|
שוק התעופה הישראלי הולך ומשתכלל
|
|
|
|
|
אושרה הוספת טיסות שלא התחייבה מהסכמים
|
|
|
|
|
מנתוני משרד התחבורה עולה, כי אל-על שהיא החברה הגדולה מאז ומתמיד בענף - לא הגדילה את קיבולת המושבים בהשוואה לשנת 2006. מעמדה של אל-על מחייב מהיותה חברת התעופה המקומית הדומיננטית - בדומה לרוב מדינות העולם.
"הגידול הכללי בקיבולת המושבים של החברות הזרות והעובדה שהקיבולת של אל-על לא גדלה הובילו לירידה משמעותית בנתח השוק של חברת אל-על בענף הובלת הנוסעים לישראל וממנה", מסר המשרד.
מנתוני המשרד עולה, כי בשנת 2005 הפעילו רק 33 חברות סדירות טיסות לישראל וממנה, בשנת 2006 גדל מספרן ל-36 - ובשנת 2007 הגיע מספר החברות הסדירות שהפעילו טיסות לישראל ל-38.
ברשות התעופה האזרחית גורסים, כי אחד מהגורמים העיקריים שהביאו לגידול ברמת התחרות במהלך 2007 הוא הוספת תדירויות וקיבולת מושבים על-ידי חברות התעופה הזרות המפעילות טיסות לישראל.
מהנתונים מתברר, כי 21 חברות תעופה זרות הוסיפו תדירויות או הגדילו את קיבולת המושבים הממוצעת שלהן. בין החברות נמצאות לופטהאנזה, טורקיש-איירליינס, אייר-פראנס, דלתא, טראנס-איירו, מאלב, טארום, רויאל-ג'ורדניאן ובריסל-איירליינס.
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מציין כי במסגרת יישום מדיניות הליברליזציה בתעופה, אישרה רשות התעופה האזרחית בקשות של חברות תעופה להגדלת תדירות - גם כאשר אלה לא התחייבו מהסכם התעופה הבילאטרלי בין ישראל למדינה שבה רשומה החברה.
גורם נוסף לעלייה ברמת התחרות, הוא גידול במספר החברות המפעילות טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה. ארבע חברות תעופה החלו בהפעלת טיסות סדירות במהלך שנת 2007. מדובר בחברות תומפסון-פליי מבריטניה - בקווים ללוטון ולמנצ'סטר, ניו-אקסיס מצרפת - בקו למרסיי, חברת תעופה מקזחסטן וחברה נוספת מרוסיה.
במהלך שנת 2007 נערכו שיחות בנושאי תעופה עם רשויות האזרחית של מספר מדינות אירופיות הכוללות את בריטניה, בלגיה, צרפת, סלובקיה ורוסיה. במהלך השיחות באה לידי ביטוי מדיניות הליברליזציה בענף ההובלה האווירית, וסוכם על הגדלת מספר החברות מכל צד שיוכלו להפעיל טיסות סדירות בקווים לישראל וממנה. הסיכומים שהושגו צפויים להוביל להפעלת טיסות לישראל וממנה על-ידי חברות נוספות - במהלך שנת 2008.