|
ההתניות בעיקר בפריפריה - אך גם במרכז הארץ [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
הבנקים ממשיכים לבצע התניית שירות בשירות, ולחייב לקוחות לפתוח תוכניות חיסכון כתנאי לקבלת אשראי, וזאת למרות פסיקות בתי המשפט שקבעו מפורשות שאין לבצע התניות כאלה. כך טוען אמנון שורץ, מנכ"ל חברת שגיא חישובי ריבית, המתמחה בבדיקת חשבונות בנקים וייעוץ כלכלי.
לדבריו, הבנקים נוהגים באפליה, ומבצעים התניות בעיקר בחשבונות של לקוחות בינוניים וקטנים, ולא בחשבונות של לקוחות גדולים. ההתניות מבוצעות בעיקר באזור הפריפריות ופחות באזור המרכז - אך בהחלט נרשמים מקרים גם במרכז.
עו"ד אופיר צברי ממשרד צברי-יובל, אומר כי במקרים רבים הבנקים מנצלים את התלות של הלקוח הקטן בבנק ומחייבים אותו לפתוח תוכניות חיסכון ללא שום הגיון כלכלי. "המניע להתניה האסורה נובע בדרך כלל מניסיון של מנהל סניף בנק להגדיל את הצלחת סניפו בשל התחרות בין סניפי הבנק.
"כשקיים אינטרס של הבנק להגדיל את הפיקדונות במט"ח, מונחים הסניפים לשווק ללקוחות השקעת כספים בפיקדונות במטבע זר. ללקוח המצוי ביתרת חובה אין שום אינטרס לשים את כספו בפיקדון הנושא ריבית נמוכה, במקום להקטין את יתרות החובה הנושאות ריבית גבוהה, אך לעיתים הוא נכנע לתכתיבי הבנק בשל חששו שהבנק יפסיק לו את האשראי לאלתר".
מחברת שגיא נמסר כי חל גידול בכמות הלקוחות המגישים תלונות ותביעות בנושא של התניית שירות בשירות. ב-90% מהתיקים, הבנקים מתפשרים עם הלקוחות מחוץ לכותלי בית המשפט, וזאת בשל הפסיקות הקיימות בנושא.