|
הגבלת הפרסום מקטינה את השוק [צילום: חברת קאמל]
|
|
|
|
|
חברת גלוברנדס, שבבעלות איש העסקים ירון גזית, זכתה בזיכיון לשיווק והפצה בישראל של חברת הסיגריות השנייה בגודלה בעולם - BAT - ובכך הפכה לחברה השלישית בגודלה בשוק הישראלי בענף הסיגריות.
גלוברנדס היתה עד-כה יבואנית ומפיצה בלעדי של חברת יפאן טובאקו, ומשווקת הסיגריות קאמל, ווינסטון, מור, איב סאן-לורן ומאגנה - ועם קבלת הזיכיון לשיווק והפצת הסיגריות של חברת BAT היא תשווק גם את סיגריות קנט, פאל-מאל, רוטמנס, ווג ו-וייסרו.
להערכת החברה, עם ביצוע המהלך העסקי יגיע מחזור המכירות שלה בישראל לכ-1.4 מיליארד שקל. ירון גזית אמר:"במהלך השקיעה גלוברנדס כ-20 מיליון שקל - בהגדלת כוח-האדם מ-18 עובדים ל-130 עובדים, ובהגדלת צי הרכב מ-12 מכוניות לכ-100 מכוניות". גזית שימש בעבר בתפקידים שונים בחברת קוקה-קולה, הוא היה סמנכ"ל בחברת המזון זן-לכל, מפקח ויועץ שיווקי של חברות סיגריות, ובשנת 2001 הקים את גלוברנדס.
עד לביצוע המהלך היו לחברה פחות מ-8% מנתח שוק הסיגריות בישראל. עתה החברה פתחה מטה מרכזי באזור התעשיה של נתניה, ו-4 מרכזי הפצה אזוריים ברחבי הארץ. הפעילות השיווקית הורחבה לכ-9,000 נקודות מכירה של סיגריות ברחבי הארץ. לדברי גזית "בעקבות המהלך רב המשמעות בשוק הסיגריות בישראל, התחזק מעמד גלוברנדס בשוק הקמעונאי באופן משמעותי -תוך ניצול היתרון לגודל, למתן שירות ברמה מקצועית גבוהה והרחבת הפעילות בענף".
החברות שמייצגת גלוברנדס הן החברות הבינלאומיות השנייה והשלישית בגודלן בעולם בתחום מוצרי הטבק. לכל אחת מהן מכירות שנתיות של עשרות מיליארדי דולרים, הן מעסיקות עשרות אלפי עובדים בעשרות מפעלים הפזורים בחלק מ-180 המדינות בהן בו פעילות. לכל חברה מותגי סיגריות רבים, כשהידועים שבהם סאלם, סילק-קאט, לאקי סטרייק, קאמל, דאנהיל, קאמל, ווינסטון, מור, איב סאן-לורן, קנט, פאל-מאל ווג, ורוטמנס.
עפ"י נתוני סטור-נקסט לשנת 2006, בישראל נמכרות בשנה כ-8 מיליארד סיגריות (כ-400 מיליון חפיסות) בערכי מכירה לצרכן של כ-6 מיליארד שקל. החברה המובילה בארץ עם כ-50% נתח שוק היא פיליפ מוריס, המשווקת על-ידי חברת אליישר, עם המותגים מרלבורו, L&M ופרלמנט. דובק היא השנייה בגודלה (30%) עם הפצה של המותגים טיים, נובלס, גולף וברודווי. במקומות השלישי נמצאת עתה גלוברנדס.
חלק הארי של הסיגריות בישראל נמכר בקיוסקים, פיצוציות וחנויות נוחות. בסה"כ נמכרות הסיגריות בארץ בכ-10,000 נקודות מכירה, והנאמנות למותג בתחום הינה כ-80% - גבוהה מאד בהשוואה לכל מוצרי הצריכה האחרים. על-רקע מגבלות על השיווק, הפרסום, המכירה והעישון - חל בגודל השוק צימצום קל לאורך השנים.