|
|
פרופ' ארנסט פרנקל [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
התכנונים להקמת נמל שלישי בישראל ולייבוש שטחים מהים על-מנת להגדיל את שטח הנמלים הקיימים אינם בהכרח הפתרון הטוב ביותר. פרופסור ארנסט פרנקל, מומחה בינלאומי לפיתוח ימי מ-MIT מזהיר מפני חוסר לימוד של לקחי העבר, ומציין כי חוסר היעילות של הנמלים הקיימים עולה למדינה כמיליארד דולרים בשנה.
הסיבה לעלות הגבוהה נובעת מיצירת עיכובים בפריקה של מטענים מספינות. חברות ספנות מסוימות אינן מגיעות כלל לישראל ופורקות את מטענו ביוון, כדי למנוע עיכובים בנמל חיפה. ספינות אלו עולות כ-140,000 דולרים ליום, ועיכובים של יומיים או שלושה בנמל הינם יקרים, וזאת בנוסף לקנסות בשל אי עמידה בלוחות זמנים. יעילות של נמל נמדדת במהירות בה הספינות יכולות לפרוק את מטענן ולהמשיך בדרכן. העיכובים בנמלי הים נובעים מטכנולוגיה מיושנת. השקעה בטכנולוגיה חדישה תחזיר את עלותה במהרה על-ידי צמצום העיכובים בנמלים.
פרופ' פרנקל מעריך שאם יתייעלו את הנמלים הקיימים, ייתכן שלא יהיה צורך בבניית נמל חדש על רצועת החוף הקטנה והצפופה של ישראל. בנוסף, אפשר שלא יהיה צורך בייבוש שטחים לצורך הגדלת שטחי הנמלים. הוא סיפר כי בסינגפור נוצרו איים מלאכותיים שהגדילו את שטח המדינה ב-28%, וזאת בעלות נמוכה מזו המושקעת בארץ. הדבר נעשה על-ידי שימוש בזרמים הטבעיים של הים. "יש צורך להבין את הסביבה בה אנו פועלים כדי ליצור תהליכים יעילים, נכונים ומשתלמים מבחינה כלכלית וסביבתית. כל העולם משתנה מסביבנו ועלינו להשתנות בכדי לא להישאר מאחור", אמר פרופ' פרנקל, שהמליץ ללמוד מהנעשה במקומות אחרים בעולם מבחינה טכנולוגית, כדי לשמור על יתרון תחרותי באיזור.
הפיכת הנמל למוקד תיירות
אחת ההצעות שנתן היא פיתוח נמלים לא רק מבחינת ספנות, אלא גם מבחינה תיירותית באופן שחלק מהנמל יהיה אזור המיועד למבקרים. על-פי ההצעה, ימשוך האזור יותר תיירות, ייווצרו מקומות עבודה ויהיו השקעות גדולות באזור. כמו כן הוצע לפתח טרמינלים ושירותים לקליטת ספינות לשיט-תענוגות, שיקדמו את ישראל מבחינה כלכלית, ותיירותית.
פרנקל אמר כי ייבוא של גז טבעי כמקור אנרגיה נמצא במגמת עלייה, אספקתו בטוחה מזו של דלק והדבר עשוי להיות כיוון חשוב לישראל בעתיד. הוא אמר את הדברים בעת מפגש בנושא פיתוח ימי ואיכות הסביבה ב"פורום הישראלי לפיתוח בר קיימא". המפגש אורגן על-ידי חברת ד"ר עדנה פשר ושות', ונכחו בו ולרי ברכיה סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שלמה ברימן מנכ"ל חברת נמלי ישראל, מנהלי נמלים ומרינות ונציגי אגף זיהום ים וחופים.