|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

זיילר: לבדוק האם המשטרה פעלה בזדון נגד רמון

ממליץ לשר המשפטים להקים ועדת בדיקה ממשלתית בשאלה אם העלמת חומר האזנות הסתר מרמון נעשתה כדי להביא להרשעתו
06/02/2008  |   משה ריינפלד   |   חדשות   |   פרשת רמון   |   תגובות
מאת: משה ריינפלד  |    |  תגובות    פרשת רמון
ורדי זיילר

דרישה ממזוז: השעה את ניצב דנינו
איציק וולף
על שולחנו של היועץ המשפטי לממשלה הונח מכתב ובו דרישה להשעות מיד את ניצב יוחנן דנינו מתפקידו כראש אגף חקירות במשטרה * "ניצב דנינו נושא באחריות מלאה לביצוען ולקיומן של האזנות סתר בלא צו שיפוטי"
לרשימה המלאה

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים (בדימ.), השופט ורדי זיילר, המליץ לשר המשפטים, דניאל פרידמן, להקים ועדת בדיקה לפי סעיף 8א לחוק הממשלה כדי לבדוק את האשמותיו של השר חיים רמון, לפיהן המשטרה והפרקליטות העלימו בזדון מידיעת סנגוריו חומר חקירה בפרשת "המעשה המגונה", שהושג בהאזנת סתר, מתוך אינטרסים זרים.

השופט (בדימ.) זיילר ציין, כי אומנם השופט (בדימ.) שלום ברנר בדק את הפרשה, אך ברנר סבר בטעות כי אין לו סמכות לבדוק את עניין העלמת האזנות הסתר.

זיילר בדק את הנושא על-פי בקשת שר המשפטים. במכתבו ציין זיילר, כי למשטרה יש כוח חקירה, כוח כפייה, יכולת להפעלת לחץ ומצבור מידע גדול. הכוחות האלו הוענקו למשטרה, כיוון שהיא מופקדת על שמירת הסדר הציבורי. "שימוש פסול בהם יכול לזעזע מוסדות ארץ".

"אם אכן פשה הנגע, ומוקד כוח עילית משטרתי (יאח"ה) הופך להיות 'בעל עניין' בתוצאות חקירה שהוא מנהל, וככזה הוא מעלים מעיני החשוד חומר חקירה שיכול להיטיב עימו או יכול להצביע על דרך לקויה שנקטה המשטרה, כי אז יש בכך כדי לתקוע מסמר נוסף בארון ההידרדרות הציבורית. יש צורך, לכן, באיתור בעיה כזו כדי לנקוט בצעדים לריסון השימוש הלא תקין בכוח כזה", כתב זיילר.

"איש לא ייתן אמון ברשויות משליטות החוק אם תחלחל בקרב הציבור התחושה שיש אפשרות שמה שנחשף בפני החשוד ובפני הציבור איננו יותר מקצהו של קרחון שחלק משמעותי ממנו שקוע בתהום הנשייה של ארכיונים חבויים של המשטרה", נאמר במכתבו.
דוח זיילר על פרשת רמון

איך הכניסו בקצינה את הפחד מתביעת דיבה

מהאזנות הסתר עולה שהקצינה אמרה לנוכחים בפגישה בבית הקפה שהיא אינה רוצה להגיש תלונה, אך היא הבינה מגולן שאין לה ברירה אלא להגיש תלונה, משום שאי-הגשת תלונה לא תמנע בהכרח חקירה ואילו מצבה שלה יורע משום שרמון יגיש נגדה תביעת דיבה.

את הדברים הללו, בתוך ניסיונות שכנוע אחרים, אמרו לנערה צעירה שועי ארץ - אלוף בצה"ל וקציני משטרה בכירים. וגם נאמר לה שהרמטכ"ל, הפרקליט הצבאי הראשי, היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה נמצאים בתמונה. לא פלא שבעדותה סיפרה שברגע שאמרו לה שהיא עלולה להיתבע בגין תביעת דיבה "אני זוכרת שבאותו רגע פרצתי בבכי, כבר לא היו לי כוחות".

"האפשרות שנוכח איום כזה תיהפך הקצינה, במודע או שלא במודע, ל'בעלת עניין' בהרשעה, איננה משוללת יסוד, שהרי הלך מחשבה, מודע או בלתי מודע, שלפיו היא תקנה את חרותה מאימת חיוב בגין הוצאת לשון הרע אם יורשע רמון, הוא הלך מחשבה לא בלתי אפשרי", כתב זיילר.

לגבי מחדלי הפרקליטות באי-חשיפת חומר החקירה הנוגע להאזנות הסתר, סמך השופט זיילר את ידיו על מסקנתו של השופט ברנר כי הפרקליטות התרשלה, אך לא הייתה בכך כוונת זדון.

לעומת זאת, קבע זיילר כי יש מקום לבדוק את התנהגות המשטרה בעניין האזנות הסתר ואת השאלה אם הייתה כוונת זדון.

נקודת המוצא היא שגולן וקמין ידעו שנעשו האזנות לשיחותיהן של הקצינה, של שולה זקן ושל ליעד. העולה לכאורה מהחומר שנאסף בבית המשפט ובידי השופט ברנר הוא שהם ידעו גם על תוכנו. רמון ופרקליטיו טוענים ששיקולים זרים הם שהניעו את המשטרה להעלים את תוצר ההאזנות הן מהפרקליטות הן מההגנה.

בהנחה שחוקרי המשטרה, גולן, קמין ורפ"ק ארביב, ידעו על ההאזנות ועל תוכנן, צפה ועולה כמו מאליה השאלה האם בטעות לא הועבר מידע זה לפרקליטות, או שמא הדבר נעשה במכוון בשל סיבות טובות שהיו למשטרה להימנע מחשיפת חומר זה לפרקליטות ולהגנה.

איך מירי גולן הילכה אימים על הקצינה
שגגה או זדון. מירי גולן

השופט זיילר כתב כי השיחות המוקלטות חשפו התנהגות בעייתית, בלשון המעטה, של מירי גולן המפעילה סוג של 'איום' (פרשת לשון הרע) על הקצינה כדי להניע אותה להגיש קובלנה". לפיכך ייתכן שהייתה למשטרה סיבה לנסות ולהעלים שיחות אלה.

זיילר ציין כי עובדת ה"איום" לא הוזכרה בשום זכרון-דברים כלשהו, למרות שעובדה כזו צריכה להיכלל בזכרון-דברים. 'טענות רמון' הן שלא במקרה לא נכלל אירוע זה בזכרון-דברים או במסמך אחר כלשהו.

עוד ציין זיילר, כי הותרה מההגנה האווירה סביב הפרשה: החוקרת מספר אחת בישראל, שהפילה ברשתה גדולים ורבים, מטפלת בדבר, והיועץ המשפטי לממשלה, פרקליט מדינה ופצ"ר מחכים למוצא פיה. "חשיפת אווירה כזו, שגם השופט ברנר סבור שכל סנגור יהיה מעוניין לדעת עליה, יכולה להיות בלתי רצויה למשטרה", כתב.

זיילר הוסיף כי לפי 'טענות רמון' האזנות הסתר חשפו ניסיון ליצור בתודעתה של הקצינה תחושה שהיא נתקלה בחלאת אדם ("חרא", "זבל", "נבל", מי שמקומו בבית-סוהר), שיכול לגרום נזק ציבורי, ושבידיה לשים קץ למעלליו על-ידי הרחקת "אדם כמוהו" ממוקד קבלת החלטות שבו מוכרעים ענייני מינוי שופטים ומינוי נשיא בית המשפט העליון (נושא שעמד אז על הפרק). "התבטאויות כאלו על שר מכהן, מפי משטרה חוקרת שצריכה לבחון את הדברים בלא הטיה כלשהי, בוודאי שאינן מחמיאות למשטרה וצריך להניח שנוח היה לה שדברים אלו לא יפורסמו", כתב זילר.

לפי 'טענות רמון', יש בשיחות כדי ליצור תחושה כי המשטרה רדפה את רמון, לא בהכרח מנימוקים ענייניים. עובדה היא שאחת מהאזנות הסתר קלטה שליעד אמרה לאלוף שמני: "אני הרגשתי באיזשהו מקום כאילו זה מלחמה של המשטרה בו (ברמון). הם לא מכבדים כאילו את ההחלטה שלה"). "צריך להניח שזו התרשמות לא נוחה למשטרה, וטוב היה לה שהיא לא תקבל פרסום", כתב זיילר.

זיילר הוסיף כי "יש להניח שהנהייה הטבועה באנשים רבים לטפל בדברים גדולים אינה פוסחת גם על אנשי משטרה... גם שוטרים מוצאים פורקן מקצועי וקידומי גדול יותר כשהם מטפלים ב'סלבריטיז'". "אי-אפשר לשלול אפשרות שהחשש מדעיכה של תיק תופס-כותרות עקב הבעייתיות הנחשפת בהאזנת הסתר יכולה הייתה לתרום להחלטה מכוונת של המשטרה שלא לחשוף האזנות אלו", כתב זיילר.

רמון ופרקליטיו סבורים שהיועץ המשפטי לממשלה היה נמנע מהגשת כתב אישום נגד שר משפטים, המתבסס על הודעה שנגבתה בנסיבות כאלה. גם הכנסת הייתה מסרבת להסיר את חסינות רמון בהליך שלידתו האפשרית היא בחריצת-דין מוקדמת מצד אחד, ובהודעה שנגבתה לאחר "איום" מצד שני.

השופט זיילר כתב כי כל אלה עשויים ליצור יחד 'אינטרס אפשרי של המשטרה' שלא לחשוף את האזנות הסתר.

איך שכנעו את הקצינה להתלונן
חיים רמון והקצינה

רשויות החקירה והתביעה סברו שההיבט הציבורי של שר המנסה לנשק חיילת צעירה במהלך מילוי תפקידה בלא הסכמתה מחייב חקירה ובדיקה קפדניים. לפיכך הוחלט בישיבת 21.7.06 אצל פרקליט המדינה להפעיל לחצי שכנוע על הקצינה כדי שתתלונן. הקצינה עמדה לנסוע לחו"ל לתקופה ארוכה. על המפקד הבכיר שלה, האלוף שמני, הוטלה מלאכת השכנוע. הוא נפגש עמה לצורך כך בבית-קפה בתל אביב. מירי גולן וערן קמין המתינו במכונית בקרבת מקום.

תמלילי האזנות הסתר מלמדים כיצד בוצע השכנוע. בשלב מסוים של השיחה, כשהתנגדות הקצינה להגשת תלונה נחלשה, התקשר שמני לגולן וביקש ממנה להצטרף לשיחה כדי לספק לקצינה מידע איך מגישים תלונה. הקצינה הייתה נתונה ללחץ רגשי רב ופרצה בבכי. היא ביקשה לשוחח בטלפון עם אביה, ועשתה כן בעוד כולם מצויים בבית הקפה. בשלב מסוים החליטה סופית להתלונן, וכל הנוכחים, כולל אביה, נסעו למשרדי יאח"ה בבת-ים, ושם מסרה הודעה מלאה.

מתמלילי האזנות הסתר עולה כי זמן קצר לפני כן שוחח האלוף שמני עם ליעד וסיפר לה שהקצינה יצאה עם מירי גולן לתחנת המשטרה למסירת הודעה. בהמשך אמר שמכאן ואילך, על כל הנוגעים בדבר לשתוק, שהיועץ המשפטי לממשלה ביקש לשוחח אתו אבל דנינו "בלם אותו", וש"הם כולם חמים על זה מאוד". הוא סיפר שאמר לקצינה: "מי יפגע בך, הנבל הזה? אף אחד לא יפגע בך, כמו שיש לו חברים יש לו שונאים, בדיוק אותו מספר לפחות". יש לרמון אומנם גישה לעיתונות, ואולם "לי יש פי עשר, פי עשר, אז מה". עוד אמר האלוף לקצינה: "למה את פוחדת מהזבל הזה ..?". בהמשך התייחס האלוף שמני לדברי הרהב שהשמיעה גולן לקצינה שהיא "... החוקרת מספר אחת במדינה הזאת ...". גולן הוסיפה ואמרה ש"האיש הזה ימנה את נשיא בית המשפט העליון".

ליעד אמרה לשמני: "אני הרגשתי באיזה שהוא מקום כאילו זה מלחמה של המשטרה בו". אחרי ככלות הכל, המשיכה ואמרה ליעד, הקצינה החליטה לא להגיש תלונה, ואילו "... אנחנו רוצים להראות, אנחנו רוצים להוכיח ... כאילו מעמידים את הבן-אדם (הקצינה) במקום שאי אפשר להעמיד אותו".

גם מהקלטת שיחת הקצינה עם אביה עולה כי לאחר שהאב המליץ לה לא להתלונן, השיבה: "אבא, זה כבר לא בשליטתי, המשטרה תלך לרמון והוא מספיק חזק בשביל להוכיח את ההיפך". אביה אמר לה שבעשותה כן היא "נכנסת לסרט מהסרטים" והיא השיבה: "אני לא רוצה אבל אני מבינה שאין לי ברירה". אביה אמר: "יש לך ברירה, מלחיצים אותך, ולא נותנים לך זמנים בשביל לחשוב". והיא המשיכה: "... אתה לא מבין משהו ... זה כבר יצא משליטתי ... הוא יוכל לתבוע אותי על הוצאת דיבה, אתה לא מבין, ואז כבר לא אוכל להתגונן אחרי שהוא יתבע אותי על הוצאת דיבה ... זה מה שהיא אמרה לי עכשיו. אבא, היא תנ"צ. היא תקעה את נעמי בלומנטל והיא תקעה את עמרי שרון והיא תקעה את כל אלה, כמה שעמרי גדול, זאת היא". היא הוסיפה כי גולן אמרה לה ש"עכשיו את רק יכולה להזיק לעצמך, כי את טסה מבלי להגיש תלונה, הוא יכול לתבוע על הוצאת דיבה, ואז לא תהיה לך ברירה, תהיי חייבת להגן על עצמך".

בשיחת הקצינה עם אמה, סיפרה לאם שגולן "הפילה את נעמי בלומנטל, היא הפילה את כל הגדולים, היא מתעסקת עם כל הפוליטיקאים והיא אמרה לי: תאמיני לי שאני מפילה את כל מי שצריך להפיל ואת כל מי שמגיע לו".

בשיחת הקצינה עם חברתה ענת, שאלה ענת למה הגישה בסופו של דבר תלונה. תשובתה הייתה: "אם אני לא אגיש תלונה, בכל מקרה הולכים לחקור אותו, ואז הוא יגיד שאני מוציאה דיבה נגדו (הכוונה לרמון), יתבע אותי... אז הייתי חייבת להגיש תלונה ...". ועוד אמרה: "כולם אמרו לי שהחרא הזה צריך לשבת בכלא ...".

דיון רציני - בלי רישומים
שולה זקן. האזנת סתר

מירי גולן סיפרה לאחר מכן לשופט ברנר שהדיון אצל פרקליט המדינה היה ארוך, רציני ומעמיק, וכי "הופעל שיקול דעת מאוד רציני". עם זאת, מתברר שלא נשארו רישומים שיכלו ללמד מה בדיוק גרם לשינוי שחל בגישת המטפלים בדבר, כשיום קודם לכן הם תדרכו את מאזיני עמדת ההאזנה לשיחותיה של שולה זקן להאזין לשיחות בנושא הטרדה מינית, ולמחרת היום הוחלט על האזנה בחשד להדחה בחקירה.

את החשד להדחה בחקירה ביססה המשטרה על כמה שורת שכתבה הקצינה לליעד, ולא ברור מה המיוחד בהן: "... את הסיפור הזה אני ייקח (!) אתי לקבר. אני יסגור (!) את הסיפור הזה עם שולה ונקבור את זה פה בין ארבע קירות". כמו כן ביססה המשטרה את החשד על "חומר חסוי", שלא ברור מהו, אף כי ניתן להסיק שמדובר בהאזנת הסתר שנעשתה לשיחותיה של שולה זקן.

על-פי חוק האזנת סתר, אסור לקיים האזנת בחשד לביצוע עבירה שאיננה פשע, בין שמבצע ההאזנה מבקש "לתפוס טרמפ" על האזנה לגיטימית בעניין אחר ובין שהוא מבקש ל"תפוס טרמפ" על בקשה למתן היתר להאזנה הנסמכת על חשד לביצוע פשע.

הדחה בחקירה היא עבירה מסוג פשע, והיא יכולה לשמש עילה להאזנת סתר, אבל עבירה של מעשה מגונה היא עוון בלבד. לפיכך, לא ניתן היה לבסס בקשה להאזנת סתר על חשד בעבירה של מעשה מגונה. מסיבה זו לא ניתן היה להאזין לשיחותיה של שולה זקן, כשעילת ההאזנה היא הטרדה. הוראתו של דנינו להאזין בעילה זו הייתה בלתי חוקית משתי סיבות: ראשית, היא ניתנה בלא היתר של שופט; שנית, עילת ההאזנה לא הייתה חוקית.

הבקשה לבצע האזנה בעילה של הדחה בחקירה הוכשרה רק בדיעבד בהחלטה של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, אורי גורן. בהחלטת השופט גורן נרשמו כמה שורות, אך הן הושחרו "מטעמי חיסיון".

הקצינה לא רצתה להתלונן
דנינו [צילום: בוצ'צ'ו]

כיום ברור שהקצינה חשה עצמה נפגעת ונעלבת מהמעשה של רמון, אך היא הייתה נחרצת בדעתה שלא להתלונן על כך. מכל מי ששוחח עימה ביקשה שלא לספר על כך דבר. אחת מהם הייתה חברתה, ליעד, שהכירה מקשרי עבודה קודמים את ניצב יוחנן דנינו, ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה. היא "התייעצה-סיפרה" לו את אשר אירע, וזה התייחס לכך כאל אירוע שחובה עליו לטפל בו במסגרת תפקידו.

יום לאחר-מכן, 20.7.06, הורה דנינו להאזין לעמדת האזנה שפעלה אז ונועדה לקלוט את שיחותיה של שולה זקן, ראש לשכת ראש הממשלה. עמדה זו פעלה מכוח צו בית משפט שניתן במסגרת חקירת חשד בנושא אחר, פרשיית ראשי רשויות המס. ההאזנה שהורה דנינו לבצע, הייתה, כפי שהעידה תת-ניצב מירי גולן, ראש יאח"ה במשטרה, חשד להטרדת חיילת על-ידי שר. זהותו של השר לא הייתה ידועה אז לדנינו.

למחרת, נפגשו דנינו, גולן, סנ"צ ערן קמין ואנשי משטרה ופרקליטות אחרים אצל פרקליט המדינה דאז, לדיון בנושא החשד למעשה המגונה. בדיון זה "הוחלט" על ביצוע האזנת סתר בחשד של הדחה בחקירה, ולא בנושא של מעשה מגונה, שעשתה שולה זקן. לא נערך פרוטוקול מסודר מדיון זה, להבדיל מרישום סתמי ולא מלא. מרישום זה לא ניתן ללמוד מה היו מלוא הנתונים שהציגה המשטרה לפני משתתפי הדיון על חשד ההדחה.

חקירה לא תקינה
פרידמן [צילום: פלאש 90]

בבסיס פנייתו של השר פרידמן לשופט זיילר, עומדת פרשת המעשה המגונה שבו הורשע רמון, שהיה אז שר המשפטים. ביום 12.7.06, בעוד הקבינט הביטחוני עומד להתכנס ולדון בשאלת מתקפת חיזבאללה שבה נהרגו כמה חיילים ונחטפו שניים, ניסה רמון לנשק קצינה שהייתה במקום בתפקיד. לפי הנטען אז, הוא החדיר את לשונו לפיה למשך זמן קצר (כשנייה או שתיים) ואולם לא יסף, לנוכח התנגדותה של הקצינה.

עקב האירוע נפתחה חקירת משטרה, והוגש כתב אישום על מעשה מגונה בלא לבית משפט השלום בתל אביב (ת.פ. ת"א/06/ 5461). ב-31.1.07 הורשע רמון בעבירה שיוחסה לו. מאוחר יותר ניתן גזר-דין וגם נקבע שהמעשה שבגינו הורשע אינו נגוע בקלון.

חלק מההליכים שננקטו נגד רמון, החל משלב חקירת המשטרה, היו נגועים באי-תקינות, שגרמה, לפחות בחלקה, לפגיעה ברמון וביכולתו לתכנן ולנהל את הגנתו תוך ניצול מלוא זכויותיו, ותוך שהוא מצויד במלוא המידע הרלוונטי שהיה בידי רשויות החקירה והתביעה, ושהיה עליהם למסרו לו.

החשד לקיומה של אי-תקינות עלה עוד בתקופה בה התנהל ההליך הפלילי. רמון ופרקליטיו פנו לגורמי תביעה. פניות אלו הניבו אומנם חשיפת חומר חקירה שקודם לכן לא נחשף לפניו, אך היה זה בשלב שלאחר חקירתה של המתלוננת, כולל חקירתה הנגדית.

הטענה העיקרית שהפנו רמון ופרקליטיו לשר המשפטים התייחסה לאי-חשיפת תוכן האזנות סתר אחדות.

לא רק אינטרס אישי הוא אינטרס

לגבי השופט ברנר, כתב השופט זיילר, כי לא זו בלבד שלא היה מצויד בכוחות חקירה, ולא היה ביכולתו לגבות עדויות, אלא הוא גם הבין שכתב המינוי שלו מצמצם את יכולתו להרחיב את החקירה. לפיכך, הכריע ברנר בשאלת הזדון על-פי התרשמותו מ"שיחותיו" עם חלק מהמעורבים, ולכך הצטרפה הבנתו שלא היו לגולן ולקמין אינטרס אישי בהטיית דרך החקירה. על-בסיס אלו סבר ברנר שזדון לא היה מעורב בפעילות אנשי המשטרה.

זיילר ציין כי ברנר סבר שאין לגולן ולקמין אינטרס אישי, אך לא דן באפשרות של אינטרס אחר. "צריך לזכור שהאינטרס המכוון פעילות של בני-אדם אינו חייב להיות אינטרס אישי צר דווקא. יש אינטרס קבוצתי של קבוצה הפועלת כאחת, ויש אינטרס אידיאולוגי, ויש אינטרס של הצלחה במשימה, ויש אינטרס הנובע מטינה או מאהדה, ויש אינטרס הנובע מרצון לעזור לחבר בעבודה, ויש אינטרס הנובע מרצון לחפות על מחדל או על אי-תקינות שבוצעה, ויש במקרה זה סדרה של 'אינטרסים אפשריים של המשטרה'", כתב זיילר.

"בהעדר חקירה מקיפה בכל אלו לא ניתן להגיע למסקנה שיש לה תשתית עובדתית אם פעילות החוקרים היתה נגועה בזדון", כתב זיילר.

"חקירה ממצה היתה מביאה בחשבון, כדוגמא בלבד, שבפעילות המשטרה היו מעורבים אנשים רבים, בנוסף לדנינו, גולן וקמין, שעמם לא "שוחח" השופט ברנר. יש משקלטים ויש מאזינים ויש צוות ממיין ויש הוראות שניתנו על-ידי קמין ועל-ידי אחרים לשוטרים שונים, ויש נוהגים מתי ממנים קצין הערכה ומתי לאו, ויש אפשרות שיש מי שיוכל להסביר למה לא היה קצין הערכה, ויש שוטרים שנשלחו על-ידי קמין לישיבת החסיונות וסביר להניח שהם צוידו במידע ובהכוונה, ויש פרקטיקת חקירה שצריך לבדוק אם הייתה סטיה ממנה רק במקרה זה, ולא מניתי אלא מעט מזעיר מאנשים שאולי יש להם מידע היכול לאפשר הרכבת אותו פסיפס שיכול לתרום להכרעה מוצקה בשאלת הזדון", כתב זיילר.

מה רמון היה יכול להבין

השופט זיילר מדגיש במכתבו בעניין זה כי "אי-גילוי חומר חקירה לנאשם עלול לפגוע בהגנתו, אך גם אם אינו פוגע בו, הוא פוגע באמון הציבור במערכת החקירה והתביעה. תחושת אי הצדק שיכולה להיגרם לנאשם החושש שיכולתו להתגונן נפגמה עקב הימנעות רשויות החקירה והתביעה לשתף אותו במידע רלוונטי המצוי באמתחתם, היא מובנת. כשתחושה כזאת הופכת להיות נחלת הציבור, נוצר סדק באחת מאבני היסוד של מבנה חברתי תקין, הוא יסוד ההגינות ותום הלב שיש לצפות מרשויות חקירה ותביעה".

אחת מטענות ההגנה של רמון הייתה שהתנהגות המתלוננת לפני האירוע נתנה לו להבין שהיא מוכנה לקיים איתו "מגעי פלירטוט". בתנאים מסוימים, יש בכך הגנה לגיטימית לנאשם, כתב זיילר.

ואכן הקצינה העידה בבית המשפט: "אמרתי לעצמי שאולי הוא קיבל מזה רושם מוטעה, אולי הוא חשב דברים שאני לא שידרתי ולא התכוונתי אליהם, אני לא יודעת איך הוא ראה את הדברים". כמו כן מתברר כי לאחר ניסיון הנשיקה, נתנה הקצינה את מספר הטלפון שלה לרמון. בימים שלאחר האירוע סיפרה על מה שארע לשלושה-עשר אנשים, ובהם להוריה, לחברה, לחברתה ולסובבים אותה בעבודתה. לאיש מהם היא לא סיפרה על דבר מסירת מספר הטלפון שלה לרמון. היא סיפרה זאת בזמן אמת רק לליעד, וציינה שעשתה זאת בקשר לכוונתה להתקבל לעבודה בלשכת רמון כשתחזור מחו"ל. כך גם לא סיפרה לאיש את מה שקדם לנשיקה. כל אלה יכלו להתפרש כאי-רצון של הקצינה לספק נתונים שיכולים היו אולי להתפרש על-ידי רמון כמסרים המזמינים אותו ליצור קשר עמה.

מישהו במשטרה הדליף לרמון
חיים רמון [צילום: פלאש 90]

כל בכירי המשטרה והתביעה העידו בבית המשפט שחומר ההאזנה היה חומר חקירה. לשופט ברנר אמרה עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב, ש"הייתה תקלה איומה, הסנגורים לא קיבלו חומר חקירה".

סביר להניח שאלמלא גונב לרמון מידע בעניין זה, לא היו האזנות הסתר נחשפות לפניו עד עצם היום הזה. מתברר שמישהו מהמשטרה הדליף על כך לרמון.

כאשר שוכנע רמון באמיתות המידע, פנה בא-כוחו לפרקליטות מחוז תל אביב וביקש לדעת אם יש האזנות סתר שלא נחשפו בפניו. כמה ימים עמדה הפרקליטות על דעתה שלא נעשו האזנות סתר רלוונטיות או האזנות סתר שהן חומר חקירה. רק אחרי כמה ימים חזרו בהן הפרקליטות מהכחשתן. בא-כוח רמון הוזמן לפרקליטות ונאמר לו שיש האזנות סתר רלוונטיות שלא נחשפו לפניו. לבקשת הפרקליטות תמללה המשטרה את ההאזנות, והתמלול נמסר מאוחר יותר לפרקליטי רמון. עד אז לא הפיקה המשטרה לא תמלילים ולא נתוני תקשורת. כל אלו היו חבויים במחשב המשטרה.

עובדות המחשידות את המשטרה ברדיפה

לרשימת 'האינטרסים האפשריים של המשטרה', כתב זיילר, מתווספות עובדות אלו:

ראשית, מתברר שליעד שכחה להעיד במשטרה כי הקצינה נתנה לרמון את מספר הטלפון שלה בגלל אפשרות של קבלת עבודה. לאחר שנזכרה בכך, התקשרה למירי גולן וסיפרה לה את הדברים. גולן לא טיפלה בנושא אבל הבטיחה לה שקמין יתקשר אתה. הוא אכן עשה כן, לא כדי לשמוע את הפרטים, אלא כדי להסביר לה שהוא איננו יכול לקבל ממנה את הפרטים החדשים משום שהחקירה נסתיימה. בנסיבות אלו יהיה על ליעד לספר זאת לתובעת, והיא אכן סיפרה זאת לתובעת.

גולן הכחישה מכל וכל קיום שיחה כזו, וקמין טען שהדבר אינו זכור לו.

"צריך להניח, לפחות כנקודת מוצא לבדיקה כלשהי, שליעד, חברתה הטובה של הקצינה, לא המציאה אירוע מסוג זה יש-מאין", כתב זיילר. "ההימנעות של החוקרים מלבדוק עניין זה, בהנחה שהייתה פניה אליהם, מחייבת הסבר, והכל כדי להגיע לחקר האמת וכדי להסיר חשש שפעילות המשטרה הונעה, לכל אורך הדרך, ממה שליעד כינתה רדיפה", הוסיף השופט.

זיילר מזכיר כי המידע על העלמת האזנות הסתר מעיני רמון הגיע אליו מגורם במשטרה. "אי-אפשר לשלול, בנסיבות אלו, את האפשרות שבמשטרה פנימה ידעו שיש האזנות סתר רלוונטיות שלא נמסרו ביודעין לרמון ולפרקליטות, דבר המשמיט לכאורה את הקרקע מתחת לטענה שהטיפול הלקוי בנושא זה נבע מטעות ומאי-תשומת לב. גם עניין זה מחייב בדיקה במסגרת מיצוי חקירת הזדון", כתב זיילר.

גם העובדה שלא נרשם זכרון-דברים על תוכנן של השיחות, למעט זכרון הדברים של גולן שהיו חסרים בו פרטים חשובים, מעוררת חשד להעלמת מידע מכוונת.

פרשת האזנות הסתר
רות דוד

השופט זיילר העיר, כי רבות מ'טענות רמון' נגד פרקליטות מחוז תל אביב נסמכות על נוכחותן של פרקליטת מחוז תל אביב עו"ד רות דוד, והמטפלת בתיק רמון בפרקליטות מחוז תל אביב עו"ד אריאלה אנטלר-סגל בישיבת 21.7.06 בלשכת פרקליט המדינה. גולן וקמין אמרו לשופט ברנר שלמיטב זכרונם הן נכחו בישיבה. הפרקליטות מצידן מכחישות זאת, ויתר הנוכחים לא נשאלו על כך. "קשה להניח שהפרקליטות יכחישו מאורע, אילו היה כזה", כתב השופט, "ובהנחה שאכן זה המצב כי אז הבסיס לטענות רמון המבוסס על נוכחות הפרקליטות הוא מוטעה".

בעקבות ההיתרים שנתן הנשיא גורן להאזנות סתר, נעשו האזנות לקצינה, לשולה זקן ולליעד. ההאזנות שנעשו הפיקו שלל שיחות (כולל מסרונים [הודעות טקסט]). קציר ההאזנות לקצינה הניב 97 שיחות, ובהן שיחות שהן חומר חקירה שהיה על המשטרה להביא לידיעת הפרקליטות, ועל הפרקליטות היה להביאו לידיעת רמון.

רוב השיחות לא היו רלוונטיות, והיה צורך להפריד אותן מהשיחות הרלוונטיות כדי למנוע חדירה לפרטיות. את ההפרדה עושים משקלטים וקציני הערכה.

ההאזנה וההפרדה נעשתה ביאח"ה. חרף מיומנותם הגבוהה של כל העוסקים במלאכה, וחרף העובדה שכל ראשי הפירמידה המשפטית, ובהם היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטת מחוז תל אביב והפרקליטה שטיפלה בתיק זה, כמו גם אנשי המשטרה דנינו וגולן, למעט קמין, היו תמימי-דעים שבחלק מהשיחות יש חומר חקירה ששומה היה על התביעה לחשוף לפני הסנגוריה, חומר זה לא תומלל, לא הובא בדרך מסודרת ובהירה לפני פרקליטת המחוז והפרקליטה שטיפלה בתיק רמון, וכתוצאה מכך הוא לא נחשף בפני רמון ופרקליטיו.

תאריך:  06/02/2008   |   עודכן:  06/02/2008
משה ריינפלד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זיילר: לבדוק האם המשטרה פעלה בזדון נגד רמון
תגובות  [ 30 ] מוצגות   [ 30 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אל תשכחו לרגע
6/02/08 19:58
2
ע. סובול
6/02/08 20:05
3
אל תשכחו לרגע
6/02/08 20:49
4
שקרני הפרקליטות
6/02/08 21:10
5
אזרח מודאג
6/02/08 22:06
6
ירדנה
6/02/08 22:15
 
חכם מה הוא אומר?
8/02/08 18:46
7
המנשק
7/02/08 00:01
8
שלטון החוק??
7/02/08 00:55
9
אין דין ואין דיין
7/02/08 02:23
10
elkrief
7/02/08 08:28
11
ציקו
7/02/08 09:47
 
ציפי, אזרחית
7/02/08 14:14
 
ציקו
7/02/08 18:55
12
נחום שחף
7/02/08 13:26
 
ע. סובול
8/02/08 23:07
13
שושפרי
7/02/08 16:13
14
הניה
7/02/08 16:34
15
גיל רונן
7/02/08 20:57
16
מהעבירה המקורית
7/02/08 21:29
17
לא נשכח
7/02/08 23:45
 
elkrief
8/02/08 00:12
18
מאחורי זה
7/02/08 23:48
19
והמחריד.
8/02/08 00:02
20
שולה זקן ביקשה
8/02/08 20:01
21
רוני666
9/02/08 09:13
 
נו באמת
25/02/08 17:17
22
ע. סובול
11/02/08 23:31
23
משרתים עבריינים
13/02/08 20:58
24
חקר את המשטרה
13/02/08 21:03
פורום: פרשת רמון כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"קיים פער בין דימויה של ישראל לבין ערכיה ומה שהיא באמת, לא רק כמדינה כי אם גם כחברה. כך אמרה ממלאת מקום ראש הממשלה ושרת החוץ ציפי לבני בפגישתה (יום ד', 6.2.08) עם מנכ"ל אונסק"ו קויצ'ירו מאצורה המבקר בישראל.
06/02/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
עמותת התיירות של גוש-עציון, דיווחה ביריד התיירות הבינלאומי IMTM כי בשנה החולפת חל גידול במספר המבקרים ביישוב - לכ-350 אלף, ובמספר הלינות, שהסתכם בכ-25 אלף.
06/02/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
ח"כ השייח' איברהים צרצור, יושב-ראש סיעת רע"מ תע"ל, עמד בראש משלחת סיעתו אשר פגשה (יום ד, 6.2.08) את שר המשפטים ודנה עימו בנושא שחרור האסירים הביטחוניים.
06/02/2008  |  איתי ברק  |   חדשות
מטוסי קרב של חיל האוויר ביצעו בשעות הערב שלוש תקיפות במחנה הפליטים נוסיראת ובעיירה בית חאנון ברצועת עזה. היעדים שהותקפו הם אתר לייצור אמצעי לחימה של ארגון חמאס במרכז הרצועה ומחסן אמצעי לחימה של הארגון בדרום הרצועה.
06/02/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
את רחבת ההפגנות מול בית המשפט העליון תופסים (יום ד', 6.2.08) מפגינים מזן חדש, מדענים עולים חברי האגודה הישראלית למדענים עולים.
06/02/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשת רמון  /  מי ומי  
פרקליטת מחוז ת"א: כשלתי בתיק רמון  /  יואב יצחק
פרשת רמון: דרישה לדיון בהרכב מורחב  /  רותי אברהם
עתירה: לרמון לא מגיעה משכורת  /  רותי אברהם
רמון - מינוי פסול  /  ד"ר חיים משגב
על חיים ומשה  /  אפרי הלפרין
מהי הטרדת עד?  /  עו"ד יצחק בם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il