|
המחסור - במשאיות 12 טון ומעלה[צילום: קונצרן אינטרנשיונל]
|
|
|
|
|
"יש להצעיר מצבת כוח הנהגים"
|
|
|
|
|
סקר נהגים שערכה מועצת המובילים והמסיעים, מצביע על הצורך להכשיר כ-14,000 נהגים להפעלת רכב כבד במשקל 12 טון ומעלה - שיהוו עתודות לעשר השנים הבאות. באשר לטווח המיידי - חסרים לדברי המועצה כ-5,000 נהגים.
במסמך שהוכן על-ידי מנכ"ל מועצת המובילים והמסיעים, דוד כוכבא, ונשלח למנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, כלולים נתונים המצביעים על מחסור בנהגים מקצועיים, ועל הצורך הדחוף לרענן את עתודת נהגי המשאיות בישראל. הדוח מתייחס לרכב משא במשקל של 12 טון ומעלה. מדובר ב-26,000 כלי רכב. הנתונים נאספו באמצעות סקר שנעשה בקרב חברות הובלה - נכון לחודש ינואר 2008.
הסקר מצביע על ממוצע גיל גבוה של הנהגים: 27% הם בגיל 40, 51% בגיל 45-55, ו-22% הם נהגים מעל גיל 55. בחברות גדולות שבהן נהנים הנהגים מתנאי עבודה משופרים, שכיחות נהגים בגילאי 55 ומעלה היא גבוהה ומהווה כ-35% מצוות הנהיגה.
יו"ר מועצת המובילים, גבי בן-הרוש אומר כי למחסור בנהגים יש השפעה שלילית על התוצאה העסקית של חברות ההובלה. הדבר מתבטא באי ניצול יעיל של הציוד - בשווי הנאמד בכ-13 מיליארד שקל. למחסור בנהגים יש השלכות על הארכת שעות העגינה של האוניות בנמלים, ולנזק ישיר לבעלי המטען בעלות של כ-100-50 אלף דולר ליום. על חברות הנמלים להשקיע עקב כך בהרחבת שטחי האיחסון בנמל ובסביבתו, בתעשיה ובמסחר גורם המחסור בנהגים להוצאה מיותרת בגלל הצורך להחזיק במלאים גדולים של סחורות וחומרי גלם. המועצה קוראת למשרד התחבורה לסייע להתחיל מייד בתוכנית הכשרת נהגים לצורך "הפעלה תקינה של משק ההובלה, על כל ענפיו".