מינהל ההרכשה במשרד הביטחון (מנה"ר), נערך להתמודדות עם החלטת ועדת הכנסת לתקציב הביטחון, אשר הורתה אמש (ב' 21.10.02) על הקפאת ביצוע החלטה קודמת של מערכת הביטחון - לרכוש בארה"ב מיגון לג'יפים האמריקנים מדגם האמר.
החלטתה הראשונה של מערכת הביטחון בתחילת החודש נערכה מתוך מגמה לנצל את כספי הסיוע (מט"ח) בארה"ב, והיא התקבלה בהתנגדות חריפה מצד מפעלי הייצור הישראלים המתחרים.
יו"ר ועדת הכנסת לתקציב הביטחון, ח"כ סאלח טריף (עבודה) ביקש להשעות את ההחלטה עד לאחר דיון ברכיבי תקציב הביטחון לשנת 2003, ממנו אמורים להלקח הכספים למימון עיסקת הרכש. מערכת הביטחון מעדיפה לייבא מערכות מיגון מושלמות מארה"ב, משיקולים פיננסיים של העדפת ניצול כספי הסיוע הבטחוני האמריקני.
סגן שר הביטחון, ויצמן שירי מצדד בביטול עסקת הייבוא מארה"ב, במטרה להביא לכך שהמיגון יירכש ויותקן בארץ. בדומה לקודמיו בתפקיד הוא תומך בשמירה על כושר הייצור המקומי, וזוכה בכך לגיבוי מלא של שר הביטחון בנימין בן-אליעזר.
הפלטפורמה המוטורית להאמר מיוצרת במיפעלי AM ג'נראל בארה"ב, הנתונים בבעלות קונצרן GM (ג'נראל מוטורס). ייצור תאי הלחימה ממוגני הנק"ל נעשה במפעלי התעשיה הקיבוצית שבסאסא וצובה, והם מורכבים על גבי הפלטפורמה המיובאת, במפעל תעשיות רכב נצרת שבנצרת עילית. מפעל פלסן בסאסא מייצר את מיגון המרכב, והחלונות הממוגנים מיוצרים בצובה.
יריית הפתיחה בפרשה סוקרה בהרחבה על-ידי התקשורת אשר בחלקה הוטעתה באיזכור הגורמים המקומיים העלולים להפגע מהרכש הזר.
יודגש, לפיכך, כי אין כוונה או אפשרות לייצר את ההאמר עצמו בישראל, אף שמפעלי הרכב בנצרת שקלו בעבר הרחוק אפשרות זו, עת הוחל בהערכות להצטיידות צה"ל בהאמרים – המחליפים בין היתר את הקומנדקרים מסוג אביר שיוצרו בנצרת. עתה מדובר בייבוא תאי המיגון בלבד, ולהבדיל מעליונותה של המערכת המוטורית המיובאת, עליה אין עוררין, הרי שתאי המיגון המיוצרים בארץ כוללים מספר מרכיבי "כחול לבן" הנעדרים מהמערכות האמריקניות.
הגי'פ הכבד מסוג האמר הינו כלי המערכה הקל העיקרי של צבא ארה"ב בשני העשורים האחרונים. מדובר בכלי רכב רב מינוע בעל כושר יבילות אווירי וכושר עבירות קרקעית יוצא דופן, ההאמר השתתף במלחמת המיפרץ הראשונה ואמור לשרת גם במערכה הבאה באזור. עד לאסקלציה במצב הביטחוני, התמקד המפעל האמריקני בפיתוח יישומים אזרחיים להאמר. במסגרת זו נבנתה גירסה חדשה של ההאמר 2H, אשר טרם יובאה לישראל.
נציגי המפעלים הישראליים מנהלים לובי חזק כנגד משרד הביטחון, ומאיימים שביטול ההזמנה הצבאית תגרום לפיטורי עשרות עובדים. הביטול אכן עלול לפגוע במוניטין הנדרש לתחרות על עסקות ייצוא של מיגון צבאות זרים, אך ספק אם פיטורי עובדים הוא כורח השעה: כל המפעלים המקומיים הנדונים נהנים באחרונה מפריחה חסרת תקדים במחזור עיסקהם, הנובעת מהמצב הביטחוני הקשה ומהביקוש הכלל מישקי לרכב ממוגן.
במסגרת המאבק הציבורי כנגד החלטת משרד הביטחון לרכוש כלי רכב מבצעיים מסוג האמר בעלי מיגון אמריקני מקורי, אמר יונתן שיינין, מנכ"ל מפעל תעשיות רכב נצרת: "ההאמרים הממוגנים פותחו בשנת 1998 על-ידי מפעל תעשיות רכב נצרת, מפעל פלסן שבסאסא ועל-ידי חיל החימוש של צה"ל. ההאמרים עמדו במבחן האש בלבנון ובשטחי יש"ע, ואי קבלת הזמנת יצור ההאמרים הממוגנים על-ידי מפעלים בישראל, תביא לסגירת מפעלים מקומיים המעסיקים כ-250 עובדים במרס 2003". תעשיות רכב נצרת מעסיקה 150 עובדים, ופלסן-סאסא מעסיקה 100 עובדים.
כלי הרכב עצמם מיוצרים בחברת איי.אם ג'נראל בארה"ב, שמעבירה לישראל את הפלטפורמות העוברות ההשבחה בצפון הארץ. המיגון ובניית תא הלוחמים מהווים פחות מ-30% מהיקף מחיר כלי רכב אחד מסוג זה, המגיע לכ-170 אלף דולר. רכש ההאמר מתבצע בכספי סיוע, במטבע חוץ.
משהב"ט מסר לקראת הדיון בוועדת הכנסת לתקציב הביטחון, כי סוכם עם תעשיות רכב נצרת על מכסת שעות עבודה שנתית, אשר במהלך 2002 הוגדלה בפועל בשיעור של כמעט 50%. רק לנוכח המחסור בשקלים - הנגזר לדברי מערכת הבטחון מתוכנית משרד האוצר, בוצעה היערכות לקראת רכש עתידי בארה"ב.
במקביל לפרויקט מיגון ההאמר, מתמודד מפעל תעשיות רכב נצרת, גם על הזמנת ענק של הצבא לייצור ג'יפים חדשים. במסגרת זו מפתח המיפעל כלי רכב המכונים "סופה סימן 2".