|
חשש לבריחת נוסעים לחברות מתחרות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ההסתדרות מתכוונת להכריז על סכסוך עבודה בחברת התעופה ארקיע - שהבעלות עליה עברה ממשפחת בורוביץ לידי קבוצת האחים נקש לאחר שהאחים בורוביץ רכשו את אל-על. יהיה זה סכסוך העבודה הראשון מאז ראשית שנות ה-80 בחברה המבצעת טיסות-פנים, טיסות שכר וטיסות סדירות לחו"ל.
יו"ר ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מתכוון להגיש (יום ד', 08.08.07) בקשה לוועדה לתיאום וביצוע של האגף לאיגוד מקצועי לאשר את סכסוך העבודה. אדרי טוען: "מזה תקופה ארוכה מתקיימת סחבת מכוונת מצד הנהלת ארקיע - בכל הקשור לקיום הסכמים מול עובדי ארקיע, לרבות ביטול חד-צדדי של נוהגים ומנהגים ששימורם עוגן בהסכמים".
בארקיע מועסקים 615 עובדים, רובם בהסכמים קיבוציים וחלקם בחוזים אישיים. החברה הופרטה על-ידי המדינה בתחילת שנות ה-80. משפחת בורוביץ רכשה 75% מהחברה והעובדים קיבלו 25% מהבעלות. בשנת 2005 הועברה הבעלות למשפחת נקש, ששולטת כיום ב-70% מהחברה, לעומת העובדים ששולטים ב-30%.
סכסוך העבודה האחרון: תחילת שנות ה-80
עד לשנת 2006 יחסי העבודה היו תקינים, וסכסוך העבודה האחרון בחברה הוכרז בתחילת שנות ה-80. אדרי אומר כי מאז העברת הבעלות בחברה למשפחת נקש הידרדרו יחסי העבודה, וההסתדרות מנהלת מו"מ עם ההנהלה שהגיע למבוי סתום. אמש קיימו אדרי ונציגות העובדים פגישה נוספת עם נציגי ההנהלה, אולם גם הפגישה הזאת הסתיימה לדבריהם ללא תוצאות.
בהסכם העברת הבעלות בין בורוביץ לנקש, נקבע כי כל ההסכמים והנוהגים שהיו בחברה יישמרו. יתרה מזאת, ההסכם קובע כי החברה תאפשר לעובדים המועסקים בחוזה אישי לעבור להסכם קיבוצי אם יחפצו בכך.
אדרי אומר כי ועדי העובדים ביקשו לעבור להסכמים קיבוציים וההנהלה היתה אמורה לבצע את ההעברה כבר בחודש אפריל השנה, אולם טרם מימשה את התחייבותה. כמו-כן ההסכמים מחייבים תוספות שכר של 4% בכל שנה לעובדי הקרקע, המשתכרים שכר נמוך, אולם ההנהלה לא משלמת את התוספות ואף חייבת לעובדים תוספות עבור חודשים קודמים. לדבריו ההנהלה גם אינה מקיימת את חלקה בהסכם בכל הקשור לנושאי רווחת העובדים, ואף מקצצת את סכומי ההוצאות הניתנים להם בעת שהייתם בחו"ל.
אדרי מוסיף: "העובדים קיימו את חלקם בהסכם מעל ומעבר. בהסכם המכירה נקבע בהסכמת העובדים כי 13% מהם יפרשו, והם מילאו את חלקם והסכימו לפרישה כואבת - מעבר למה שסוכם".
סכסוך העבודה עלול לגרום לארקיע אובדן הכנסה גדול עקב שיבוש הטיסות הבינלאומיות והפנימיות - ומעבר נוסעים לחברות מתחרות. בטיסות הפנים-ארציות מתחרה ארקיע בישראייר, בעוד שבטיסות הבינלאומיות היא מתמודדת לא רק מולה - אלא גם מול עשרות חברות שכר זרות.
מארקיע נמסר בתגובה: "החברה עוברת תהליך הבראה וחילופי בעלות. קיימת הידברות ממושכת ורצופה על בסיס צורך של החברה להתקיים בתחום בתחרות הקשה בו מצויה החברה. מטבע הדברים מדובר במו"מ לא פשוט וכל ניסיון לפגוע בחברה יפגע בראש ובראשונה בעובדיה, ועל כן הנהלת החברה תמשיך להתרכז ותשקיע את מאמציה על-מנת להגיע לפתרון מוסכם. אין שום מקום להכרזה על סכסוך עבודה".