|
רומנו ובורוביץ: רווחיות כתוצאה מהתייעלות [צילום: סיון פרג´]
|
|
|
|
|
אל על הגדילה ברבעון השני של השנה ב-222% את הרווח אחרי מס - שעלה ל-12.6 מיליון דולר, לעומת הפסד של 10.4 מיליון דולר ברבעון המקביל של 2006. החברה הגדיל ב-6% את ההכנסות, ל-453 מיליון דולר - לעומת 429 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ירידה של 8.9 מיליון דולר חלה בהוצאות ההפעלה, כולל ירידה של 5% בהוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות. ההנהלה מייחסת את השיפור הזה ביישום תוכנית ההתייעלות בחברה. הרווח הגולמי של אל על צמח בכ-49% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכם ב-98.9 מיליון דולר.
הרווח התפעולי הסתכם ב-25.9 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-4.6 מיליון דולר אשתקד. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון הסתכם ב-72.1 מיליון דולר. הרווח לפני מס של החברה הסתכם ב-18.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 14.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
יו"ר דירקטוריון אל על, ישראל בורוביץ, ציין כי לאחרונה השלימה החברה את רכישתם של שני המטוסים חדשים והגיעה "לשיאה של תנופת התחדשות". הנהלת החברה ממשיכה ביישום התוכנית העסקית המכונה "אל על 2010" - שבמסגרתה ננקטות פעולות רבות ליישום מדיניות הצמיחה. בורוביץ מעריך כי "הכלכלי של החברה ימשיך להוות בסיס איתן להשקעות נוספות שיתמכו בתוכניות הצמיחה שלה".
המנכ"ל, חיים רומנו, הוסיף כי יכולתה של אל על להציג רווחיות הוא תוצאה של פעילות נחושה שגרמה לגידול בהכנסות ולהגדלת שיעורי התפוסה. כל אלו באו לדבריו לידי ביטוי ברבעון כתוצאה מיישום מדיניות הניהול של החברה "הדוגלת ביצירת אטרקטיביות בעיני הלקוחות, הקפדה על שיפור השירות והמוצר, הוספת יעדים, הצגת מגוון רחב של מחירים, לוחות זמנים מותאמים לצרכיהם והגדלת תדירויות בהתאם לדרישות השוק".
הגידול בהכנסות מהפעלה נובע בעיקר מגידול בהכנסות מנוסעים. הירידה בהוצאות ההפעלה מושפעת בעיקר מהתייעלות תפעולית אשר באה לידי ביטוי בשיפור שיעור התפוסה במטוסי הנוסעים, אשר עמדה של 86.5% ברבעון הנוכחי, לעומת 80.5% ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הגולמי היה בשיעור של כ-21.8% מהמחזור, לעומת כ-66.4 מיליון דולר אשתקד, כ-15.5% מהמחזור. הגידול ברווח הגולמי ובשיעורו מהמחזור נובע בעיקר מעליה בהכנסות, מירידה בהוצאות ההפעלה ומקיטון בהוצאות השכר. הוצאות השכר ירדו ברבעון זה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד בעיקר בשל צמצום מספר העובדים בארץ ובחו"ל, הקטנת עלויות השכר, זאת על אף תיסוף השקל והיורו ביחס לדולר במהלך הרבעון שהביאו להגדלת הוצאות השכר.
הוצאות הדלק של החברה גדלו ל-120.1 מיליון דולר, לעומת 116.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, לאחר קבלת החזרי גידור ברבעון אשר חסכו לחברה כ-2.7 מיליון דולר. עם זאת, חלה ירידה בהוצאות הדלק הסילוני המהווה עתה כ-26.5% מהמחזור, לעומת כ-27.2% ברבעון המקביל אשתקד.
יתרת המזומנים של החברה בסוף יוני הסתכמה בכ-225.3 מיליון דולר, זאת לאחר פרעון הלוואות בסך של כ-20.1 מיליון דולר ותשלומים עבור רכוש קבוע בסך של כ-37.3 מיליון במהלך המחצית הראשונה של השנה, לעומת יתרה בסך כ-143.4 מיליון דולר בסוף דצמבר 2006.
ההון העצמי הסתכם בכ-256.9 מיליון דולר, גידול של 42.8 מיליון דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת לרבעון הסתכם בכ-72.1 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים של כ-54.9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בתזרים המזומנים מפעילות השוטפת של החברה נובע בעיקר מהרווח לתקופה ומשינויים נטו בסעיפי רכוש והתחייבויות שקוזזו, בעיקר על-ידי הפקדות לקופת הפיצויים מפדיון כתבי אופציה של החברה.
רומנו הוסיף: "החברה השיגה ברבעון השני את היעדים שהציבה, הגדלת ההכנסות, צמצום ההוצאות וניהול נכון של תשומות החברה. החברה רשמה גידול בתנועת הנוסעים במחלקות היוקרה, זיהתה את הפוטנציאל והצרכים של הלקוח ושמה דגש על יעדים אסטרטגיים ישירים".
החברה המשיכה בותוכנית ההתייעלות, צמצמה קווים לא-יעילים ולא-רווחיים בשל הוצאות ביטחון גבוהות והוסיפה תדירויות ליעדים מבוקשים. כחלק מתוכנית ההתייעלות צמצמה החברה את מצבת כוח-האדם ברבעון בכ-8% שהם כ-500 משרות, צמצום שהושג בשיתוף פעולה עם העובדים. עתה מתנהלות שיחות ליצירת הסכם עבודה חדש עם נציגות העובדים.
החברה חנכה שירות צ'ק-אין מהבית והמשיכה בשיתופי הפעולה האסטרטגיים בתחומי השירות. דגש מיוחד הושם על הטיפול במגזר העסקי ונוסעי הפרימיום על-ידי הוספת תדירויות ליעדים מבוקשים.
לאל על הכנסות שנתיות בהיקף של כ-1.7 מיליארד דולר, והיא מטיסה בשנה כ-1.8 מיליון נוסעים. החברה טסה ללמעלה מ-38 יעדים ישירים בעולם וליעדים רבים נוספים באמצעות הסכמי שיתופי פעולה עם חברות אחרות. היא מפעילה כיום 36 מטוסים, ובבעלותה 29 מטוסים.