משטרת התנועה הארצית תצטייד בימים הקרובים בתריסר מכמונות מהירות מסוג חדש, המסוגלות לאתר עברייני מהירות גם במהלך נסיעה.
כך נמסר הבוקר (א' 27.10.02) לחברי ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא תאונות הדרכים, במהלך סיור במטה משטרת התנועה הארצית (מתנ"א). בכנס השתתפו חברי כנסת וקציני מתנ"א הבכירים.
שוטרי מתנ"א עורכים בימים אלה השתלמויות מבצעיות אחרונות, לריענון כושרם להפעלת מכמונות המהירות החדשות - הנקראות ואסאקר. המכשיר החדש אושר לשימוש על-ידי תובעי מתנ"א, ולדברי קציני המשטרה אף אושר על-ידי שופטי תעבורה.
לשאלת סגן השר לבטחון פנים, גדעון עזרא, נימסר כי הואסקאר אינו מסוגל להתמודד עם בעיות אי-שמירת מרחק, אלא מתמקד רק באיתור מכוניות הנוסעות במהירות מופרזת.
יתרון הואסקאר לגבי המשטרה הוא בעובדה כי יאפשר לשוטרים לתפוס עבריינים גם כאשר ניידת המשטרה נמצאת בתנועה.
הואסאקר נמצא בארץ תקופה ארוכה, אך עד כה טרם הוכנס לשימוש מבצעי. הוא מחליף את המכשירים הניידים מסוג קיי.אר 11, אשר יוצאים משרות המשטרה.
כיום מתבצעת האכיפה המשטרתית בעיקר באמצעות 100 מכשירי הממל"ז הנייחים שבידי שוטרי התנועה. מכשירים אלה עמדו לדברי קציני מתנ"א בכל מבחני בג"צ, והם מתריעים בפני השוטר על כל שגיאה בבדיקה - הנגרמת כתוצאה מתזוזת השוטר או הפרעת כלי רכב אחר לכלי הרכב החשוד.
למשטרה גם 4 ניידות המצויידות במצלמת מולטינובה אפ. 6המנציחה עבירות מהירות מופרזת - באמצעות עדשה החבוייה מאחורי לוחית הרישוי הקדמית של ניידת המשטרה.
עבירות של אי-ציות לרמזור מתועדות על-ידי 42 מצלמות, החבויות בתוך 200 קופסאות ברזל כתומות הפזורות ברחבי הארץ. חלקן של קופסאות אלה הינן אם כן "דחלילים", שמטרתן להזהיר נהגים מפני תאונות העלולות להגרם כתוצאה מאי ציות לאור האדום ברמזור. בפני חברי הועדה הוצגו תמונות מאלפות של מכוניות אשר גרמו תאונות כתוצאה מאי ציות לאור האדום ברמזור.
רמת האלכוהול בדם מאותרת על-ידי 7 "ינשופים" הנמצאים כיום בידי מתנ"א, להם עומדים להצטרף בקרוב 3 יחידות נוספות, כך שבידי המשטרה יהיו בקרוב 10 ינשופים בסך הכל.
עוד בסד"כ מתנ"א ניידת בודדת לחקר מעמיק של הגורם לתאונת דרכים. מומחי התעבורה שהשתתפו בסיור התריעו כנגד הבעייה לחקר עומק של תאונות כמתבקש מהחלטות קודמות, באמצעות הניידת הבודדת, אך קציני מתנ"א הסבירו כי הוואן המשטרתי יקר ברכישה והפעלה.
צי הרכב הדו–גלגלי של מתנ"א כולל כיום 22 אופנועים בלבד (ועוד מספר רב של קטנועים). מדובר במספר אופנועים מסוג הונדה 750 GBX המשמשים גם למשימות לווי אחמי"ם, ו-750 KLE של קווסאקי שגם בשרות היס"מ. לצי המשטרתי יצטרפו בקרוב מספר אופנועי שיטור גרמניים מסוג ב.מ.וו, הנמצאים כיום בהליכי קליטה וזיווד.
ד"ר משה בקר מהטכניון, מסר עוד בישיבה קודמת של ועדת החקירה הפרלמנטרית, כי מהירות הנסיעה מהווה רק 1.7% מהגורמים לתאונות הדרכים, בעוד שהיא מהווה 20% מכלל הדוחות המשטרתיים. בקר המליץ למשטרה להתמקד בעבירות סטייה מהנתיב למשל, המהוות לדבריו 16% מהגורמים לתאונות דרכים. לדבריו, בניגוד לדעה הרווחת, אין משטרת ישראל סובלת ממצוקת כוח אדם, ולהיפך, היא ניצבת בראש הרשימה האירופית מבחינת היחס בין מספר השוטרים לגודל האוכלוסיה.
מפקד אגף התנועה של משטרת ישראל, ניצב יעקב רז, הזים הבוקר בפני אורחיו במטה מתנ"א, את הפירסומים כאילו ביכולתם של מכשירי טלפון סלולריים - לשמש כמגלי מכמונות משטרה. לדבריו בעקבות פירסומי חברת פלא-פון, ביצעה משטרת התנועה מספר ניסויים במכשירים מהסוג הנדון, הצליבה אותם בזמן אמת מול ציוד האכיפה האלקטרוני שברשותה, והתוצאות היו שליליות לחלוטין.