|
מופז. החלטה אמיצה נגד חברת התעופה הגדולה בשוק
|
|
|
|
|
הבלעדיות של אל-על בקווים בינלאומיים תיפסק - ולראשונה בישראל תיפתח תחרות אמיתית בין חברות התעופה הישראליות - אל-על, ארקיע וישראייר.
שינוי מהפכני זה נובע מעסקה שמבוצעת בין משרד התחבורה לאל-על; המדינה תממן 80% מעלויות האבטחה של החברה, במקום 50% בלבד כיום - וחברת התעופה הלאומית לשעבר תסכים לוותר על הבלעדיות שלה כמוביל ישראלי נקוב בקווים בינלאומיים מרכזיים מסויימים.
שר התחבורה, שאול מופז, זימן אליו הבוקר (ה', 20.12.07) את יו"ר דירקטוריון אל-על, ישראל בורוביץ, ואת המנכ"ל, חיים רומנו, והודיע להם על כוונתו להביא לממשלה את הצעת ההחלטה לפיה תממן המדינה את רוב הוצאות הביטחון של אל-על - וכל חברות התעופה הישראליות.
בלשכת השר הגדירו את המהלך כ"יריית הפתיחה למדיניות שמיים פתוחים", שהתקבלה לאחר משא-ומתן שנמשך כמה חודשים - עם כלל הגורמים. יצויין, כי ועדה ציבורית שמינה מופז בראשות מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, אף הציעה כי המדינה תממן 100% מהוצאות הביטחון של החברות הישראליות.
עתה, בתמורה למימון החלק הארי של הוצאות הביטחון - ייפתחו בהדרגה הקווים הסדירים המוחזקים על-ידי אל-על, ובחלקם ניתן יהיה למנות חברות ישראליות נוספות כמוביל נקוב. בחודש הקרוב תובא הצעתו של מופז לאישור הממשלה.
שר התחבורה אמר היום "אנחנו נחושים ליישם את הרפורמה. אין ספק שמדובר במהפכה אמיתית, שתשפיע בראש ובראשונה על כיסו של הנוסע הישראלי, על תעשיית התיירות הנכנסת והיוצאת, ועל המשק הישראלי. עקב האילוצים הביטחוניים המיוחדים של מדינת ישראל, מושתות על חברות התעופה הישראליות הוצאות ביטחון בשיעורים חריגים - אשר לא מקובלים בתעופה המסחרית העולמית.
"הוצאות אלו מהוות משקולת על גבן, ויוצרות אי-שיווין בכושר התחרות שלהן מול החברות הזרות. פתיחת השמיים ללא העמדת תנאים שווים וכללי משחק הוגנים, לא תאפשר לחברות הישראליות להתחרות על בסיס שווה בשוק התעופה העולמי. הצעד הזה יגדיל את ההיצע ואת מגוון אפשריות הטיסה של הציבור הישראלי ובעלות נמוכה יותר".
סיטרמן הוסיף כי "המטרה של משרד התחבורה היא לתת לצרכן הישראלי את האפשרות להשתלב בתהליכי הגלובליזציה תוך מיצוי היכולת לניידות ללא גבולות, במחיר שווה לכל נפש".
במשרד התחבורה קובעים כי תשלום הוצאות הביטחון על-ידי הממשלה מהווה נקודת "אל חזור" בפתיחת השמיים, ויאפשר המשך של יישום רפורמה כוללת בהובלת משרד התחבורה בענף התעופה, שתביא להגברת התחרות בענף. מופז קרא לחברות התעופה הישראליות הנוספות להתחיל כבר עתה בהתארגנות הנדרשת, על-מנת שיוכלו לשמש מוביל נקוב בזמן הקרוב ליעדים נוספים - וכך יוכלו להפוך לשחקנים מרכזיים בתחרות הקרבה על היעדים החדשים הנפתחים בפני הנוסע הישראלי".
אל-על מסרה בתגובה, כי היא מברכת על החלטת שר התחבורה להמליץ על מימון 80% מהוצאות הביטחון ופתיחת התחרות. "אל-על דגלה מאז ומעולם בתחרות שווה והוגנת, כל עוד נלקחים בחשבון התנאים המיוחדים של התעופה הישראלית. עם זאת, כיסוי של 80% מהוצאות הביטחון שלנו אינו פותר את הבעיה בכללה, שכן המלצות הוועדה הציבורית של משרד התחבורה לפתיחת השמיים כללו פתיחה הדרגתית של השמיים - בכפוף לכיסוי מלא של הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות".
החברה הציבורית הוסיפה, כי יש לתת משקל להוצאות הכספיות המיוחדות וליעדים המיוחדים שבהם הפעילות קשה יותר, ולתת להם מענה מיוחד. "כחברה הפועלת בשוק גלובאלי תחרותי, מול חברות תעופה ענקיות ובריתות, על מדינת ישראל להעניק לחברות התעופה הישראליות תמיכה על-מנת לאפשר להן התמודדות בתנאים שווים", סיכמה החברה שבשליטת משפחת בורוביץ.