בתקופה שבין ינואר לאוקטובר 2002 נרשמה ירידה של 14%, הנחשבת חדה בהיקף גביית תשלומי המשכנתא בבנקים למשכנתאות בישראל. כך מסר המשנה למנכ"ל בנק דיסקונט למשכנתאות, יששכר קאופמן.
מנתונים שאסף הבנק על המערכת הבנקאית בתחום המשכנתאות בישראל, עולה כי מדובר בעלייה דרסטית של 4,400 משפחות המאחרות בתשלומי המשכנתא החודשיים ביותר מ-90 יום, לעומת היקפם של האיחורים בסוף השנה שעברה.
בתקופה האחרונה מתגברת מאוד תופעת הפסקת תשלומי המשכנתאות, בעיקר בקרב בעלי משכנתאות גבוהות מהממוצע, עם פרמייה של 4,500 ש"ח ויותר. מבנק דיסקונט למשכנתאות נמסר, כי מורגשת עלייה משמעותית בחודשים האחרונים, במספר הלקוחות שאינם מסוגלים עוד לשלם את גובה הפרמייה שנקבעה על-פי הפריסה מקורית של התשלומים. לאור זאת, הקים דיסקונט למשכנתאות יחידה של עובדים זמניים, רובם סטודנטים, אשר מבצעים מעקב אחר המאחרים, ומנסים להגיע עימם להסדר תשלומים בו יוכלו לעמוד. מדובר בפנייה יזומה של הבנק למשכנתאות על אלה שמחרים ב-90 יום בתשלום המשכנתא.
קאופמן מסביר, כי הבנק מעדיף לפעול נמרצות, כדי להימנע מהפעלת האופציה של מכירת הדירות והשארת בעליהן ללא קורת גג. ידיעות אחרונות פרסם, כי נכון לחודש בעבר, היו בידי הבנקים למשכנתאות כ-1,200 דירות שעברו להליך הוצאה לפועל. חשוב לציין, כי חברות בשוק הנדל"ן מעריכות את זמן המכירה של דירה כיום ביותר משנה וחצי בממוצע. במצב זה, צפויים הבנקים למשכנתאות להיקלע לקושי גדול בניסיון מכירות הדירות שעוקלו, בשל הצורך למכור אותן לפחות במחיר ההלוואות שנתינו במקרים רבים, לפני המשבר העמוק במשק.
לדבריו, הבנק ממליץ למי שאינו מסוגל לעמוד בשום אופן בתשלומי המשכנתא הנוכחית שלו, למכור את הדירה מבעוד מועד - לפני שיזנק היקף החוב שלו בשל האיחורים. קאופמן אומר, כי אם עד לפני כמה חודשים, הורגש גידול בהיקף המאחרים ביותר משלושה חודשים, הרי שכיום מדובר בקפיצה משמעותית במספר המאחרים בתשלום פרמיית המשכנתא בחצי שנה ויותר. הוא מסביר, כי על-פי נתונים שאסף הבנק מסתבר, כי עיקר הזינוק במספר המתקשים לעמוד בתנאי המשכנתא שלהם, הם מפוטרי החודשים האחרונים הרבים.
קאפומן אומר, כי בחצי השנה הראשונה לפיטורים, מצליחים רוב המפוטרים לשלם את המשכנתא באמצעות דמי פרישה או פיצויים שקיבלו. אולם לאחר כחצי שנה בממוצע, מגיע המשבר בו אין המפוטר יכול לעמוד עוד ברמת ההוצאות לה התרגל. הוא מסר עוד, כי ביחידה החדשה העוקבת אחר האיחורים בתשלומים, נאספים דיווחים מקיפים על התגובות של החייבים בעת הפנייה אליהם. לדבריו, לאחרונה עלה משמעותית במספר החייבים שאינם מנסים אפילו להגיע להסדר עם הבנק - ומודים עם הפנייה אליהם, כי אין באפשרותם לשלם סכומים משמעותיים לשם כיסוי החוב.