במשך שנים רבות האמינו חוקרים ומומחים בתחום, כי האינטרנט תשפיע על העיתונות. כעת מתברר כי המומחים צדקו, אך טעו בדרך בה התבטאה ההשפעה. בעוד שבעבר האמינו רבים כי האינטרנט תוביל לדמוקרטיזציה של המדיה, ותציע מגוון דעות וקולות, הרי שדווקא ההיפך קרה. מחקר חדש מוצא כעת כי האינטרנט גרמה דווקא למצב בו רוב אתרי החדשות מביאים מידע מעובד, שכבר נוצר באתרים אחרים.
מה באמת חשוב
ה-Project for Excellence in Journalism מוכיח זאת בעזרת שני סיפורים לדוגמא: המלחמה בעירק והקמפיין לבחירות לנשיאות בארצות הברית, אשר יחד היוו מעל לרבע מהכתבות בעיתונות, בטלוויזיה ובאינטרנט בשנה האחרונה. שאר החדשות משאר העולם היוו פחות מ-6% מהחדשות בארצות הברית.
מה שגורם להיצרות זו בדעות ולהתמקדות בסיפורים "גדולים" בעיקר, היא היכולת ההולכת וגדלה של צרכני חדשות למצוא את המידע שהם מחפשים מבלי הכוונה או פרסומת. בנוסף, למרות שקהל הצרכנים לחדשות שומר על אותו גודל, הרי שצוותי חדשות וכתבים הולכים ומצטמצמים, ובעלי תפקידים בעיתונות ממלאים, למעשה, יותר משימות מבעבר על חשבון הצטמצמות זו.
החדשות אינם מוצר כבעבר, אלא נתפסות יותר כשירות העובר עידכון מתמיד. אתרי החדשות כבר לא מהווים רק מראה למה שהופיע בעיתון המודפס, אלא זוכים לחיים משלהם, בזכות היכולת הזו להתעדכן בהתאם למה שקורה בשטח.
פחות ביקורת
סקר נפרד מצא כי רוב העיתונאים דווקא מרוצים למדי מהשינוי, מהיכולת שלהם לכתוב את דעותיהם בבלוגים וליהנות מפידבקים מהירים מצד הקוראים. עם זאת, ממצא מעניין מצביע כי דווקא האתרים והבלוגים שנוצרו על-ידי הגולשים, פתוחים הרבה פחות לביקורת חיצונית בהשוואה למדיה הרגילה.
הידיעה הופיעה ב-2 מקורות מובילים בעולם:
AP target=_blank class='RLinkInArt'>CNET
AP