יו"ר ועדת התיאום (הדירקטוריון) של רשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי) במשרד התעשיה והמסחר, החליט למנות ועדה מיוחדת שתהיה אחראית על מעקב אחר חברות בינלאומיות, שאינן מקיימות במלואן את הסכמי רכש הגומלין (Buy Back) וקבלנות משנה.
בראש הוועדה יעמוד נשיא ראדא, האלוף במיל. הרצל בודינגר. חברים בועדה מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי, מנכ"ל מכון היצוא, חיליק אסיה, קצין חימוש ראשי לשעבר, צבי אורן, ומנהל רשפ"ת, אפרים שוהם.
יו"ר ועדת התיאום, אבי אנג'ל, מסר כי הוועדה הוסמכה להמליץ על סנקציות שיש להפעיל נגד חברות בינלאומיות על אי מימוש ההתחייבויות. יצויין כי לא נמסר מי הסמיך את הוועדה להמליץ על סנקציות, וכיצד יוענקו שיניים להמלצה.
לדברי אנג'ל, הקמת הוועדה נועדה למצות את כל פוטנציאל מקומות העבודה בתעשיה בישראל שנובע מיבוא ממשלתי.
הרשות לשיתוף פעולה בתמ"ס עוסקת במימוש התחייבויות של חברות בינלאומיות המוכרות למדינת ישראל ציוד צבאי ואזרחי והמחויבות על-פי הסכם לבצע רכש גומלין בשיעור של כ-35% מהיקף העסקה בתעשיה המקומית.
מהרשפ"ת נמסר, כי היקף ההתחייבויות של חברות בינלאומיות לביצוע רכש גומלין עומד היום על כשני מיליארד דולר. מימוש ההתחייבויות מבוצע ביותר מ-300 מפעלים בתעשיה בישראל.
נושא רכש הגומלין הינו בעייתי מבחינת עקרונות הסחר החופשי, אך מקובל אף במדינות המתקדמות ביותר בעולם המערבי.
בישראל עוגנו הדרישות בחוק, והן מתייחסות בין היתר גם לרכישת מכוניות לצי הרכב הממשלתי או הצבאי.
במסגרת זו פורסם באחרונה כי הרשפ"ת מנסה למנוע מרכבת ישראל ממימוש ההתקשרות עם חברת בומברדייר אשר אינה מצייתת לדרישות רכש הגומלין.
מנהל הרשפ"ת, אפרים שוהם, מסר למחלקה ראשונה כי אחד העקרונות המנחים את פעילותו, הינה רכש גומלין העשוי לקדם את התעשיה המקומית.
לכן הוציא שוהם משלחת של יצרני חלקי רכב ישראלים לחברת פורד באירופה, במסגרת רכש הגומלין המתחייב מעיסקת ענק לרכישת מאות טנדרים של פורד לשרות בצה"ל.
משלחת אחרת ביקרה בחברת קטרפילאר בארה"ב, לנוכח הגידול בייבוא הבולדוזרים מסוג D - 9 לישראל. בולדוזרים אלה מיועדים במקורם לפריצת דרכים, וכעת עושה בהם צה"ל שימושים מגוונים.