ראש הממשלה אריאל שרון הודיע אמש, כי הוא מתגייס למאבק בתאונות הדרכים. מאות מומחי תחבורה וותיקים אשר האזינו לדברי שרון אמש (ג', 10.12.02) בערב הפתיחה של כנס עמותת אור ירוק, ציינו כי זו התבטאותו הראשונה בנושא, בכל שנות הקריירה הפוליטית הארוכה של אריאל שרון.
במהלך כל היום (ד', 11.12.02), יערך בתל אביב הכנס הבינלאומי הראשון לבטיחות בדרכים.
"הנחייתי את מנכ"ל משרדי לבדוק את האפשרות להעביר את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מסמכות משרד התחבורה לסמכות משרד ראש הממשלה," אמר שרון, לקול מחיאות הכפיים של עשרות מקורבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הרשות מבקשת להשתחרר ממשרד התחבורה מאז הוקמה, ובמהלך התקופה האחרונה הוחרפה הדרישה בין היתר על רקע החיכוכים המתמשכים בין ראש הרשות, יצחק אשל, לבין מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן ציון.
עת הוקמה הרשות ביוזמת השר לאכות הסביבה, צחי הנגבי, התכוון ראשה הראשון, שמואל הרשקוביץ להקימה כרשות עצמאית, אך שר התחבורה דאז, יצחק לוי (כיום שר התיירות) העדיף להכפיף את הרשות לסמכות משרדו. עתה מבטיח ראש הממשלה לבדוק את האפשרות להעניק לרשות מעמד הדומה לדבריו לרשות למלחמה בסמים.
שרון נשא נאום ארוך, אשר ניכתב על-ידי מספר גורמים שנכחו בקהל. לדבריו הקיצוץ בתקציב הממשלה לא פגע בעבודות התשתית הנרחבות הנעשות ברחבי הארץ. "הרכבת היא התחליף האמיתי לרכב הפרטי, ותשובת האמת לתאונות הדרכים ברכב הפרטי הינה האיפוק והנימוס בכביש." אמר שרון, בהעניקו יתר תוקף לדברים שאמר רב ניצב שלמה אהרונישקי, מפקד משטרת ישראל.
ראש הממשלה הבטיח לסייע כמיטב יכולתו במאבק למניעת תאונות דרכים, והבטיח להמשיך בכך גם בשנים הבאות. באופן יוצא דופן חשף שרון, חלק מכאבו הפרטי כאב שכול.
יו"ר עמותת אור ירוק, אבי נאור, ציין בערב הגאלה כי מקום המדינה נהרגו 22,000 ישראלים בתאונות דרכים. נאור הבטיח להציג תוצאות למאבקו עוד בשנת 2003, ובכך הוכיח גישה אחרת מיתר המערכות הציבוריות העוסקות בנושא. תקציב העמותה שהקים עם יונה נאור, אם בנם שנהרג בתאונת דרכים, מגיע לכ- 20 מיליון שקלים בשנה.
הכנס הבינלאומי בנושא המאבק בתאונות דרכים, יתקיים היום (ד', 11.12.02) בתל אביב.
את הכנס יזמה עמותת אור ירוק, המציגה גישה מהפכנית למאבק בתאונות דרכים: הגישה גורסת כי המדינה אחראית לבטיחות תושביה, וזאת בניגוד לגישה המקובלת, המאמינה, כי עיקר האשם בתאונות דרכים מוטל על הגורם האנושי.
יו"ר הוועדה המכינה של הכנס הוא המפכ"ל לשעבר, רנ"צ (בדימוס) יהודה וילק, והמנהל המקצועי הוא פרופ' יוסי פרשקר, ראש המכון לחקר התחבורה בטכניון.
הכנס אמור לקדם הקמת מרכז מידע וידע לאומי בתחום הבטיחות ותאונות הדרכים. החוסר בנתוני אמת הינו אחת המסקנות הבולטות אשר עומדות להחשף בדו"ח הביניים של ועדת החקירה הפרלמנטרית בראשות ח"כ נחום לנגנטל, העומד להתפרסם בקרוב.
הרצאות אורח בכנס יינשאו על-ידי - מפקד משטרת לוס אנג'לס, ביל ברטון, ומנהל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשבדיה, רוג'ר ג'והנסון. ביל ברטון, מפקד משטרת לוס אנג'לס, שכונה על-ידי התקשורת האמריקנית "השוטר מס' 1 בתולדות ארה"ב", הצליח כיד ימינו של ראש עיריית ניו-יורק, רודי ג'וליאני, להוריד את רמת הפשיעה בניו ניו-יורק באחוזים ניכרים : 33% ירידה ברמת הפשיעה הכללית, 50% ירידה במספר מקרי הרצח – תוך שנתיים. זוהי הירידה המשמעותית ביותר ברמת הפשיעה בניו-יורק מאז ומעולם, שגררה בעקבותיה שינויים מרחיקי לכת בכל מרקם החיים בעיר.
הכנס אמור לקדם יעד למאבק בתאונות, הקרוי "חזון אפס", הגורס שאין הצדקה אף לקורבן בודד כתוצאה מתאונות. החזון הועלה לראשונה בשבדיה, ולפיכך טוענים המתנגדים לו כי אינו יישים לכבישי ישראל, ובעיקר בעייתי לגבי הנהגים ותרבות הנהיגה המקומית.
הוגה "חזון האפס", רוג'ר ג'והנסון, ירצה בכנס אודות המטרה של אפס תאונות דרכים, אשר נובעת מהתפיסה הבסיסית, כי העובדה שאנשים נהרגים או נפצעים קשה תוך התניידות בתחבורה ממקום למקום אינה מתקבלת על הדעת. הפילוסופיה שמאחורי חזון זה מכירה בטעוית אנוש, תוך ריכוז מאמץ סביב הרעיון במטרה לפתח אסטרטגיה מדעית ופרקטית, אשר מאתגרת את תומכי הגישה השמרנית.
"חזון האפס" מהווה בסיס למדיניות הבטיחות בדרכים בשבדיה, והשפיע גם על צורת החשיבה בתחום במדינות אחרות. בין המתנגדים לתפיסה זו בישראל, נמצא ד"ר משה בקר מהטכניון, יועצה המקצועי של ועדת החקירה הפרלמנטרית לחקר תאונות הדרכים, אשר לא הוזמן לכנס. לדיברי ד"ר בקר עלולה המטרה האוטופי להביא לעיוות בהקצאת המשאבים במסגרת המאבק הלאומי.
עמותת "אור ירוק" הוקמה בשנת 1997 במטרה מוצהרת לצמצם עד כמה שאפשר את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ולהשפיע על שינוי תרבות הנהיגה בישראל. חברי העמותה הם מתנדבים, ופעילותה ממומנת כולה מאמצעים עצמיים.
הפרוייקט הראשון, שהושק על-ידי עמותת "אור ירוק", הוא פרוייקט בתחום האכיפה ועיקרו הפעלת מתנדבים ביחידות התנועה של המשטרה. העמותה גייסה עד כה כ- 10,000 מתנדבים. בהמלך ערב הגאלה שנערך אמש, הוענקו פרסים ליחידות המשטרה המצטיינות המפעילות את המתנדבים.