|
תפוסה גבוהה של 84% במטוסים [צילום: אל-על]
|
|
|
|
|
בורוביץ: "שיפור בפרמטרים רבים"
|
|
|
|
רומנו: התאוששות מרשימה מרשמי מלחמת לבנון השנייה
|
|
|
|
|
חברת אל-על סיימה את השנה שעברה ברווח נקי של 31.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 33.9 מיליון דולר בשנה שקדמה לה. הרווח הנקי בשנת 2007 היווה כ-1.6% ממחזור המכירות. הכנסות החברה הסתכמו ב-1.93 מיליארד דולר, לעומת 1.67 מיליארד דולר, גידול של כ-16%. הגידול נבע בעיקר מגידול בהכנסות מהנוסעים, ומהגידול בהכנסות אחרות שבראשן מתן שירותי תחזוקה לחברות תעופה אחרות וממכירת פריטי דיוטי-פרי.
הוצאות ההפעלה של החברה הסתכמו ב-1.54 מיליארד דולר, לעומת 1.39 מיליארד דולר ב-2006, גידול של כ-10%, בעיקר מעליית מחירי הדלק הסילוני שהוא מרכיב מהותי ביותר בהוצאות החברה, מעלייה בהוצאות השכר, הנובעת בעיקר מתיסוף השקל והאירו ביחס לדולר, אשר קוזזה בחלקה כתוצאה מירידה של כ-235 עובדים במשך השנה - וכן מגידול בהוצאות אחזקת המטוסים ודמי המעבר האווירי מעל מדינות העולם.
ההוצאה על דלק בשנת 2007, לאחר החזרי גידור של 8.3 מיליון דולר, עלתה בכ-19% לעומת קודמתה, והסתכמה ב-556.3 מיליון דולר, לעומת 465.9 מיליון דולר. החברה מדווחת על גידול של כ-4.4% בשיעור התפוסה במטוסים, מ-81.3% ל-84.9% בשנת 2007. תזרים המזומנים מהפעילות השוטפת הסתכם ב-231.2 מיליון דולר, לעומת 98.1 מיליון דולר, גידול של כ-136%, הנובע בעיקר מרווח לפני מס ב-2007, לעומת ההפסד לפני מס בשנה הקודמת, ומגידול ביתרות הספקים והזכאים.
יתרת המזומנים של החברה בסוף דצמבר הסתכמה ב-260.2 מיליון דולר, לעומת 143.4 מיליון דולר, גידול של כ-81%. זאת, לאחר פירעון שוטף של הלוואות של 103.6 מיליון דולר, וכן השקעות ברכוש קבוע ורכישת מטוסים בהיקף של 248.6 מיליון דולר. ההון העצמי הסתכם ב-292.5 מיליון דולר, לעומת 214.1 מיליון דולר, גידול של כ-37%. הגידול נובע בעיקר מהרווחיות, מהפקדות ממשלת ישראל בקופת הפיצויים וממימוש כתבי אופציות למניות - ובקיזוז דיבידנדים ששולמו לבעלי המניות.
התחרותיות גדלה
יו"ר הדירקטוריון, ישראל בורוביץ, מציין כי התוצאות הכספיות משקפות שיפור משמעותי בפרמטרים רבים. לדבריו התחרותיות עמה מתמודדת אל-על שונה לחלוטין מזו שבעבר וצפויה אף להחריף בתקופה הקרובה. ננקטו פעולות רבות ליישום מדיניות הצמיחה, וסך ההשקעות שבוצעו הסתכמו בכ-1.1 מיליארד דולר, לדבריו "סכום חסר תקדים במונחים ישראלים". ההשקעה היתה ברכישת מטוסים והשבחת הצי הקיים וכן בשיפורים בתשתיות טכנולוגיות.
המנכ"ל, חיים רומנו, הוסיף כי החברה רשמה התאוששות מרשימה, כאשר במחצית הראשונה של השנה ניכרו היטב השפעות מלחמת לבנון השנייה והירידה בתיירות הנכנסת משנת 2006. החברה צימצמה את ההוצאות ובמקביל הגדילה את ההכנסות, בעיקר דרך מנועי הצמיחה שהגדירה לעצמה - יחד עם רה-אירגון בנתיבים ובמבנה הצי.
אל-על נאלצה להתמודד מול גידול בפעילות חברות התעופה הזרות, שהגדילו מאז הרבעון השני של 2006 את הקיבולת בכ-57%. הכבידה גם העלייה במחירי הדלק שהגיעו לשיא של מעל ל-110 דולר (אף שנציין כי החברה הטילה על נוסעיה היטלים בהתאם - ד.מ.) וכן צניחת שער הדולר לשיעור הנמוך מ-3.4 שקל. אולם החברה רשמה במהלך שנת 2007 גידול בכמות הנוסעים, היא הגדילה את היצע המושבים ב-2%, תוך ניצול יעיל של צי המטוסים והציגה במהלך השנה שיעורי תפוסה גבוהים של כ-85% במטוסיה.
אל-על מטיסה בשנה כ-1.8 מיליון נוסעים, ליותר מ-40 יעדים ישירים בעולם וליעדים רבים נוספים באמצעות הסכמי שיתופי פעולה עם חברות אחרות. היא מפעילה כיום 36 מטוסים, ובבעלותה 30 מהם. היא פעילה בשוק טיסות השכר באמצעות החברה-הבת, סאן-דור.