|
המחותנים. ג'רי יאנג, מנכ"ל יאהו (מימין) וביל גייטס (צילום AP)
|
|
|
|
|
חלק מבעלי המניות של מיקרוסופט אמרו (שבת, 2.2.08) כי ההצעה לרכוש את יאהו ב-44.6 מיליארד דולר עלולה להביא לידי תוצאות לא רצויות, ודווקא תפגע ביכולתה של מיקרוסופט להתחרות בגוגל בענף הפרסומת והשירותים לצרכני האינטרנט.
"זו עסקה מטופשת, ואינני מרוצה ממנה", אמרה יועצת השקעות המטפלת בתיק של יותר מ-70 מיליארד דולר השקעות בחברת ייעוץ במיניאפוליס לסוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג. לטענתה, החלה חברת הייעוץ למכור חלק מניירות הערך של מיקרוסופט שבידיה כבר ביום ו' (1.2.08) כאשר ירדה מניית מיקרוסופט ב-6.6%, הירידה התלולה ביותר שלה מאז אפריל 2006. "אני צופה שחיקה בערך השוק של מיקרוסופט ושל יאהו כאחת", אמרה.
מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב בלמר, מנסה לבצע את הרכש הגדול ביותר בתולדות ענף הטכנולוגיה לאחר שנכשלו מאמציו לצמצם את הפער עם גוגל. אבל רכישת יאהו תשאיר את מיקרוסופט עם נתח שוק קטן יותר של שוק החיפושים באינטרנט, ולדעת יועץ השקעות מניו-יורק שהתראיין לבלומברג, תתקשה לשלב את עסקי החיפושים שלה ושל יאהו. "לסרג'י ולארי לא יהיו נדודי שינה", אמר היועץ על סרג'י ברין ולארי פייג', מייסדי גוגל. הוא המליץ לרכוש דווקא מניות גוגל.
הצעת הרכש של מיקרוסופט, המסתכמת ב-31 דולר למניה עדיין גבוהה ב-62% משער הסגירה של מניית יאהו ביום ה' (31.1.08). מניית מיקורסופט נפלה (יום ו', 1.2.08) במסחר בנאסד"ק ב-2.15 דולר ל-30.45 דולר. מאז התמנה בלימר למנכ"ל מיקרוסופט בשנת 2000 ירדו מניות החברה ב-44%.
יאהו מפסידה לגוגל
יאהו, שהודיעה השבוע על ירידת רווחיה ברבעון האחרון של 2007 - הרבעון השמיני ברציפות שבו יורדים רווחיה - וסבלה מראשית 2008 מירידה של 18% בשער המנייה שלה, נהנתה ביום ו' (1.2.08) מעלייה של 48% בשער המנייה ל-28.38 דולר.
על-פי הצעת הרכש, יוכלו מחזיקי המניות של יאהו לבחור בין קבלת 31 דולר במזומן לבין 0.9509 ממניית מיקרוסופט בעד כל מניה של יאהו. מיקרוסופט תשלם מחצית משווי הרכש במזומן ומחצית במניות.
יאהו, שהנהלתה יושבת בסאניווייל שבקליפורניה, לא הצליחה עד כה לשבור את השליטה של גוגל בשוק ואיבדה משתמשי חיפושים באינטרנט וחלק משוק הפרסום און-ליין, לטובת גוגל. בשנתיים שקדמו להצעת הרכש של מיקרוסופט איבדה מניית יאהו כמעט מחצית מערכה.
איכות גוגל טובה יותר
מומחים בענף טוענים כי מיקרוסופט הייתה מיטיבה לעשות אילו השקיעה סכומים קטנים יותר בבניית עסקי חיפושים משלה באינטרנט, במקום להשקיע סכום עתק ביאהו. באלמר עצמו אמר לאנליסטים ביולי 2006 כי רכישת יאהו לא תעזור למיקרוסופט לשפר את עסקי החיפושים, משום שלגוגל יש מוצר בעל איכות טובה יותר מאשר למיקרוסופט.
הצעת מיקרוסופט גדולה פי שבעה מן הסכום ששילמה בעד AQuantive, הרכש הגדול ביותר שלה עד כה. יועץ השקעות נוסף במיניאפוליס שהתראיין לסוכנות בלומברג אמר כי למיקרוסופט אין יכולת לשלב את יאהו בתוכניותיה.
מומחה אחר טען כי רשויות הפיקוח על ההגבלים העסקיים בארה"ב יבדקו את העסקה היטב קודם שיאשרו אותה. משרד המשפטים בוושינגטון הודיע (יום ו', 1.2.08) כי הוא "מעונין" לבחון את השילוב מוצע. נציבת התחרות בנציבות האירופית, נילי קרוס, הודיעה כי גם היא תחקור.
עם זאת, נראה שהעסקה תאושר משום שגוגל תמשיך להוביל את שוק הפרסומת באינטרנט גם לאחר העסקה. 56% מהשאילתות באתרי אינטרנט בארה"ב בדצמבר 2007 נעשו באמצעות גוגל, כמעט פי שנים מחלקן של מיקרוסופט ויאהו גם יחד. 18% מהשאילתות נעשו דצמבר באמצעות מיקרוסופט ו-14% באמצעו יאהו.