|
טריאתלון. הממשלה קיבלה פניות לסיוע בפיתוח תשתיות תיירות ספורט [צילום: ג´קי רבינוביץ]
|
|
|
|
|
מצנחים ממונעים. היעד - הבאת אליפויות בינלאומיות למדינת ישראל
|
|
|
|
|
מדינת ישראל יכולה לרתום את הספורט העממי לקידום התיירות הנכנסת. כך נקבע היום (ה', 6.12.07) בכינוס בנושא תיירות וספורט שנערך ביוזמת התאחדות המלונות, אירגון סקול ישראל, משרד התיירות, לשכת מארגני התיירות הנכנסת, אל-על והמכללה לחינוך גופני זימן במכון ווינגייט.
שר התיירות, יצחק אהרונוביץ', שפתח את הכנס, הזכיר כי המשרד קיבל לאחרונה פניות רבות לסיוע בפיתוח תשתיות ובהבאת תחרויות לארץ. בין היתר מוזכר ענף הרכיבה על האופניים. אהרונוביץ' גילה כי המשרד אישר תקציבים לבניית שביל אופניים מתל אביב לירושלים, והוא מסייע בימים אלו בבניית שביל האופניים עוקף כנרת. לדברי השר, ישנם תיירים רבים בעולם שמתעניינים בשבילי האופניים בישראל, וכך גם בתחום הגולף.
מנכ"ל התאחדות המלונות, שמואל צוראל, אמר כי אין טבעי מלחבר את היתרונות היחסיים של מדינת ישראל בתחום התיירות: היסטוריה מפוארת וערש התנ"ך - לאירועי ספורט עממי עם שיווק נכון בחו"ל. לדברי צוראל, אפשר ליצוק תכנים היסטוריים במסלולי האופניים, אפשר לבנות את מרתון טבריה כמוצר תיירותי החוצה אתרים הקדושים לנצרות, ואפשר לבנות אירועי ספורט עממי בירושלים וסביב המצדה. "הכל עניין של שיווק נכון", אמר.
יו"ר מועצת המנהלים של אל-על, ישראל בורוביץ, בחר לבקר, ואמר כי בעשרים השנים שהוא בתחום, התחלפו 16 שרי תיירות ו-2 שרי תחבורה. "אנשי אגף התקציבים של האוצר לא מבינים בשיווק", אמר, "וקשה להאמין כי יתנו לקדם את תיירות הספורט לישראל. גם יוזמת הקזינו היא בזבוז זמן. קזינו לא יביא לישראל תייר אחד נוסף, כי העולם מלא בבתי קזינו, לעומת זאת, תיירות ספורט יכולה להביא לישראל מדי שנה מאות אלפי תיירים נוספים".
איש פרסום צימט, דני צימט, האחראי על מערך הפרסום של ממשלת טורקיה בישראל, אמר כי טורקיה משקיעה בבניית מגרשי גולף יוקרתיים כדי למשוך תיירי גולף, השקיעה בבניית מסלול מירוץ מכוניות כדי לארח את מרוץ הפורמולה 1 - ובכלל היא משקיעה תקציבים אדירים בבניית מתקני ספורט לצורך משיכת תיירים ובשיווק נכון של תשתיות הספורט.
צימט הציע להפיק מפה מסודרת של כל אירועי הספורט העממי בישראל על פני השנה, לבנות מתאר מפורט של מתקני הספורט והמסלולים על פני מפת ישראל ולשווק את החומר בעיקר באמצעות האינטרנט לקהלים חובבי ספורט. צימט אף הציע לצאת בחבילות "שיווק גרילה", כלומר - לנצל את תדמית ישראל כארץ צבאית כדי לשווק חבילות ספורט אקסטרים.
מנכ"ל איסתא ספורט, יואב ברוק, אמר כי "הבעיה העיקרית שלנו היא היוהרה". לדבריו "אנחנו מצפים שדברים יקרו מאליהם, בעוד שבפועל צריך לתכנן, להקצות תקציבים, לבנות, לארגן ולשווק. הוא האשים את משרד התיירות בכך שהוא נעדר חזון, למרות שתיירות הספורט היא מהענפים המתפתחים בתחום הספורט בעולם. בטורקיה, סיפר ברוק, יהיו תוך שנתיים 30 מגרשי גולף והם מלאים לחלוטין בתיירים מגרמניה, מרוסיה ואחרים. תיירים מישראל לא מצליחים להזמין מקום למגרשים הללו כי התורים עצומים. בארץ יש אפשרות להקים בנגב מגרש גולף מפואר, הבעיה היא שהממשל עוצר זאת.
סמנכ"ל השיווק של משרד התיירות, אורן דרורי, הסכים כי ספורט ומוזיקה הן השפות הבינלאומיות. "אומנם למדינת ישראל אין יתרון יחסי בתחום הספורט", אמר, "אולם משרד התיירות אכן צריך לפעול למינוף אירועי ספורט קיימים ולסייע לפיתוח ענפי ספורט מושכי תיירים". דרורי קבל על כך שמשרד התיירות לא יודע אף פעם מה יהיו תקציביו לשנה הבאה, לשנים הבאות - ולכן המשרד מתקשה בתיכנון תוכנית-אב כוללת".
בסוף יום העיון, הצהירה סמנכ"ל התאחדות המלונות, רומי גורדסקי, אשר יזמה את יום העיון, כי התאחדות המלונות "מרימה את הכפפה והיא תקים צוות עבודה משותף לקידום תיירות הספורט בישראל בהשתתפות הגורמים השונים שהשתתפו בכינוס היום ויחד עם משרד הספורט".