האישה הערביה, הנשרכת אחר בעלה כשהוא רוכב על חמור - היא, עדיין, דימוי מקובל מאוד בארצות ערב. בישראל, לעומת זאת, חל בשנים האחרונות "מהפך" לא קטן באורח-חייה: היא חופשיה יותר בהליכותיה. בעוד הבעל, רכוב על חמורו, יוצא לעבודה בשדה - יוצאת רעייתו למסע-קניות בעיר ב... אוטובוס.
ל"פריבילגיות", שמהן נהנית הערביה הישראלית, לעומת עמיתתה בארצות ערב, מוקדש חלק נכבד ממחקרו של המזרחן אורי גינתי. לצורך עריכתו עשה החוקר במחיצתם של ערבים בשלושה כפרים בארץ, במשך חודשים אחדים, שבמרוצתם עקב אחר מנהגיהם ואורח-חייהם, ובמיוחד אחר הווייתה של האשה.
במחיצת נערים זרים
מן המחקר עולה, כי כבר בבית הספר נשברות המחיצות הקיימות במשפחה הערבית מדורי דורות. הנערה הערביה, שלא היתה מורגלת בביתה לשבת במחיצת נערים זרים - עושה זאת, כשהיא יושבת ליד שולחן אחד עם נער זר בכיתתה. גם לבושה המסורתי הולך ונעלם באותה עת.
יותר ויותר צעירות ערביות נמנעות מלהינשא לקרוב-משפחה, בהיותן מודעות לנזקי התורשה העלולים לנבוע מכך. לאחר הנישואים מורגשת ה"מודרניזציה" באורח-חייה של הערביה הישראלית הצעירה: היא זוכה, לא אחת, בירושת הוריה, עוד בהיותם בחיים, כאשר אלה מעדיפים למסור לה את הרכוש והכסף ולעקוף בכך את התקנות המכבידות והנוקשות של רשויות המס.
סגירת הפער הקיים
הזדמנות נוספת לאישה הערביה להוכיח את עצמה ניתנת לה בעת עריכת טקס ברית המילה. כאן ממונה היא על הכנת הטקס ועריכתו והיא שמקבלת לידיה את המתנות.
מטבחה של הצעירה הערביה בישראל, לאחר נישואיה, הופך להיות מודרני ומשוכלל יותר ויותר. לרשותה עומדים אביזרי הבישול החדישים. גם בלבושה היא נוטה יותר ויותר למלא אחר צווי האופנה, אם כי תוך עשיית פשרות עם משפחתה: בימי מועד היא עוטה לבוש מסורתי.
ערב הבחירות לכנסת בא לידי ביטוי מעשי שוויון הזכויות המוענק לאישה הערביה. נוסף לזכות הבחירה המוענקת לה - היא נעשית יותר ויותר מעורה ופעילה בחיים הפוליטיים, ולא מעטות מן הצעירות הערביות מגלות היום פעילות בחיים המפלגתיים.
נראה כי הצעירה הערביה בישראל הולכת ומאבדת את צביונה המסורתי. לא ירחק היום שבו ייסגר הפער הקיים, עדיין, בינה לבין הצעירה היהודיה.