|
צים קליפורניה [צילום: צים]
|
|
|
|
|
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אומר כי העלאת מחירי ההובלה הימית בקו הישיר לארה"ב תגרום נזק של עשרות מיליוני דולר בשנה לסחר החוץ הישראלי. צים העלתה בשבוע שעבר את מחירי ההובלה הימית בקו לארה"ב בשיעור של כ-150 דולר למכולה.
הנזק מצטרף לדברי האיגוד לנזקים כבדים נוספים שהעלאת מחירים כזו גורמת, כמו האיום על יכולת התחרות של בעלי המטענים, תחרות שהיא כבר עתה קשה ביותר. שפר פנה לשרי התחבורה והתמ"ת וקרא להם לנקוט צעדים שימנעו פגיעה קשה זו בבעלי המטענים, בתעשיה הישראלית, ובסחר החוץ הישראלי.
"הדבר יפגע פגיעה של ממש בסחר החוץ של ישראל", אומר שפר בפנייתו, ומזכיר עוד כי לפני שבועות אחדים פנה לממשלה והתריע כי חברות ספנות גדולות, כמו מארסק וצ'יינה-שיפינג מפסיקות את הקווים הישירים לישראל בשל הצפיפות בנמלים והזהיר מפני השלכות של תהליך מדאיג זה.
לדבריו, "טרם חלפו שלושה שבועות, וכבר רואים את התוצאות החמורות בשטח: דווקא עתה, בחודשי הקיץ אין עיכובים, שיבושים ועומסים בנמלים. השינוי היחיד בשטח הוא שצים נשארה המוביל היחיד שלו יש קו ישיר לארה"ב, והיא מנצלת כוח מונופולי זה להעלאת מחירים. צים הפכה לגורם כה דומיננטי, עד כי חשש כבד בליבנו כי העלאת מחירים זו תהיה פתיחת סכר לחברות ספנות נוספות בקווים נוספים".
האיגוד מוסיף: "אם בעבר, לפני הפרטת החברה, יכולנו להידבר עם הנהלת צים כחברת הספנות הלאומית, על בסיס האינטרסים המשקיים של מדינת ישראל, כיום מונעת צים על-ידי שיקולים מסחריים גלובאליים, השיקול של טובת המשק הישראלי שוב אינו בראש מעייניה. שיקול זה חייב להיות בראש מעיינה של ממשלת ישראל".
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית מדגיש כי על הממשלה לבלום תהליך זה לפני שיצבור תאוצה ויגרום לנזקים כבדים נוספים.