הסדרים חדשים המוגדרים כ"רפורמה בענף המוניות", אושרו היום (א', 20.10.02) בישיבתה השבועית של הממשלה. הרפורמה נועדה להסדיר את ההסעות בקווי השרות של המוניות, וכן את פעילותן של המוניות המיוחדות ("ספיישל").
הרפורמה הוגשה היום לאישור הממשלה לאחר שבשבוע שעבר הגיעו שר התחבורה ד"ר אפרים סנה ושר האוצר סילבן שלום, לסיכום בדבר פירטי התוכנית. הפרטים עובדו במגעים שנערכו בחודשים האחרונים בין יו"ר איגוד בעלי המוניות, אברהם פריד, וסמנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר.
על-פי התכנית החדשה יחוייבו נוסעי המוניות בתשלום מיוחד עבור נסיעות בהן יובלו יותר משני נוסעים יחד. "ננהיג תשלום מיוחד בעבור קבוצות נוסעים גדולות, כפי מקובל בערים זרות כלונדון למשל," מסר הבוקר למחלקה ראשונה, אברהם פריד, יו"ר איגוד בעלי המוניות.
נהגי המוניות יזכו לתוספת תעריף בעבור כל מספר נוסעים הגדול משניים, שכן לדברי פריד עושים כיום הנוסעים שימוש לרעה באפשרות לעלות על המוניות במספר בלתי מוגבל של נוסעים.
על-פי תוכנית יוענקו רשיונות הפעלה לקווי שרות במוניות, באותם קווים שבהם פעלו המוניות ברציפות, במשך 3 השנים האחרונות או שהגישו בקשה לקבלת רישיון לקו שרות ב-7 השנים האחרונות ובקשתם נדחתה.
הרישיונות ינתנו לתקופה של 5 שנים ויחודשו מדי שנה. בתום 5שנים יערכו מכרזים להפעלת אותם קווים.
על-פי התכנית לא ינתנו רישיונות נוספים להפעלת קווי שרות חדשים עד להשלמת הרפורמה ומספר המוניות המורשות לפעול בקווים האלה לא יעלה על זה הקיים היום "וזאת כדי לשמור על פרנסתם של נהגי המוניות".
שר התחבורה ציין כי ענף המוניות מתנהל כיום בצורה בלתי מוסדרת ובלתי יעילה, דבר הפוגע בשרות הניתן לנוסעים ובנהגי המוניות הפועלים כחוק.
במסגרת הרפורמה, אושרה גם הצעתו של סנה להעמיד את סכום אגרת הרישיון להפעלת מונית ("מספר ירוק") על 185 אלף שקל במקום 172 אלף שקל כיום ולהקפיא את מנגנון הפחתת האגרה וזאת עד לשנת 2004.
יו"ר איגוד בעלי המוניות, אברהם פריד, מסר עוד למחלקה ראשונה, כי מדובר במהלך מתואם בין המגזר הפרטי לציבורי, המיועד לתת מענה כללי לבעיות ענף המוניות.
בחלק מהסעיפים מדובר בהטבות ובחלקו במטלות, ופריד המקווה כי המהלך יצא לפועל, מסר כי הוא מקווה גם שהשר סנה יקפיד לשמור על האיזון התבקש.
"היום נמצא ענף המוניות בממשבר עמוק, והרפורמה תנסה להציל את הענף – אף שהגיעה באיחור." סיכם פריד, הצופה כי יישום ההחלטות יארך כשנה.