|
רומנו. כרטיס טיסה משולב לרחבי הארץ [צילום: אל על]
|
|
|
|
|
הערכות: אל על תרמוס את ארקיע וישראייר
|
|
|
|
|
אל על, שהיא חברת התעופה הגדולה ביותר בשוק הישראלי, ומבצעת כיום רק טיסות בינלאומיות, מתכננת להתחיל לבצע טיסות פנים. החברה הודיעה היום (ג', 30.10.07) כי הגישה בקשה רשמית בנושא למנכ"ל רשות התעופה האזרחית, אודי זוהר.
למהלך הזה משמעויות נרחבות ומהותיות על מפת התעופה בישראל: אישור כזה, אם יינתן לחברה, עשוי לפגוע קשות בשתי חברות התעופה המסחריות האחרות הפועלות בארץ - ארקיע וישראייר, שנתח עיקרי מהכנסותיהן מגיע מהטיסות שהן מבצעות בתוך ישראל - ובעיקר לאילת.
אל על דורשת עתה למנותה "כמוביל נקוב בקווים הפנים-ארציים". המהלך העיקרי שיגיע מכך יהיה הצעת טיסות המשך לתיירים המגיעים לארץ ונוחתים בנתב"ג. כיום נוחתים נוסעי אל על בשדה התעופה המרכזי של ישראל - וממשיכים לאילת בטיסות החברות המתחרות.
מנכ"ל אל על, חיים רומנו, ציין כי "החברה סבורה כי מינויה כמוביל פנים-ארצי ייטיב עם הצרכן הישראלי - ויאפשר לו להנות ממגוון שירותיה הטובים של החברה גם בטיסות בתוך הארץ. הדבר יאפשר גם את עידוד התיירות לישראל באמצעות מכירת כרטיס משולב לתיירים - הכולל את הקווים הפנים-ארציים".
חברת התעופה הלאומית לשעבר, שהופרטה ועברה לבעלות משפחת בורוביץ - לשעבר הבעלים של ארקיע, בשותפות גופים נוספים, ניסתה בעשור האחרון מספר פעמים לזכות באישור לפעול בקווים הפנים-ארציים, אך נענתה בסירוב מצד מינהל התעופה האזרחית ומשרד התחבורה. המינהל, שהפך בינתיים לרשות, שאף לשמור על איזון בתעופה בישראל; לאל על זכויות על רובם ככולם של הקווים הבינלאומיים המרכזיים מישראל ואליה - וארקיע וישראייר מבצעות את כל טיסות-הפנים.
קיים בעניין גם פן אישי - בעוד שמנכ"ל ארקיע לשעבר, ישראל בורוביץ, הפך ליו"ר אל על, הפך מנכ"ל אל על לשעבר, רפי הרלב, ליו"ר ארקיע.
לסיכום - בעידן התעופה המודרנית ומדיניות השמיים הפתוחים הנהוגה כיום ברוב העולם, נוצרה אנומליה בענף בישראל - אל על הייתה לאחת מחברות התעופה הגדולות הבודדות שאינן רשאיות לבצע טיסות פנימיות במדינה שבה היא פועלת ורשומה.
אל על, עם צי מטוסיה הכולל כ-40 מטוסי נוסעים ומטען, עשויה "לרמוס" את מתחרותיה הקטנות יותר. לאל על גם חברה-בת לטיסות שכר - סאן-דור - המפעילה מטוסי בואינג-757 בטיסות בינלאומיות.