראל [צילום: שאול רחמני]
|
|
|
|
|
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ביקר (ד', 11.4.07) בבית הספר להדרכה של רכבת ישראל. במסגרת הביקור הוצגה בפני שאול מופז מערכת הסימולטור, אשר נרכשה לאחרונה ותוכנס בחודש הקרוב לתוכנית ההכשרה של נהגי הקטרים.
הסימולטור מחברת OKTAL בנוי כדגם של קטר אמיתי המדמה לימוד נהיגה נכונה ובטוחה בתנאי סביבה ומזג אוויר שונים, כגון: יום, לילה, ערפל וגשם, וכן אירועים קיצוניים מקצועית ובטיחותית, ביניהם תקלות ובלימות חירום שלא ניתן לדמות בנסיעה.
בזמן תרגול הנהיגה, מציג הסימולטור נסיעה באחד מחמישה קווי רכבת קיימים ובכלל זה מדמה את תוואי הדרך, תחנות הנוסעים, הרציפים, מפגשי הכביש והשטח הנופי ומאפשר הכרה טובה יותר של הדרך. נסיעת הנהג לרבות הדרך, מצב לוח המכוונים ואמצעי הבקרה בקטר מוקלטים ומשודרים לכיתת הלימוד, ומאפשרים הן לנהג המתלמד והן למתלמדים בכיתה לקבל הסבר מהמדריכים המלווים וללמוד מהטעויות.
הכנסת הסימולטור לתוכנית ההכשרה של נהגי הקטרים ברכבת ישראל, צפויה לייעל ולשפר את התוכנית באופן משמעותי. עד כה ההדרכה הצריכה הקצאה מיוחדת של קטר לשם התרגול, וכן אפשרויות התרגול של מצבי חירום ותנאי שטח ומזג אוויר שונים היו מוגבלות. באמצעות הסימולטור כל אחד ואחד מהנהגים יוכל להתנסות במגוון המצבים ותנאי השטח הקיימים.
שעות הלימוד בסימולטור אינן מחליפות את זמן ההתנסות בנהיגה מעשית.
יצרנית הסימולטור, חברת OKTAL הצרפתית, בשותפות עם חברת תדיראן בע"מ וחברת נס טכנולוגיות בע"מ מישראל, זכתה במכרז אליו נגשו שש חברות בינלאומיות. החברה הצרפתית יצרה למעלה מ-140 סימולטורים ברחבי בעולם ובכלל זה סימולטורים לרכבות ורכבות-מטרו.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים אמר כי רכבת ישראל עוברת פיתוח עצום, לא רק במאות הקילומטרים של מסילות חדשות, תחנות חדשות ומסלולים חדשים, אלא גם בהבטים הבטיחותיים, שכוללים בין השאר גם את סימולטור הנהיגה. לדברי שאול מופז, "הסימולטור ישפר את הכשרת הנהגים, יחדד את המודעות שלהם לסכנות אפשריות ויכשיר אותם טוב יותר למצבי חירום על המסילה. נהגי הרכבות מחויבים שתהיה להם מיומנות גבוהה בשל האחריות הענקית, לחיי מאות בני אדם, שמוטלת על כתפיהם".