17 חברות השכרת רכב וליסינג, המאוגדות בארגון הישראלי להשכרת רכב, עתרו (יום א', 3.11.02) לבג"צ כנגד שר התחבורה, שר האוצר, חברת "חוצה ישראל" וחברת "דרך ארץ".
בעתירה מבקשות החברות מבג"צ לבטל את סעיף 6א לחוק כביש האגרה הקובע כי בעל הרכב הוא האחראי, באופן מוחלט, לתשלום האגרה. משמעות ההוראה לגבי חברות השכרת רכב וליסינג, בהן קיימת הפרדה בין בעל הרכב לבין המשתמש בו, היא חיובן של חברות ההשכרה והליסינג באגרה בגין מעבר רכב שכור בכביש האגרה, מבלי שתהא להן יכולת להסב את החיוב לשוכר, כמקובל בעבירות תעבורה וחניה.
משה מירון, מנכ"ל הארגון הישראלי להשכרת רכב אמר:"חברות השכרת הרכב והליסינג מחזיקות בצי של כ-100 אלף כלי רכב. דרישות החוק מגלגלות למעשה את כל תשלומי האגרה לרכבים אלה על חברות ההשכרה ובנוסף מאלצות אותן להקים מנגנון גביה, בעלות של עשרות מיליוני ש"ח". לדברי מירון, הפגיעה הקשה בחברות השכרת הרכב נעשית למעשה לטובתו ולרווחיותו של גוף כלכלי פרטי אחר, כשכל תכליתה של הפגיעה היא להקל על חברת דרך ארץ בגביית האגרה.
בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב, יחיאל שמיר וזאב זייטמן, מתבקשים שופטי בית המשפט העליון להוציא צו על תנאי שיחייב את שרי התחבורה והאוצר ואת חברות "חוצה ישראל" ו-"דרך ארץ" להסביר מדוע לא תשונה הוראת חוק כביש האגרה. בנוסף ביקשו העותרים מבית-המשפט להוציא צו ביניים שיורה לעכב כניסת הוראת הסעיף לתוקף או לחלופין לעכב את חיוב חברות ההשכרה בגין מעבר רכביהן בכביש האגרה.
העותרים מבקשים כי לנוכח הכוונה להתחיל לגבות אגרה בזמן הקרוב, יקיים בית-המשפט דיון דחוף בסוגיה.
בכתב העתירה מסופר כי חברת דרך ארץ הודיעה לפני מספר ימים כי החל מחודש ינואר 2003 תחל בגביית אגרה מהעוברים בכביש. החיוב יעשה בשיטת זרימה חופשית, באמצעות מערכת חיוב אלקטרונית, הכוללת מצלמות אוטומטיות אשר יזהו את הרכב העובר, יעבירו נתונים למערכת ממוחשבת, ויחייבו בתשלום האגרה את בעל הרכב הרשום במחשבי משרד הרישוי, ולא את המשתמש ברכב.
לטענת העותרים, חוות דעת כלכלית שהוכנה על-ידי אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר המצורפת לעתירה, מעלה כי היקף ההוצאות בהן תישאנה חברות ההשכרה והליסינג רק בשנה הראשונה, בגין הקמת מנגנון חיוב וגביה ובגין הסיכון המוטל עליהן נאמד ב-13 מיליון ש"ח. היקף ההוצאות שיושתו על החברות במהלך עשר השנים הקרובות נאמד על-פי חוות הדעת בכ-70 מיליון ש"ח.
מירון ציין בנוסף כי בשנה וחצי האחרונות התקיימו מגעים עם חברת דרך ארץ וחברת כביש חוצה ישראל, במטרה למנוע או למזער את הפגיעה בחברות ההשכרה והליסינג.
"מגעים אלו לא צלחו, שכן דרך ארץ וחוצה ישראל סירבו להגיע להסדר שמגלם את הוצאות של חברות ההשכרה ואת הסיכון המוטל עליהן באחריות לנסיעתם של 100 אלף כלי רכב בכביש האגרה. זאת, תוך התעלמות מהעובדה שחברות ההשכרה צפויות לחסוך לחברות דרך ארץ וחוצה ישראל עלויות גביה כבדות בגין הגביה המרוכזת" אמר מירון.
בעתירה נטען גם כי קיימים קשיים טכניים במערכת החיוב והגביה הממוחשבת, המונעים העברת מידע עדכני על חיוב באגרה לחברות ההשכרה, דבר המונע מחברות ההשכרה לדרוש במועד החזרת הרכב השכור, את התשלום בגין חיוב באגרה משוכר הרכב.
בנוסף מבקשות חברות ההשכרה והליסינג כי בית המשפט יורה שאם לא תבוטל הוראת החוק המטילה את החיוב על בעל הרכב, תחוייב חברת דרך ארץ להגיע להסדר עפ העותרות, אשר ישקף את העלויות, ההוצאות והסיכון המוטל על החברות. בנוסף, מתבקש בית המשפט להורות לבצע את השינויים הנדרשים במערכת החיוב האלקטרונית שיאפשרו קבלת מידע עדכני ומיידי אודות גובה החיוב של כלי הרכב שבבעלות חברות ההשכרה.