|
מגדל הפיקוח ע"ש אילן רמון בנתב"ג
|
|
|
|
|
פקח טיסה של רשות שדות התעופה בשדה התעופה בן-גוריון, הושעה מעבודתו במגדל (שישי, 1.2.08), לאחר שהתברר מבדיקה ראשונית שערכה הנהלת הרשות כי העביר הוראה שגויה למטוס נוסעים טורקי - שהיה עלול להתנגש במטוס ישראלי שהיה בקרבתו, אותה שעה.
מטוס נוסעים של חברת טורקיש איירליינס, שהגיע עמוס נוסעים ממדינתו, היה אמור לנחות ואף החל בגישה לקראת המסלול בשדה, כאשר התברר כי מטוס של חברת ישראייר נמצא בקרבה מסוכנת אליו. בהנהלת הרשות מסרו לאחר האירוע כי הליקוי בעבודת הפקח התבטא בכך שלא הקפיד על שמירת מרחק ביטחון ראוי בין שני המטוסים.
נראה כי שני המטוסים היו בשלב הבעייתי במרחק של כ-1,500 מטר אחד ממשנהו. במהירויות הטיסה הגבוהות היו המטוסים עלולים להיקלע לקרה מסוכנת - ואף להתנגשות - תוך שניות.
מנכ"ל רשות שדות התעופה החדש, קובי מור, הגיע לשדה לאחר שהתקבלו דיווחים על האירוע, וקיים בירור ראשונים עם מנהל מגדל הפיקוח, אילון טל. דיווח על האירוע הועבר כמתחייב לחוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה, יצחק רז. ברשות הוקם צוות לבדיקה האירוע.
המדובר בטיסה מספר 999 של ישראייר - טיסת אימונים, ובטיסה 1184 של טורקיש איירליינס. למרות החומרה היחסית של האירוע ונסיבותיו, גורמים המעורים בפרטיו אומרים כי אין מדובר "בחליפה קרובה" בין המטוסים - אלא בחריגה מסויימת ובלתי תקינה מנהלי מרחק בין מטוסים הנמצאים במרחב האווירי של ישראל.
בהקלטה של האירוע, שבוצעה על-ידי קשב קול ישראל, מיקי גורדוס, נשמע פקח הטיסה מורה בדחיפות לשני הטייסים לשנות את גובה הטיסה והכיוון. לטייס הטורקי הוא אמר בתחילה "הפסק הנמכה", לאחר מכן הורה לו לטפס לגובה של 3,000 רגל – כקילומטר, לאחר מכן הורה לו להתרומם לגובה של 3,500 רגל, ובסופו של דבר העלה אותו ל-4,000 רגל. לטייס הישראלי הוא הורה "פנה ימינה".