|
הטיסות בסימן שאלה [צילום: חברת BMI]
|
|
|
|
|
הית'רו. בריטיש איירווייס שולטת בשדה
|
|
|
|
|
ספק רב התעורר (יום ה', 21.2.08) אם חברת התעופה הבריטית BMI (בריטיש מידלנד אינטרנשיונל) תוכל להתחיל לטוס לישראל במועד אותו תיכנה - 13 במרס. זאת בשל סנקציה חדשה ופתאומית מצד הנהלת משרד התחבורה בירושלים, הדורש מממשלת בריטניה לאשר לחברות התעופה הישראליות לבצע יותר טיסות לשדה התעופה המרכזי של בריטניה, הית'רו - מהשדות העמוסים ביותר באירופה כולה.
לפני מספר חודשים חתמו ישראל ובריטניה על הסכם תעופה חדש, שבו התחייבה ממשלת בריטניה, לדברי משרד התחבורה הישראלי, לפתוח את הית'רו ליותר תדירויות ישראליות. ההסכם נחתם בין סגן מנהל רשות התעופה האזרחית, אריק בן-ארי, ועמיתו הבריטי, יו הופקינס, והוא איפשר לכל אחת מהמדינות למנות שתי חברות תעופה בין המדינות. כך נפתחה הדרך בפני BMI.
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, אכן ציין לאחר חתימת ההסכם כי "מינוי חברת תעופה נוספת בכל קו יותנה במתן יכולת מימוש של שתי המדינות לטוס לאותם שדות תעופה, כולל קבלת אישורי נחיתה בשדות תעופה צפופים, כדוגמת הית'רו". עתה טוען משרדו כי בריטניה לא מילאה את חלקה בהסכם.
נציין, כי אל-על ניסתה בעבר - ללא הצלחה - לקבל אישורי נחיתה והמראה נוספים למטוסיה בהית'רו, מה שהיה אמור לאפשר לה גמישות רבה יותר בהפעלת טיסותיה לבריטניה. הבריטים לא נענו עד-כה לבקשה, ונימקו את הסרוב "בעומס הרב הקיים בשדה זה". ידוע בענף התעופה כי בריטיש-איירווייס היא שהכתיבה את העמדה הקשוחה. הסכם התעופה שנחתם סימל כמה ציוני-דרך דברים חשובים בתעופה בין המדינות: הסתיים המונופול של אל-על בטיסות הסדירות לבריטניה - והסתמנה הגמשה בהתנגדותה של בריטיש-איירווייס בוויתור על סלוטים וזכויות נחיתה בשדה המרכזי של בריטניה.
BMI מתכוונת להפעיל בקו מבריטניה לישראל מטוסי איירבס-320 חדישים, שיעמדו בתחרות מול החברות המרכזיות בקו - אל-על ובריטיש-איירווייס. היא מעוניינת להפעיל 7 טיסות בשבוע במתכונת של טיסה יומית, שבה 120 נוסעים בכל כיוון.