|
אימוץ נהלי עידוד השקעות מהאיחוד האירופאי [צילום: לע"מ]
|
|
|
|
|
בנק ישראל מתכוון לבצע שינוי עמוק ומהותי בחוק לעידוד השקעות הון בישראל. ההנהלה הבכירה בבנק המרכזי טוענת כי יש להתאימו למטרה חדשה - הגברת התעסוקה באזורים המתאפיינים במצב כלכלי-חברתי נמוך. לגרסתה, על הסיוע לכלול מענקים להון ולעבודה כך ששליש מתקציב המענקים יהיה מיועד לסבסוד הון פיסי ושני-שלישים יהיו מיועדים לסבסוד עבודה בהתאם לחלוקת ההכנסות בסקטור העסקי.
השינויים גורסים גם העדפת יוזמות הכוללות ידע ייחודי וחדשנות טכנולוגית, הדורשות העסקת עובדים מיומנים בשכר גבוה וכן יוזמות בהן קיים מרכיב של הכשרה מקצועית רחבה לעובדים. מומלץ כי מרבית ההטבות יינתנו דרך מערכת המס. עם זאת, יש להחזיר את המגבלה על הסכום הכולל של הטבות המס, שהוסרה בשנת 2005. רצוי לאמץ תוואי שיפחית בהדרגה את העלות התקציבית של החוק. השוואה בינלאומית מעלה כי העלות הממוצעת לעידוד השקעות במדינות האיחוד האירופי נמוכה מזו שבישראל.
לטענת בכירי הבנק, המסגרת הנוכחית של החוק לעידוד השקעות הון מגדירה מטרות אשר "אינן עולות בקנה אחד עם הממצאים המקובלים בארץ ובעולם ואשר אינן מושגות באמצעים המונהגים כיום מתוקף החוק. כך, המחקרים הכלכליים מלמדים כי סבסוד הון מעוות את הקצאת המקורות במשק ולכן פוגם ביעילות הכלכלית ובפיתוח כושר הייצור".
הבנק טוען כי הניסיון לשפר את מצבו של החשבון השוטף במאזן התשלומים אינו תואם אף הוא את הממצאים הקיימים, מה גם שהוא אינו נדרש לאור העודף הגבוה והחריג בחשבון השוטף, הן בפרספקטיבה היסטורית והן בפרספקטיבה בינלאומית. בנוסף, ממצאים שפורסמו בדוח בנק ישראל בשנה שעברה מלמדים כי קשה להצביע על שיפור במצב התעסוקה באזורים שבהם בוצעו השקעות בעידוד החוק.
"יש לקבוע כי התמיכה תינתן למטרת הגברת התעסוקה ושיפור רמת החיים באזורים המתאפיינים במצב כלכלי-חברתי נמוך", אומר הבנק, "וכדאי להעדיף יוזמות הכוללות ידע ייחודי וחדשנות טכנולוגית, כאלה הדורשות העסקת עובדים מיומנים בשכר גבוה וכן יוזמות בהן קיים מרכיב של הכשרה מקצועית רחבה לעובדים. בחירת הפירמות תוך העדפה שכזאת עשויה להגדיל את כושר השרידות של הפירמות שיזכו לתמיכה במסגרת החוק ולסייע ביצירת תעסוקה יציבה. בנוסף, חשוב לשנות את מפת אזורי העדיפות כך שהסיוע יתמקד באזורים המרוחקים ממוקדי תעסוקה ומשתייכים לאשכולות הנמוכים של ישובים או מועצות אזוריות".
בחוק החדש יהיה על הסיוע לכלול מענקים להון ולעבודה, כך ששליש מתקציב המענקים יהיה מיועד לסבסוד הון פיסי ושני שלישים יהיו מיועדים לסבסוד עבודה - זאת בהתאם לחלוקת ההכנסות בסקטור העסקי. על-מנת לעודד יוזמות המתבססות על עובדים מיומנים בשכר גבוה, יש להעניק מענק מדורג שעולה עם רמות השכר. יש להעניק הטבות מס בתנאי שתתמלא עמידה ביעדי השקעה ותעסוקה שיוגדרו בעת הגשת היוזמה.
לדעת הבנק כדאי להעניק חלק מהטבות המס באמצעות פטורים או הנחות על תשלומי הביטוח הלאומי של המעסיק והעובד - הן יעניקו תוקף ליעדי התעסוקה ויסייעו בשמירת התמהיל הכולל הן עידוד הון פיסי והן עידוד עבודה. מומלץ כי מרבית ההטבות יינתנו דרך מערכת המס - הטבות אלה תלויות בפעילות רווחית של הפירמה ולכן מסיעות בעידוד יוזמות איכותיות. עם זאת, יש להחזיר את המגבלה על הסכום הכולל של הטבות המס, שהוסרה בשנת 2005.
הנהלת הבנק אימצה את העמדה שלפיה רצוי לאמץ תוואי שיפחית בהדרגה את העלות התקציבית של החוק, בפרט לאור מועמדותה של ישראל לחברות בארגון המדינות המפותחות. מדינות האיחוד האירופי מצויות משנת 1997 בתהליך של צמצום ההוצאה לעידוד ותמיכה בפירמות ובשנת 2005 הוסדר הנושא באופן פורמאלי ומחייב. העלות הציבורית של עידוד השקעות בארץ (מענקים והטבות מס) היתה גבוהה בשנת 2005 לעומת הממוצע באותה שנה באיחוד האירופי.