|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

חמולות פואד בחברת החשמל

שיעור גבוה של העסקת בני משפחה בתאגידים הציבוריים "ההנהלות מאפשרות היווצרות חמולות של קרובים ומקורבים" שר התשתיות דאג למינוי כמאה מקורבים
19/11/2007  |   משה ריינפלד   |   חדשות   |   תגובות
מאת: משה ריינפלד  |    |  תגובות
מינה לא פחות ממאה מקורבים

שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן-אליעזר, התערב אישית בקידום עניינים הנוגעים להעסקת עובדים בחברת חשמל (חח"י) ובחברת תשתיות נפט ואנרגיה, וזאת בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. כך קובע מבקר המדינה בדוח ביקורת על שמונה תאגידים ציבוריים.

מהדוח עולה כי בן-אליעזר הפנה בשנים 2006-2005 כ-100 פניות - במישרין או בעקיפין - לחברת החשמל בבקשה שתסייע לקדם עניינים הנוגעים להעסקת עובדים מסוימים. רוב הפניות נעשו באמצעות מנהלת לשכתו. 15 מן הפניות נעשו לאחר שחברי מרכז מפלגת העבודה פנו לשר בבקשה שיסייע לקדם עניינים הנוגעים לבני משפחתם או לאנשים אחרים, וזאת בניגוד להנחיה שפרסם היועץ המשפטי לממשלה. שתיים מ-15 הפניות נגעו להעסקתם של חברי מרכז מפלגת העבודה שחברת החשמל קיבלה לעבודה.

המבקר גם אומר כי מנכ"ל תשתיות נפט קיבל במאי 2005 לתפקיד מנהל ארגון ושיטות, עובד שלפי מסמכי החברה הפנה השר בן-אליעזר. העובד קודם בספטמבר 2006 לתפקיד בכיר בחברה בהליכים לא תקינים, שלא עמדו בדרישות של תקנות פקידים בכירים.

חמולות של קרובים ומקורבים

מבקר המדינה בדק את סדרי העסקת העובדים בשמונת התאגידים, ובכולם מצא שיעור גבוה של העסקת בני משפחה ומקורבים. המבקר ציין במפורש תופעה שבה "ההנהלות מאפשרות היווצרות משפחות מורחבות - "חמולות", של קרובים ומקורבים". בתאגידים אחדים התגלתה מעלים הממצאים חשש שעובדים בכירים וחברי ועדים ניצלו את תפקידם או את עוצמתם כדי להביא להעסקת קרוביהם. ברשות שדות תעופה, למשל, יש ליו"ר ועד העובדים הכללי 19 קרובים מדרגה ראשונה ועוד 12 קרובים מדרגה רחוקה יותר המועסקים ברשות.

המבקר גם אומר כי באחדים מהתאגידים עולה חשש שההנהלות שלהם אפשרו לעובדים בכירים וחברים בוועד העובדים לנצל את העוצמה שהקנה להם תפקידם כדי להביא להעסקת קרוביהם. כמו כן נמצא שכמה עובדים בכירים כיהנו גם כחברי ועד, והדבר יצר מצב של ניגוד עניינים.

המבקר הציג לפני רשות החברות הממשלתיות את ממצאיו והמליץ לה לשנות את תקנות החברות הממשלתיות כדי יבהירו שאסור להעסיק קרובי משפחה באותה יחידה, אף אם אין ביניהם יחסי כפיפות; לקבוע כללים מיוחדים ומפורשים האוסרים על עובדים ביחידות העוסקות בשכר ובמשאבי אנוש לטפל בתנאי ההעסקה של קרובי משפחה שלהם; ולהחיל את המגבלות על העסקת קרובי משפחה על כלל העובדים בחברות, ולא רק על העובדים בשש דרגות השכר הגבוהות.

שמונה תאגידים

התאגידים שנבדקו הם רשות שדות התעופה (רש"ת); רכבת ישראל; נמל אשדוד; נמל חיפה; דואר ישראל; חברת החשמל; מקורות; וחברת תשתיות נפט ואנרגיה (תש"ן). הבדיקות נעשו בתקופה שבין מאי 2005 לפברואר 2007.

הביקורת העלתה, כאמור, שיעור גבוה של קרובי משפחה בין המועסקים. לדברי המבקר, שיעור כזה עלול ליצור יחסי כפיפות בין קרובים, ניגוד עניינים בפעילותם, ויצירת קבוצות גדולות של עובדים קרובי משפחה בעלי עמדות כוח, שביכולתן לפגוע בניהולו התקין של אותו גוף. "העדפת העסקה של קרובים בתאגיד ציבורי פוגעת בעקרון שוויון ההזדמנויות ומונעת ייצוג הולם בעבודה לכל קבוצות האוכלוסיה וכן פוגעת באמון הציבור ברשויות ובחובת הנאמנות שלהן כלפי הציבור", אומר המבקר.

בדצמבר 2005 הועסקו בשמונת התאגידים שנבדקו כ-27,700 עובדים, ול-6,265 מהם היו קרובי משפחה בתאגיד שבו עבדו. בחברת חשמל הועסקו 3,551 קרובי משפחה ושיעורם בקרב עובדי החברה הגיע לכ-27%. שיעור העסקת קרובים בשאר התאגידים היה: נמל אשדוד - 44%; נמל חיפה - 25%; רש"ת - כולל עובדי הביטחון 22%; דואר - 15%; מקורות - 14%; רכבת - 13%; ותש"ן - 6%. בנוסף על כל אלה מועסקים גם קרובים שהעסקתם לא נאסרה או הוגבלה במפורש.

נציגי העובדים נתנו ציונים גבוהים לקרוביהם

בנמלי אשדוד וחיפה: רווח הנוהג של העדפת קרובי משפחה בקבלת עובדים בעת שניהלה אותם רשות הנמלים. בספטמבר 2000, עקב עתירה לבג"צ, התחייבו הרשות והממשלה לפני בג"צ ולחדול מנוהג זה. בנמל אשדוד אף ניתן ביטוי להתחייבות זו בהסכם קיבוצי שנחתם ב-2004. אולם גם לאחר מתן ההתחייבות לבג"צ נמשכה בנמלים העדפת קרובי משפחה בקבלת עובדים חדשים. ההנהלה לא הצליחה להבטיח שתהליך בחירת המועמדים לעבודה יהיה שוויוני, תחרותי ושקוף הדבר לא עלה בידיה. נציגי ועד העובדים בוועדת הקליטה נטו לתת ציונים גבוהים למועמדים שהיו להם קרובי משפחה בנמל וציונים נמוכים במיוחד למועמדים האחרים, ובכך הקטינו את סיכויי המועמדים האחרים להתקבל לעבודה.

בחברת מקורות, גיוס עובדים זמניים נעשה בידי היחידות המרחביות, פעמים רבות בשיטת "חבר מביא חבר", בלא מעורבות של הנהלות המרחבים, אומר מבקר המדינה. על-פי הסכם קיבוצי שנחתם עם עובדי מקורות, לעובד זמני במקורות שהסתיימה תקופת עבודתו תהיה עדיפות על עובד חדש בקבלת משרה שהתפנתה בחברה. בהסכם הקיבוצי גם נקבע כי בקליטת עובדים מחוץ לחברה תינתן עדיפות לבני עובדים, ויהיה ניתן לאייש משרות בעובדי החברה רק בהסכמה בין החברה ובין נציגות העובדים.

הסמנכ"ל חתם על חוזה העסקת בנו

גם איוש המשרות בתש"ן לא נעשה לפי נהליה. היא לא הקפידה לאייש משרות תוך מתן שוויון הזדמנויות ותחרות הוגנת למועמדים מקרב כלל הציבור. למשל, תש"ן לא קבעה בנהליה דרישה לפרסם בכלי התקשורת מודעות דרושים לתפקידי אבטחה, וגייסה מאבטחים בשיטת "חבר מביא חבר".

המבקר מוסיף כי נמצאו מקרים שבהם לא הקפידו התאגידים שנבדקו על אי-העסקת קרובי משפחה בתפקידים שיש בהם יחסי כפיפות או בתפקידים שיש בהם ניגוד עניינים.

ברכבת ישראל נמצא, למשל, כי סמנכ"ל למינהל חתם על חוזה העסקה של בנו; מנהלת ענף מינהל וכוח אדם המליצה על קידום בנה בדרגה; מפקח ומדריך נהגים ארצי הסמיך את אחיינו כנהג קטר; ומנהל אגף הממונה על אחיו המליץ לקדמו בדרגות ובתנאי שכר.

בנמלי אשדוד וחיפה הועסקו בני משפחה באותה מחלקה ובאותו מדור גם לאחר שהנמלים נהפכו לחברות. שתי החברות הודיעו למבקר המדינה כי בשל הסכמים קיבוציים שנחתמו עם עובדיהם לפני הקמתן, לא ניתן למנוע כפיפות בין קרובי משפחה בשיבוץ עובדים בצוותי עבודה.

לפי נתוני חברת החשמל, לעשרה עובדים יש קרובי משפחה המועסקים עמם ביחסי כפיפות. כ-120 עובדים נוספים, ובהם עובדים שהתקבלו לעבודה בתקופה שנבדקה, מועסקים עם קרוביהם באותה מחלקה.

בעיקר קרובי בכירים

לגבי העסקת קרובי משפחה של עובדים בכירים ושל חברי ועדים, מתברר כי בכמה מחלקות כוח אדם בחברת החשמל מטופלים ענייני כוח אדם של קרובי המנהלים של אותן מחלקות. לבעלי תפקידים בכירים בחברה, לבעלי תפקידים באגף משאבי אנוש ולחברי הוועדים יש שיעור גבוה במיוחד של קרובי משפחה המועסקים בה - בין 34% ל-64%, זאת אף שמבקר המדינה הצביע על ליקויים דומים בדוח ביקורת בשנת 2003. לאחד מחברי הוועד בדרום היו בעת הביקורת שמונה קרובי משפחה מדרגה ראשונה.

לבעלי תפקידים בתחום מינהל כוח אדם ושכר ברכבת ישראל יש קרובי משפחה רבים בחברה. כלתה של מנהלת ענף מינהל וכוח אדם, למשל, מועסקת כרכזת שכר, תפקיד הכרוך בקשרי עבודה בינה לבין חמותה; והמנהלת האמורה מינתה את אחות כלתה לממלאת מקומה בהיעדרה.

נמל אשדוד והרכבת לא ניהלו מאגר מידע ורישום שוטף של קרובי משפחה המועסקים בהם. בשאלון קבלה לעבודה בחברת מקורות נשאל המועמד, בין היתר, על קרובי משפחה העובדים בחברה, אך לא הייתה בו הגדרה של קרוב משפחה. חלק מהעובדים במקורות ובנמל אשדוד לא הצהירו כלל על קרוביהם ואחרים דיווחו רק על מקצתם.

קרובי המשפחה של ראש הוועד

ברשות שדות התעופה יש ל-13 מ-29 מחברי הוועדים ששימשו בתפקיד זה משנת 2000 קרובי משפחה העובדים ברשות, ובסך-הכל 29. שלושה מ-19 הקרובים מדרגה ראשונה של יו"ר הוועד ברשות מכהנים איתו כחברי ועד. מצב זה מקנה ליו"ר הוועד ולבני משפחתו עמדת כוח בלתי סבירה שעלולה לגרום לקיפוח זכויות עובדים שאינם בני אותה משפחה, לפגוע ביכולת הניהול של הרשות ולתקלות ניהוליות עד כדי פגיעה בטוהר המידות, אומר המבקר.

ל-45 עובדים שהיו חברים בנציגות העובדים הארצית במועצת העובדים של הדואר היו 19 קרובי משפחה שהועסקו בדואר (כ-42%), שיעור זה גבוה כמעט פי שלושה מהשיעור הממוצע של קרובים בדואר. במקורות היו ל-15 מחברי ארגון העובדים קרובי משפחה שהועסקו בחברה בסוף שנת 2005. למזכיר ארגון עובדי מקורות שני קרובים בחברה, שניהם גם חברים בארגון העובדים.


חברת חשמל: הטיפול ייקח עוד זמן


דירקטוריון חברת החשמל אומר בתגובה לדברי המבקר: "החברה עושה מאמצים ליישם נהלים של קליטת עובדים שמבטיחים מתן שוויון הזדמנויות ואף מונעים העדפת קרובי משפחה. דירקטוריון חברת החשמל מנסה זה כמה שנים לטפל בתופעת העסקת קרובי משפחה בחברת החשמל. במסגרת זאת, משתף הדירקטוריון פעולה עם גורמי הביקורת והאכיפה במדינה, ובהם רשות החברות הממשלתיות, הממונה על השכר באוצר ומשרד מבקר המדינה.

טיוטת הדוח של משרד מבקר המדינה, אשר הוצגה לפני כמה חודשים לחברה, נלמדה על-ידי הנהלת החברה והדירקטוריון, אשר החלו מייד בפעולות ליישום הלקחים. במסגרת זו , וכחלק משיתוף הפעולה עם משרד המבקר, מנסה הנהלת החברה למפות בצורה מדויקת יותר את ממדי התופעה בחברה, במקביל להוצאת נהלים ברורים אשר באים לצמצם למינימום את התופעה.

יש לזכור שתופעת העסקת הקרובים הונהגה בחברה במשך שנים רבות והמצב הנוכחי כפי שהוא מופיע בדוח המבקר הינו תופעה מצטברת של אותן שנים.

למרות נחישותם של הנהלת החברה והדירקטוריון צפוי כי הטיפול בתופעה בחברה ייקח עוד זמן. בכל המקרה, עושים דירקטוריון החברה וההנהלה כל אשר לאל ידם על מנץ לקצר את טווח הזמן בשיתוף פעולה מלא, כאמור, עם הרשויות ומשרד מבקר המדינה בראשן".

נמל אשדוד: רק שליש מהעובדים הם קרובי משפחה

חברת נמל אשדוד אומרת בתגובתה:"דוח מבקר המדינה מתייחס לתקופה מאז הקמת נמל אשדוד, ועל כן הנתונים המוצגים בו הם תולדה של 41 שנה שבהם נמל אשדוד פועל. הדוח אינו משקף את פעילותה של החברה מאז כניסתה לתפקיד, במסגרת הרפורמה בנמלים, בפברואר 2005. במסגרת פעילות זו מקפידה החברה לגייס עובדים בתהליך מכרז פומבי, שקוף והוגן על-פי כישורים, וכיום, אחוז קרובי המשפחה בנמל עומד על 34%-32%. לא ניתן לשנות נתון זה במחי יד, ועל כן חברת נמל אשדוד פועלת באופן מתמשך לצמצם נתון זה לאורך השנים.

החברה ניהלה מאבקים משפטיים שבהם הציגה את עמדתה בנושא קליטת עובדים בשנים
2007-2004 ופעלה על-פי פסקי הדין שניתנו.

הנהלת חברת נמל אשדוד פועלת באופן מתמשך לצמצום אחוז קרובי המשפחה בנמל באמצעות פרסום מכרז פומבי שוויוני ותחרותי לכל תפקיד; 65% מהציון הסופי נקבע במכון חיצוני; קביעת קריטריונים ברורים לגבי איסור לעבודה באותה משמרת של קרובי משפחה למניעת ניגודי עניינים וכפיפויות בין קרובי משפחה ומעקב מצד המנהלים וסדרני העבודה על אי שיבוץ קרובי משפחה לאותה משמרת, על-פי קריטריונים אלו; ביטול ההגבלה הגיאוגרפית של עבודה בנמל רק לתושבי אשדוד ופתיחת המכרזים לכל תושבי הארץ; חובת דיווח על קירבת המשפחה מייד עם הגשת המועמדות; לכמה תפקידים (מזכירות של מנכ"ל וסמנכ"לים ועבודה משפטית במחלקות המשפטיות נאסרה לחלוטין ההעסקה למי שיש לו קרובי משפחה בנמל".

רכבת ישראל: אנחנו מקפידים

בתגובה על דברי המבקר אומרת רכבת ישראל: "עד שנת 2003 פעלה רכבת ישראל כחלק מרשות הנמלים והרכבות ובמסגרת זו לא חל כל איסור על העסקת בני משפחה ברשויות ממשלתיות. מאז, הפכה רכבת ישראל לחברה ממשלתית ונקבעו נהלים מחמירים בנושא קליטת קרובי משפחה. תקנות רשות החברות שהגבילו משנת 2005 קליטת בני משפחה מיושמות באופן מלא וללא חריגה".

תאריך:  19/11/2007   |   עודכן:  19/11/2007
משה ריינפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמולות פואד בחברת החשמל
תגובות  [ 31 ] מוצגות   [ 31 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
19/11/07 17:57
2
דואג לאנשיו
19/11/07 18:40
3
י.צ.
19/11/07 19:34
4
חץ
19/11/07 19:36
 
נסים גבאי
19/11/07 21:16
5
ווזיר
19/11/07 19:40
 
ידע אישי
20/11/07 08:58
6
צחי הנגבי
19/11/07 20:23
7
יופי פואד
19/11/07 20:39
 
אשרי המאמין
19/11/07 22:15
8
לפואד יש חסינות
19/11/07 21:07
9
פואד
19/11/07 21:29
 
א.ל. רמת-גן
19/11/07 22:05
10
העליון זה מותר?
19/11/07 21:38
11
חכמת המסכן
19/11/07 21:38
12
hezi1
19/11/07 22:21
13
אנ"ש, פתק, פרוטקצ
19/11/07 22:54
14
T.N.T. ת"א
19/11/07 22:55
15
צחי הנגבי לדין
19/11/07 23:45
16
חח"י
19/11/07 23:45
17
חצי הנגבי
19/11/07 23:48
18
אמנון לוי
20/11/07 00:54
19
פלטי בן לאדן
20/11/07 04:10
20
שרביט
20/11/07 07:56
21
שועל עולה מהמדבר
20/11/07 08:14
22
לסיירת שקד
20/11/07 08:53
23
.
20/11/07 09:11
24
.
20/11/07 09:13
25
רוני קופרבאום
20/11/07 11:30
26
י.ל.
20/11/07 11:32
27
בניהו
20/11/07 15:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד מבקר המדינה בדק במסגרת הכנת הדוח השנתי את שילוב בוגרי העתודה האקדמית בצה"ל.
19/11/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה אהוד אולמרט התערב בעת שהיה שר התעשיה והמסחר, בתהליך אישור בקשות של איש העסקים רחמים "רמו" בן שושן, פעיל הליכוד בצפון וחבר מרכז הליכוד, לאישור מימון פרויקטים במרכז ההשקעות שבמשרדו. כך עולה מביקורתו של מבקר המדינה על טיפול מרכז ההשקעות במתן אישורים לחברות ב"קבוצת מרינה" שבשליטת בן שושן.
19/11/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות
המבקר גילה כי הטמנת אשפה, הערמתה ושרפתה באתרים שאינם מוסדרים גורמות לפגיעה באיכות הסביבה ובבריאות הציבור, הפגיעה גדולה אף יותר אם הפעילות האמורה נעשית בנחלות, בסמוך לבתי מגורים, שכן הדבר גורם לחשיפתה של אוכלוסיית היישובים הן למפגעים שפגיעתם מיידית, כגון זיהום אוויר, והן למפגעים שהשפעתם תורגש רק בטווח הארוך ולפיכך פגיעתם עתידית, כגון זיהום מי תהום.
19/11/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
השר לביטחון פנים, אבי דיכטר אישר היום (ב', 19.11.07) סבב מינויים במשטרה על-פי המלצת המפכ"ל, דודי כהן. בין הקצינים שיקודמו: תת-ניצב יואב סגלוביץ', מי שהוביל את תיק החקירה נגד הנשיא לשעבר, משה קצב; תת-ניצב בנצי סאו, מי שהיה בעבר מפקד מג"ב, ולא קודם תקופה ארוכה בשל תפקודו הלקוי באירועי אוקטובר 2000 באום-אל-פחם.
19/11/2007  |  עומר עמנואל  |   חדשות
המבקר בדק את קריית שדה התעופה שהוקמה בסמוך לשדה הראשי של ישראל, בן-גוריון. הביקורת עסקה בתהליך התכנון והבנייה של מתחם קריית שדה התעופה (קשת), והבמקר קובע כי הוא מעיד על כשל, בעיקר של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ליישם את עקרונות התכנון ואת הוראות התכנון שקיבלו את ביטוים בתוכניות הסטטוטוריות החלות על האזור.
19/11/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
איתמר לוין
איתמר לוין
קל וחומר ממכבי חיפה והפועל תל אביב    הדחיינות של נתניהו והרס משרד החוץ    התנ"ך נגד הרב יצחק יוסף    ההפקרות והטמטום של יצחק גולדקנופף    וכרגיל - איתמר בן-גביר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il