|
הוועדה מצאה ליקויים מקצועיים בתפקוד השדה הראשי של ישראל
|
|
|
|
|
מנכ"ל משרד התיירות, שאול צמח, פנה ליו"ר הוועדה הציבורית לבחינת בטיחות התעופה ברשות התעופה האזרחית, אלוף (מיל.) עמוס לפידות, ומתח ביקורת על חומרת הדוח - לפחות בכל המדובר בשדה התעופה בן-גוריון.
צמח טוען כי הדוח שפרסמה הוועדה בשבוע שעבר הוא רק אחד מני-רבים שהוגשו במהלך השנים לגבי מצבם ותפקודם של נמל התעופה של ישראל ושל התעופה האזרחית.
"דוח הביניים מתייחס באופן מחמיר לנתב"ג", טוען צמח, ומציין כי הוא סובל משורה של פגמים ומגבלות הנובעים בין היתר מאילוצים הנובעים מאילוצי מיקום, מגבלות ביטחון ובעיות גיאוגרפיות שונות. נראה כי הצורך בהקמת שדה תעופה נוסף למדינת ישראל, הופך להיות מחויב המציאות, הן מהבחינה הבטיחותית והן מהבחינה התפעולית. שדה תעופה בינלאומי האמור לתת מענה למיליוני נוסעים יוצאים ונכנסים מדי שנה, שמרכיב נכבד מהם תיירים, חייב לפעול ביעילות, בבטיחות ובגמישות מרבית".
צמח הוסיף כי הביטויים הקשים שהוזכרו באמצעי התקשורת בהקשר לדוח, בהם "קריסת נתב"ג", "מצב חירום" ו"הערכות המדברות על ניסיונות פיגוע במטוסים", לא רק שאינם חושפים נתונים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן, אלא גורמים לפאניקה מיותרת ולדימוי שלילי ומוגזם של ענף התעופה הישראלי - כל זאת בשיא עונת התיירות היוצאת והנכנסת לישראל.
"אני סבור", סיכם מנכ"ל משרד התיירות, "כי עד שלא תסיים הוועדה את עבודתה ותמליץ את המלצותיה, אין כל סיבה להצהרות פומביות מעין אלה".
ממצאי הוועדה מצביעים על כך שהמצב הנוכחי הוא תוצאה של הידרדרות זוחלת הנמשכת זה עשרות שנים. היא חושפת "יכולת תפקוד לקויה מאוד" של רשות התעופה האזרחית; קובעת כי חוק הטייס הישראלי הוא "אנכרוניסטי ולא רלוונטי"; גורסת כי מערך התקנות הוא "אקראי ולוקה בחסר"; קובעת כי נמל תעופה בן-גוריון סובל משורה של פגמים, אילוצים ומגבלות, ואומרת כי מרחבי האוויר של ישראל המשמשים את התעופה הצבאית והאזרחית הם צפופים ועמוסים והשימוש בהם "אינו מוסדר באופן ממלכתי ראוי".
הוועדה אומרת כי בעוד שבעשורים האחרונים חלו בעולם התפתחויות משמעותיות בטכנולוגיות מתקדמות בשדות תעופה, במערכות שליטה ובקרה ובתשתיות - לישראל ההתפתחויות הללו בחלקן לא הגיעו. קיימים גם שידורים של תחנות פיראטיות הגורמים להפרעות חוזרות ונשנות לתקשורת התעופה עד כדי "איבוד שליטה על התעבורה האווירית" - ולסיכום: "מצב בטיחות התעופה בישראל הוא קשה וימשיך להידרדר, אם לא תינקטנה פעולות נמרצות ובהקדם".
קיימות מסקנות גם לגבי נמל התעופה בן-גוריון. לגבי מסלול הנחיתה וההמראה מספר 30 - יש לפעול להתקנת מערכת לנחיתה אוטומטית המותאמת לפני השטח הגבוהים יותר מזרחית לשדה. חלק מהפתרון יושג בהידברות עם חיל-האוויר. במסלו 12 יש לשדרג את המערכות לרמת דיוק שתאפשר למטוסים לנחות בנמל בתנאי מזג אוויר מגבילים.
בתחום ביטחון התעופה יש הערכת המצב ביטחונית הקובעת כי קיים סיכון לביצוע ניסיונות פגיעה במטוסים הטסים מעל שטחי יהודה ושומרון כאשר הם בדרכם לנחיתה בנתב"ג, לאחר המראתם מנתב"ג או במעבר מעל הגדה בדרכם ליעדים אחרים. המענה שניתן לתרחישים אלה כולל מספר מרכיבים פרט למאמץ איסוף מודיעיני וסידורי ביטחון בנקודות המוצא של הטיסות לישראל: הגדרת "קו סגירת שדה" האוסר פרט למצבים חריגים על טיסה נמוכה מעל שטחי יהודה ושומרון; איסור טיסה מתחת ל-6,000 רגל מעל פני הים בטיסה מעל שטחי איו"ש.