רשות הנמלים והרכבות ומשרד התחבורה החליטו, כי שוטרים יוצבו בנמלי אשדוד וחיפה, בנסיון להלחם בתופעת עומס היתר של משאיות.
עלות העסקת השוטרים שבשכר תחולק בין רשות הנמלים ומשרד התחבורה, אף שלא הוכח כי הנושא מצדיק מימון ממשלתי.
מנכ"ל רשות הנמלים והרכבות, עמוס רון, מסר כי הוחלט לצאת ביוזמה זו ולשאת בעלויות השוטרים, משום שהרנ"ר מודעת לחומרת הבעיה והיא בעד בטיחות מרבית למשאיות התובלה. "כל משאית הנעה בעומס יתר, מהווה סכנת מוות," הצהיר רון, בהצטרפו בכך למאבק שהחל למעשה על רקע שיקולים עיסקיים.
רשות הנמלים והרכבות השקיעה למעלה מ-20 מיליון שקלים בתגבור אמצעי השקילה בנמלים ובשנת 2002 נשקלו כ-32,000 משאיות בחודש בנמלי אשדוד וחיפה.
הרשות רואה לדבריה חשיבות עליונה לשקילתן של המשאיות בטרם צאתן את הנמלים, תוך מגמה למזער את תנועת המשאיות הנושאות עומס יתר בכבישים.
רון הדגיש, כי הוחלט להציב שוטרים בנמלים משום שהם הגורם הבלעדי שיכול לאכוף את החוק, לדרוש מהנהגים להישקל ולרשום דוחות ולמנוע עומס יתר.
בכך מצטרפת הרנ"ר למאבק שהוחל מסיבות עיסקיות על-ידי איגוד המובילים, איגוד בעלי המשאיות בישראל.
האיגוד ביקש לסייע בפרנסת הענף הנמצא במשבר כבד, ולפיכך העלה לדיון ציבורי את הפיקוח על עומס היתר במשאיות.
באחרונה הוברר, כי נהגי המשאיות אינם מודעים פעמים רבות למישקל העודף המועמס עליהם, והם נופלים קרבן לתאבת הבצע של בעלי חברות ההובלה.
הנושא עלה בדיונים שנערכו בקרב קציני הבטיחות של חברות ההובלה, הגורמים לתרעומת רבה בקרב איגוד המובילים.
האיגוד מבקש לבטל את תפקיד קיצני הבטיחות, ואף את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המפעיל את קציני הבטיחות.
הטיפול בנושא התובלה היבשתית סבוך אף יותר, כי ועדת סגיס, אשר מונתה על-ידי שר התחבורה הקודם אפרים סנה הורתה לחקור את הענף לעומקו, לא טרחה כלל לזמן לישיבותיה את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שבמשרד התחבורה.